mountainbike.be
24/04/2019
Fietsen

Marathonaddict? Met dit juweeltje reed Schurter de Cape Epic

Dit Paasweekend schoten de Trace d'Hez en La Hallonienne het Belgische marathonseizoen helemaal op gang. Voor wie zelf van de betere marathon houdt, is het vast watertanden bij de aanblik van de Scott Spark RC waarmee Nino Schurter in de Cape Epic rondtoerde.
De Spark RC 900 waarmee Schurter in Zuid-Afrika rondtoerde
© Scott/Jochen Haar
Voorin tien millimeter veerweg extra voor meer comfort
© Scott/Jochen Haar
De schakelaar van het Twinloc suspensiesysteem is vlot bereikbaar
© Scott/Jochen Haar
Een Syncros Fraser IC SL-stuur met geïntegreerde stuurpen
© Scott/Jochen Haar
Voor de Cape Epic switchte Schurter naar een 100 mm dropper seatpost
© Scott/Jochen Haar
De schakelhendel daarvoor werd handig verwerkt in de siliconen linkergrip
© Scott/Jochen Haar
Level Ultimate-remmen van Sram
© Scott/Jochen Haar
Geheimzinnigheid rond de elektronische schakelgroep van Sram hoefde dit jaar niet
© Scott/Jochen Haar
Het pompje zit klaar op de carbon drinkbushouder
© Scott/Jochen Haar
Nog een marathonhack: plugs van Sahmurai Sword in het stuur
© Scott/Jochen Haar
Marathonhack drie: een vlot bereikbaar reserve kettinglinkje
© Scott/Jochen Haar
Details maken het verschil
© Scott/Jochen Haar
Details dus...
© Scott/Jochen Haar
Zeiden we al dat details het verschil maken?
© Scott/Jochen Haar
De Spark RC is sinds jaar en dag het fully model bij Scott, maar het exemplaar dat een wereld- en olympisch kampioen onder de poep krijgt geschoven, verschilt uiteraard nog flink van de duizenden Spark RC's die we jaarlijks in het Belgische marathon- en toertochtcircuit zien rondrijden. En de versie die hij gebruikte om de Zuid-Afrikaanse Cape Epic te veroveren, die ziet er nog wat anders uit dan de Spark RC die Nino in de rest van het crosscountryseizoen gebruikt.

De voorvork, om te beginnen: rijdt hij normaal met een Rockshox Sid Ultimate Carbon/RLC3 Blackbox demper met 100 mm veerweg, dan werden dat er in de Cape Epic 110 mm. Een beetje extra comfort op de ruige Zuid-Afrikaanse ondergrond kan bij zoveel uren op de fiets nooit kwaad, toch? Achterin koos Nino zoals steeds voor de Rockshox Nude RLC3 met lockout-traction-descend modussen, te bedienen met het gepatenteerde Twinloc suspensiesysteem van Scott, dat  tegelijkertijd geometrie en suspensie regelt.

Ook het stuur werd gewisseld voor de lange marathondagen: het special edition Syncros Fraser IC SL-stuur (680 mm breed) op naam van Nino, met geïntegreerde stuurpen (100 mm lang in plaats van de 90 mm waarvoor hij doorgaans kiest, en met een knik van -30° in plaats van -25°). Zo krijgt Schurter een iets langere zit en iets meer controle op het voorwiel.

Schurter reed de Westkaap van Zuid-Afrika rond met een elektronisch en draadloos bestuurde dropper seatpost: de Rockshox Reverb met 100mm AXS die hij tijdens het wereldbekerseizoen in de kast laat liggen. Een schakelhendel daarvoor werd handig verwerkt in de siliconen linkergrip van Schurter. Remkracht moest komen van de Level Ultimate van Sram met 160 mm rotors.

Na de veelbesproken tests van vorig jaar rijdt Schurter dit jaar rond met de marktversie van de XX1 Eagle AXS, de elektronische en helemaal kabelloze schakelgroep van Sram. Voor welk (enkelvoudig) voorblad hij kiest? In het explosieve wereldbekercircuit traditioneel voor een 38, tijdens de lange tochten van de Cape Epic voor 36 tandjes. Zijn cassette is een 10-50, z'n cranks 175 mm lang.


Zijn wielen en banden? Een combinatie van de DT Swiss XMC 1200 Spline Carbon-wielen, maat 29" en met 30 millimeter binnenbreedte voor extra betrouwbaarheid. Die worden uitgerust met Maxxis Aspen banden. 2.25 '' breed op maat van de bredere velgen, 170 tpi-versie, met EXO-bescherming en 90 ml sealant erin, en dat is 40 meer dan in de rest van het seizoen. Bovendien reed Nino de Cape Epic met een Pepi's Tire Noodle Rokkline om z'n achtervelg en -band te beschermen.

De kleine extra tricks voor een marathonopdracht? Een pompje geïnstalleerd op zijn carbon drinkbushouder van Topeak (daarvan is er op de Spark RC maar plaats voor eentje), de plugs van Sahmurai Sword die netjes in het stuur schuiven en een reserve kettinglinkje dat aan één van zijn remkabels werd vastgemaakt. Uiteraard nam hij onderweg ook een reservebandje en CO2-cartridges mee.

Specificaties 2019 Spark RC 900 Worldcup Cape Epic Special Edition

Frame: SCOTT SPARK RC 900 CARBON HMX SL CUSTOM
Vork: ROCKSHOX SID ULTIMATE CARBON/ RLC3 110MM BLACKBOX DAMPER
Achterdemper: ROCKSHOX NUDE RLC3 - LOCKOUT-TRACTION-DESCEND MODES - LOW SPEED COMPRESSION ADJUST
Remote: SCOTT TWINLOC SUSPENSION SYSTEM - 3 RIDE MODES
Headset: SYNCROS PRO DROP IN TAPERED
Stuur: SYNCROS FRASER IC SL NINO SPECIAL EDITION 100MM /-30°/ 680MM
Zadelpen: ROCKSHOX REVERB 100MM AXS - BLACKBOX REMOTE
Zadel: SYNCROS TOFINO 1.0 REGULAR
Grips: SYNCROS SILICON
Pedalen: RITCHEY WCS V6
Achterversnellingsapparaat: SRAM XX1 EAGLE AXS
Shifters: SRAM XX1 EAGLE AXS
Crankset: SRAM XX1 EAGLE DUB SL, 175MM/ 36T CHAINRING
Ketting: SRAM XX1 EAGLE CHAIN
Cassette: SRAM XG-1299 EAGLE/ 10-50
Remmen: SRAM LEVEL ULTIMATE BLACKBOX
Wielen: DT SWISS XMC 1200 SPLINE CARBON 30MM, 29"
Banden: MAXXIS ASPEN 29x2.25 170TPI EXO/TR 90ML SEALANT - REAR PEPIS TIRE NOODL ROKKLINE
Bidonhouder: TOPEAK SHUTTLE CAGE CARBON
Computer: GARMIN EDGE 520
Specials: TOPEAK RACEROCKET MT PUMP - TOPEAK SADDLEBAG - SAHMURAISWORD
Reserve onderdelen: SRAM CHAIN POWERLOCK - MAXXIS INNERTUBE 0.6MM - TOPEAK CO2 CARTRIDGES
Auteur: Simon Lamon
tags Cape Epic Nino Schurter Scott Scott Spark
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy