mountainbike.be
18/05/2018
Fietsen

De kleuren maken de fiets: op bezoek bij Color-Monkey

Wie een fiks bedrag uitgeeft voor een tweewieler, wil die ook een eigen design naar wens geven: logische denkwijze bij de mensen van Color-Monkey. Het losstaand zijproject van bikestore S-Bikes in Geraardsbergen geeft uw fiets de kleuren en tekeningen die u maar wil. Hoe dat gebeurt, dat leest u hieronder.
Sven en zijn geesteskind: Color-Monkey
© Mountainbike.be
Stap 1: het ontwerp
© Mountainbike.be
De volgende fase: ontlakken tot de blote carbon of alu
© Mountainbike.be
Na het ontlakken mag de fiets de spuitcabine in
© Mountainbike.be
Moeten er nog spuitkoppen zijn?
© Mountainbike.be
De mengmachine: een trots van Color-Monkey
© Mountainbike.be
Stap vier: de decals, die twee lagen vernis vragen
© Mountainbike.be
Bijna klaar voor aflevering!
© Mountainbike.be
1. Het ontwerp

Vooraleer de mensen van Color-Monkey je fiets kunnen gaan lakken, moeten zij uiteraard weten hoe je dat wil. Daarvoor zit een ontwerper eerst en vooral samen met de klant. De uitkomst kan véél verder gaan dan zomaar een aangepast kleurtje. “Wat wil de klant? Een foto van zijn dochter op zijn frame? Dat kan. Een tekening van Spiderman? Kan. Onze ontwerper tekent alles op computer uit, zodat je het ontwerp op voorhand te zien krijgt. Negentig procent van wat onze klanten willen, is ook technisch haalbaar”, vertelt Sven Van Weyenberg, de gepassioneerde geestelijke vader en zaakvoerder van Color-Monkey.

Color-Monkey beperkt zich trouwens niet tot lakwerk van frames. Ook helmen en zelfs powermeter-computers komen bijvoorbeeld aan bod.

2. Ontlakken van het frame

De nieuwe lakking gaat niet zomaar over de basislakking die je frame kreeg van de producent. “We schuren eerst het frame af. Tot op de blote carbon of alu. Eerst machinaal, daarna de afwerking met de hand. Zo wordt het frame helemaal ontlakt en mat gezet. Sommigen lakken over de reeds aangebrachte lak, maar deze duurdere manier is duurzamer.”

3. Lakken, drogen, lakken, drogen, …

De volgende stap is de meest zichtbare: het lakken in de spuitcabine. “Dat gebeurt niet op basis van water, zoals velen doen. We werken in de cabine op een vaste temperatuur: 23 graden, ideaal voor het lakwerk. Eerst de grondlaag erop, dan bakken. Dat gebeurt aan 65 graden. Dan de volgende laag, en weer bakken. Zo gaat dat laagje per laagje. Het noodzakelijk aantal lagen hangt af van het aantal kleuren in je ontwerp.”

Onderschat de stiel van dat lakken trouwens niet: “Weinig vakmensen in België die het kunnen. Met al zijn hoekjes en kantjes is het niet makkelijk om die fiets in een vloeiende beweging te spuiten. Veel moeilijker dan een auto”, gooit Sven met complimentjes naar zijn mensen.

4. Decals

Sommige tekeningen worden niet gelakt, maar gerealiseerd met een decal die op je frame wordt gekleefd. Zeg maar een soort sticker. Die worden machinaal geprint en gesneden op ultradun materiaal. “Amper enkele tienden micron dik.” Nadat die decals zijn aangebracht op het frame gaan ze eveneens onder het vernis.

En één vernislaag volstaat niet. “Decals krijgen minstens twee lagen vernis: na het spuiten van de eerste laag wordt de vernis bovenop je decals weer weggehaald. Daarna komt een tweede laag over je hele frame. Op die manier voel je het laagje vernis op de randen van je decal niet uitsteken. Elke laag vernis moet 20 tot 25 minuten worden afgebakken.” Reken maar uit hoelang Sven en zijn mensen door al dat lakken, vernissen en afbakken met je frame bezig zijn…

5. De aflevering

Het leukste moment uiteraard: de klant die zijn afgewerkte frame komt halen. “Hun blinkende ogen als ze die krijgen overhandigd: daarvoor doe ik het”, babbelt Sven vol passie. Die passie blijkt niet alleen uit de manier van werken bij Color-Monkey, maar ook de trots waarmee hij erover vertelt: “We gebruiken uitsluitend PPG-lak en Glacurit: van de duurste die er zijn, maar ook de beste en met levenslange garantie.” Of over de computer die zijn mengmachine bestuurt: “Basisrecepten voor 20.000 kleuren. Maar we kunnen gemakkelijk 180.000 kleuren maken met elk een eigen code. Heeft een klant schade door een val, dan kunnen we perfect de exacte kleur van zijn lakking achterhalen en herstellen.” Of over de lange rij verschillende spuitkoppen waarover zijn mensen beschikken.

Dat de toekomst van Color-Monkey er rooskleurig uitziet (pun intended), blijkt uit de lange lijst reservaties en de uitbreidingsplannen. “Binnenkort breiden we naast de winkel uit. Color-Monkey krijgt een eigen toonzaal.” Straf, als je weet dat het zijproject nog maar goed een jaar bestaat…

Praktische info

Een basislakking van je frame kan vanaf 480 euro. S-Bikes is een Specialized Concept Store, maar bij Color-Monkey zijn alle merken welkom. Na het lakwerk neemt Color-Monkey de garantie van de producent over. Naast lakwerk is Color-Monkey trouwens ook gespecialiseerd in carbonherstellingen. Ook van frames die ‘rat af’ zijn, zoals Sven het zo mooi zegt.
Auteur: Simon Lamon
tags Geraardsbergen S-Bikes Color Monkey lakwerk
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy