mountainbike.be
28/06/2018
Fietsen

Ridley Sablo: test van een mooie Belgische marathonfully

Ridley is de voorbije jaren uitgegroeid tot een grootmacht op het gebied van race- en crossfietsen. Het Belgische merk is gevestigd in Paal, vlakbij de mijnterril van Beringen, een prachtig mountainbikegebied. Nu ze een vaste waarde zijn in de wereld van de smalle banden, is het tijd om ook de mountainbikewereld te veroveren. De Sablo is hun eerste carbon 29" fully. Wij gingen ermee op pad.
De Ridley Sablo: een fully van Belgische makelij
© Mountainbike.be
De DT Swiss X1700 Spline wielen zijn robuust, maar je mag iets meer verwachten
© Mountainbike.be
Onze testfiets was in tegenstelling tot de productiefietsen niet met een remote voor de demper uitgerust
© Mountainbike.be
Het zadel van Forza heeft een erg dikke padding
© Mountainbike.be
Op de SRAM X01 Eagle hebben we niets aan te merken
© Mountainbike.be
Een heel mooie binnenkomer voor Ridley op de markt van de dubbelgeveerde mountainbikes
© Mountainbike.be
De SRAM Level TL remmen bleken beduidend minder krachtig dan de TLM versie
© Mountainbike.be
De fiets die wij konden testen was de Sablo X01 Eagle. De naam zegt het al, de fiets is afgemonteerd met de alom geprezen 12 speed groep van SRAM. Onze fiets situeert zich net onder het topmodel, de Sablo XX1 Eagle, en net boven de met Shimano uitgeruste Sablo XT 2x11. Alle drie hebben ze hetzelfde nieuwe carbon frame. Onze fiets heeft een opvallende kleur die bij zeer veel mensen in de smaak viel. De andere twee fietsen zijn een pak minder opvallend qua kleurstelling.

Het gloednieuwe carbonframe wordt gecombineerd met een Fox vork en demper. Jammer genoeg konden wij de mogelijkheden hiervan niet ten volle benutten omdat onze testfiets, in tegenstelling tot de productiefietsen, niet met een remote voor de demper was uitgerust. Het lijkt ons een geweldige meerwaarde om zowel vork als demper met één hendel op het stuur te bedienen. Verder was de werking van vork en demper prima.

We testten deze fiets in de Ardennen, in de Algarve Bike Challenge, in Vlaanderen en in een stadsomgeving. Qua rijeigenschappen blinkt de fiets nergens in uit, maar hij scoort ook op geen enkel punt slecht. De niet zo radicale geometrie is eerder gericht op marathon dan op cross-country en dus voor iedereen toegankelijk. De fiets loopt goed en filtert oneffenheden goed weg. Het gewicht is correct, maar komt niet in de buurt van de lichtste frames.

Jammer genoeg kan je slechts één bidon kwijt op deze fiets. Een tweede bidon kan onder de zadelpen, op voorwaarde dat je geen dropperpost gebruikt. Wie een dropperpost wil gebruiken, heeft veel opties, want de diameter van de zadelpen bedraagt 31,6mm. Bovendien kan de kabel binnendoor lopen.

Op de groepset hebben we helemaal niets aan te merken. De SRAM X01 Eagle heeft een voorblad met 32 tanden. In combinatie met de 10-50 cassette kan je hier overal mee terecht. De SRAM Level TL remmen bleken beduidend minder krachtig dan de eerder geteste TLM versie.

Onze testfiets was niet uitgerust met de voorziene DT Swiss X1700 Spline wielen, wel met de gelijkwaardige M1700 Spline wielen. Deze wielen doen alles wat ze moeten doen. De banden zijn vlot tubeless te maken op deze aluminium velgen, ze zijn voldoende robuust, de naaf heeft een betrouwbaar Ratchet vrijwiel en de lagers lopen goed. Maar toch mag je in de prijsklasse van deze fiets een meer hoogwaardige en vooral lichtere set verwachten. We hebben high-end carbon wielen in deze fully geplaatst en het rijgedrag veranderde drastisch.

Onze testfiets beschikte niet over de voorziene Schwalbe Rocket Ron EVO Liteskin banden. Door te spelen met de banden kan je deze fiets laten gaan van een comfortabele racer tot een waar trailmonster. Om zo'n trailmonster te bekomen, kies je voor een bredere versterkte band, eventueel een kortere stuurpen en vooral een dropperpost.

Stuur, stuurpen en zadel komen uit eigen huis en dragen het Forza label. Het zadel heeft een erg dikke padding die we niet bepaald comfortabel vonden, maar dat is zeer persoonlijk en zal bij andere mensen juist in de smaak vallen.

Prijs en maatvoering

Er zijn vier maten: Small, Medium, Large en XL. Jammer genoeg is de prijs van 5.899 euro aan de hoge kant of de afmontage iets te beperkt voor deze prijs. De met XT 2x11 afgemonteerde fiets kost 4.699 euro. Het topmodel kost 6.999 euro.

Conclusie

Deze fiets is een heel mooie binnenkomer voor Ridley op de markt van de dubbelgeveerde mountainbikes. De fiets is heel toegankelijk. Iedereen die deze fiets koopt, van wedstrijdrijder tot toerrijder, zal er jarenlang zijn ding mee kunnen doen.

Klik hier voor alle details over de Ridley Sablo X01 Eagle.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Marathon Ridley Sram Eagle Ridley Sablo #BeTough
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy