Getest: de Specialized Epic Expert Evo geeft je daaltechniek een duwtje in de rug
De naam Epic keert vaak terug in het cross-country gamma van Specialized. De Epic Hardtail is de lichtste variant. De Epic is de fully des huizes. Nu voegt de Amerikaanse gigant ook de Epic Evo toe aan het gamma. Verdient dit nieuwe model zijn plaats op de fietsenmarkt? Voor wie is het dan wel de ultieme bike?
De Epic Evo in Girona, een pure fietsstad!
© Mountainbike.be
De singletracks rond Girona zijn fenomenaal
© Mountainbike.be
De Epic Evo mocht mee naar de Roc d'Azur
© Mountainbike.be
De Epic Expert Evo met zadel hoog
© Mountainbike.be
Het zadel twaalf centimeter lager met een druk op de knop
© Mountainbike.be
Top carbon velgen van Roval met bijpassende stickers
© Mountainbike.be
De zijdelings stijve en toch zeer soepele Fox voorvork
© Mountainbike.be
De vork bedien je bovenop het vorkbeen
© Mountainbike.be
Een voorblad met 32 tanden in combinatie met een SRAM Eagle 10-50 cassette
© Mountainbike.be
Twee bidons en een SWAT box binnenin het kader weggewerkt
© Mountainbike.be
De SRAM Level TL remklauw met 180mm schijf vooraan
© Mountainbike.be
De SRAM Level TL remhendel
© Mountainbike.be
Introductie
De Epic Evo is
geen evolutie van de ‘gewone’ dubbelgeveerde Epic fiets. Hij beschikt over exact hetzelfde frame, maar kreeg enkele wijzigingen om beter tot zijn recht te komen op
ruig terrein en in
steile afdalingen.
Epic Evo vs Epic, de wijzigingen
- Een voorvork met 120mm veerweg versus 100mm op de Epic
- Een iets kortere stuurpen
- Een telescopische zadelpen versus een vaste zadelpen
- Een bredere en GRID versterkte achterband en Ground Control voorband met grover profiel
Expert afmontage
Binnen het Specialized gamma wordt alles ordentelijk opgedeeld. De
S-Works modellen zijn de topmodellen. De
Pro modellen volgen daar net onder. De
Expert modellen zijn de derde in rang, gevolgd door de
Comp. De Epic Evo is pas nieuw en bestaat voorlopig enkel in Expert en Comp afmontage.
Wij hebben de
meest hoogwaardige variant van de Epic Evo getest, namelijk de
Epic Expert Evo. Eerder hebben we ook met de gelijkaardig afgemonteerde Epic Hardtail Expert en de Epic Expert gereden.
Klik hier om deze tests nog eens door te nemen.
We herhalen nog eens kort de grote lijnen qua afmontage, ook al lopen die volledig parallel met de eerder uitgevoerde tests. De
carbonwielset beschikt over
zeer hoogwaardige velgen met een
binnenbreedte van 25mm. Let wel op, want de carbonvelgen zijn zo hoog dat je met een normaal ventiel niet toekomt. Als je tubeless set-up het laat afweten en je een onherstelbare lekke band hebt, moet je een binnenband plaatsen met
lang ventiel. De
ventielen van standaard binnenbanden zijn te kort.
De
SRAM Level TL remset werkt, maar hoort niet echt thuis op deze fiets. De remmen zijn licht, maar een fiets met zo een hoge trailcapaciteit verdient minimaal SRAM Guide of Shimano SLX remmen.
De
SRAM GX Eagle 1x12 speed groepset is fantastisch en betrouwbaar. Stuur en stuurpen zijn vervaardigd uit aluminium en komen uit eigen huis. Het
Specialized Phenom Comp zadel heeft vrij
veel padding en is
comfortabel. Ook de opschroefbare handvatten zijn goed, al verkiezen wij persoonlijk silicone grips. Bij ESI grips vonden we een kleur dat perfect bij deze fiets past.
Wijziging één: de voorvork
Het frame mag dan wel exact hetzelfde zijn als dat van de Epic. De
imposante voorvork van de Epic Evo valt direct op. Het gaat om een FOX Step-Cast 34 Performance vork met GRIP demper. De
vorkbenen hebben een
diameter van 34mm tegen 32mm op de typische cross-country vorken. De vork is dan ook
merkbaar stijver. Je voelt dit heel duidelijk tijdens het remmen en in mindere mate bij het sturen. Bovendien heeft ze twee centimeter extra veerweg en werkt ze
erg soepel. De drie posities bedien je bovenaan op de vorkkroon aan de rechter zijde. De
geblokkeerde stand is muurvast wat heel handig is bij het klimmen op de baan.
Het voelt wat raar om de vork zelf aan en uit te moeten zetten. Persoonlijk waren we wel fan geweest van een Brain vork in 120mm, maar die bestaat tot op heden niet.
Klik hier om de details na te lezen over de werking van de Brain demper.
Wijziging twee: de geometrie
De
voorkant gaat
twee centimeter omhoog dus wordt de hoek die de vork maakt 1 graad scherper. Het stuur komt wat naar je toe, de stack verhoogt met 8 millimeter en de reach wordt 1 cm korter. Ook de wielbasis wordt ongeveer een centimeter langer. Wat betekent dat nu in mensentaal? Deze kleine
aanpassingen zorgen ervoor dat de fiets zich een stuk beter gedraagt in steile afdalingen. Omgekeerd worden
steile technische klimmen iets moeilijker omdat je dan sneller met de knieën tegen het stuur komt. Bij het gemiddelde klimwerk op verharde ondergrond voel je geen enkel nadeel.
Wijziging drie: de cockpit
De
stuurpen van 7 centimeter is een
halve centimeter korter dan op de gewone Epic. Op beide fietsen is het stuur 75 cm breed en beschikt het over 10mm rise. De iets kortere stuurpen in combinatie met het zeer brede stuur versterkt nog het effect van de twee bovenstaande wijzigingen. Het
stuurgedrag bergaf is zeer vinnig en je hebt merkbaar meer controle in vergelijking met klassieke marathon fietsen.
Wijziging vier: de telescopische zadelpen of 'dropper'
In steile afdalingen wil je niet dat je zadel continu zit te duwen. Daarom is dit ongetwijfeld de
meest impactvolle verandering aan deze fiets. Op de fietsmaat small zit een dropper van 10 centimeter. Op de andere maten kan je het zadel zelfs 12,5 centimeter laten zakken.
De
voordelen van een dropper zijn talrijk. In steile afdalingen hoef je niet achter je zadel te gaan kruipen, maar je kan dankzij die dropper je zadel laten zakken en er dan gaan boven zweven, zodat je een pak
wendbaarder blijft. Je kan veiliger en sneller afdalen en
scherpe bochten lijken wel kinderspel. Bovendien heeft deze
dropper nauwelijks zijdelingse speling in vergelijking met eerder geteste zadelpennen.
Wijziging vier: de banden
Achteraan zit er een
GRID band op met
versterkte flanken. In tegenstelling tot de normale Epic is deze band ook iets breder. Vooraan geen Fast Trak noppenprofiel, maar wel een Ground Control band. De
Ground Control biedt, zoals de naam het al laat vermoeden,
veel controle maar
rolt ook verrassend goed.
Lees hier de uitgebreide test na van de Fast Trak Grid banden.
Voor wie is deze fiets geschikt?
De pure enduro rijder kan beter uitwijken naar de recent vernieuwde Stumpjumper. De rasechte competitierenner blijft beter bij de Epic. Voor de berggeiten en grammenjagers is de Epic Hardtail de beste keuze. De Epic Evo is de
perfecte fiets voor wie ruig wil afdalen, maar toch vlot wil klimmen. De Epic Evo klimt namelijk veel beter dan de Stumpjumper die we eerder getest hebben en moet bergaf niet zo veel onderdoen. Met de Epic Evo kan je ook
heel vlot op het vlakke rijden, er zit veel loop in. Zijn
grootste gebrek zit in het steile technische klimwerk zoals we hierboven reeds beschreven hebben. Hij is
extreem polyvalent.
Wil je je marathon- en enduro fietsen vervangen door een
gulden middenweg, dan is de Epic Evo iets voor jou. Vind je het kleur van de Epic Evo maar niets, denk dat eens na over een 'gewone' Epic en voeg zelf een dropper zadelpen toe.
De Epic Evo is er ook
voor de technisch minder ervaren bikers die een beetje
snelheid willen
inleveren voor veel
extra veiligheid en controle bergaf.
Prijs, kleur en maten
De fiets is beschikbaar in
drie maten, namelijk small, medium en large. De
mooie rustgevende kleurstelling noemt 'Gloss East Sierras/Tarmac Black' en de adviesprijs bedraagt
5.399 euro.
Klik hier om het artikel van de lancering van de Epic Evo nog eens na te lezen.
Klik hier om onze eerste indruk van de Stumpjumper trailfietsen na te lezen.
Voor meer informatie over de cross-country fietsen van Specialized, klik hier.
Auteur:
Michiel Van Aelbroeck
Specialized
Specialized FRT
Specialized Epic
Specialized Body Geometry