mountainbike.be
03/03/2019
Fietsen

Duurtest: Specialized Epic Pro kan (bijna) alles

Innovate or die. Specialized staat er om gekend om te blijven innoveren, maar wat goed is mag je niet veranderen. De Epic heeft een palmares om u tegen te zeggen. De basis van deze fiets bleef dus ongewijzigd ten opzichte van 2018. Enkel het binnenwerk van de voorvork kreeg een kleine upgrade.
De Specialized Epic Pro in Spanje
© Mountainbike.be
In de Ardennen
© Mountainbike.be
In Vlaanderen
© Kirsten Dreesen - De Vork van Luc Bellings
De Epic wordt wel vaker als "Today's Fastest" afgevlagd
© Michael Cerveny - Specialized.com
In de Mediterranean Epic "Bike of the Day" bij de Masters
© Mountainbike.be
De SWAT Kit MTB XC: twee bidonhouders en een toolbox. Wij voegden er nog een minipomp aan toe
© Mountainbike.be
Ook met standaard bidonhouders kan je twee grote bidons meenemen
© Mountainbike.be
Brain voorvork
© Mountainbike.be
SRAM Level TLM remset
© Mountainbike.be
De vernieuwd Brain 2.0
© Mountainbike.be
De fiets klimt zeer goed, maar bergaf kan je pas echt los gaan!
© Mountainbike.be
Brain
 
De veringen hebben geen lock-out, maar wel een Brain. Ze denken als het ware in jouw plaats zodat jij je enkel op het fietsen moet concentreren. Van zodra de impact groot genoeg is, gaan de veringen los, zoniet blijven ze hard. Voorvork en demper werken onafhankelijk en kunnen los van elkaar fijngeregeld worden.
 
Aan de as van het achterwiel zit de Brain eenheid die de activiteit van de demper bepaalt. 

 
Position sensitive voorvork
 
De vorige generaties van de Brain voorvorken kregen wel eens de opmerking een fractie te laat in actie te schieten. Hierdoor voel je een zeer korte weerstandsfase tussen het moment van de impact en het opengaan van de vering. Met de komst van de 2019 Position-Sensitive voorvork heeft Specialized hier komaf mee gemaakt. De eerste 25 millimeter beweegt de vork vrij. Hierdoor reageert ze steeds direct op kleine of grote schokken. Na die 2,5 centimeter kom je op het Brain platform. Voelt de vork impacten, dan beweegt ze vrij over heel haar veerweg. Zijn er geen impacten dan blijft ze gewoon vrij bewegen in de eerste centimeters maar doet ze niets meer.
 
De Brain vork gaat zo veel vlotter over kleine oneffenheden dan haar voorganger. Wat betreft het opvangen van grote kloppen is er maar weinig veranderd. Algemeen werkt de vork soepeler wanneer je offroad rijdt. Op de weg voelt de vork nooit hard en dat geeft soms de indruk dat je wat energie aan het verspelen bent, maar we zijn er zeker van dat de eindafrekening gunstig is.
 
Compromisloze SRAM Eagle 1x12 aandrijving
 
Met de aandrijving hadden we niet het minste probleem. Eén tandblad vooraan, twaalf achteraan en bovenal slechts één derailleur en schakelaar om alles in goede banen te leiden. Eenvoud werkt!
 
De schakelaar, derailleur en cassette komen uit de SRAM XO1 Eagle groep. De ketting komt uit de GX Eagle groep, maar valt zeker niet uit de toon. We hadden er niet het minste probleem mee.
 
De SRAM Level TLM remset doet wat hij moet doen. Wie meer remkracht wil, kan de 160mm remschijf vooraan vervangen door een exemplaar met diameter 180mm.
 
Betrouwbare Roval Control Wielset
 
De Roval Control wielset is stijf en stevig. De DT Swiss 350 achternaaf zorgt voor een zeer precieze krachtoverbrenging. We verwijderden de banden, cassette, ventielen en remschijven om de set nauwkeurig te wegen. Het voorwiel weegt 840 gram en het achterwiel 970 gram. Goed voor een totaal van 1.810 gram of een kleine halve kilo meer dan de Roval Control SL topwielen.
 
Let op, de carbon velgen zijn zo hoog dat je te kort schiet met een binnenband met standaard ventiel.
 
Een beetje van de Epic Evo, een groot verschil
 
Eind vorig jaar hebben we de Epic Evo getest. Klik hier om het verslag nog eens door te lezen. Als je op deze fiets een dropper zadelpen plaatst, zoals wij deden voor een deel van onze testperiode, voeg je meteen de sleutel van het succes van de Epic Evo toe aan de gewone Epic. Je behoudt de race geometrie die je in Vlaanderen en Nederland goed kan gebruiken, maar krijgt er een berg aan veiligheid en vertrouwen bij die je kan uitspelen in lange en steile afdalingen. Wij zouden er niet van opschrikken als binnen een tweetal jaar alle marathonfietsen standaard over een dropper beschikken. De extra grammen vergaan in het niets bij de verbeterde daalcapaciteit. Een dropper verandert deze fiets in een pure all-rounder. Maar laat ons duidelijk zijn dat er ook helemaal niets mis is met de standaard gemonteerde carbon zadelpen.
 
SWAT
 
De dropper brengt ons indirect bij een volgende voordeel van de Epic. De Epic beschikt namelijk over voldoende plaats om twee grote bidons en een SWAT box binnen het frame te plaatsen. SWAT staat voor “Storage Water Air Tools” ofwel het efficiënt meedragen van voeding en gereedschap. Op de foto’s boven de tekst kan je de SWAT box duidelijk zien. Je kan er een binnenband, bandenlichter en CO2 patroon in kwijt.
 
Rijgedrag
 
Je kon het hierboven al lezen. We hebben ons heel erg geamuseerd met deze fiets. Zowel in de Spaanse bergen als in de Ardennen konden we ons ten volle uitleven. De fiets beperkte ons op geen enkel moment, noch bergop, noch bergaf. Hij klimt vlot en de geometrie is erg vergevingsgezind op ruw terrein. Hierdoor stapel je minder snel vermoeidheid op en kan je langer doorgaan.
 
Je zou deze fiets als een ‘valse trage’ kunnen bestempelen. Hij is zo comfortabel en vergevingsgezind dat je nooit het gevoel hebt dat je met een raket onderweg bent. Maar aan het eind van de rit was de Epic zo efficiënt dat je alle opgespaarde energie kan gebruiken om in het slot toe te slaan. Laat dat misschien net de reden zijn waarom hij al zo vaak als eindwinnaar uit de Cape Epic en andere rittenwedstrijden gekomen is.
 
Prijs, maten en kleur
 
Gloss white/Tarmac Black. Wit met zwarte letters. De kleur is opvallend. Een witte mountainbike, wie durft dat aan? Wel de lak is van heel hoge kwaliteit en wit blijft mooi wit, ook na meerdere maanden. Als je met een spatvuile witte fiets aan de start verschijnt, valt het natuurlijk meer op dan wanneer je fietskader zwart is. Maar over geuren en smaken valt niet te twisten.
 
De prijs van deze fiets bedraagt 7.099 euro. Hiervoor krijg je een topfiets met oerdegelijke afmontage.
 
Er zijn vier maten: small, medium, large en XL.
 
Conclusie
 
Deze fiets kan alles waarvoor hij gemaakt is. Op lange geasfalteerde stroken zou je een lock-out wensen, maar eens je offroad gaat moet je enkel nog trappen en sturen.
 
Klik hier om alle details na te lezen op de website van Specialized.

Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Jaroslav Kulhavy Christoph Sauser Specialized Annika Langvad Kate Courtney Specialized FRT Howard Grotts Specialized Epic

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy