mountainbike.be
18/04/2018
Fietsen

De nieuwe Stumpjumper van Specialized: meer armslag

Stumpjumper: het is een naam met veel weerklank in het mountainbiken. Specialized stelde gisteren een nieuwe versie van de Stumpjumper voor, een reeks die zich tegenwoordig in het trailrijden bevindt. Meest opvallend: de nieuwe 'side arm' naast de demper.
Fraai oogt hij alleszins, de nieuwe Stumpjumper
© Specialized
Meest opvallend: de zogenaamde side arm naast de demper
© Specialized
De nieuwe chain protector moet voor minder geluidsoverlast gaan zorgen in het bos
© Specialized
Cape Epic-winnares Kate Courtney toont het vrouwendesign van de Stumpjumper
© Specialized
Eind april gaan we de nieuwe Stumpjumper-modellen testen en uitgebreid belichten, maar we geven u nu graag al het meest in het oog springende nieuws mee. Zelf schuift Specialized het geoptimaliseerde frame als belangrijkste nieuwigheid naar voren. Het ontwerp daarvan werd 'drastisch verbeterd' in vergelijking met de vorige generatie Stumpjumpers. Gevolg: het frame is volgens zijn bouwers in maat S en M 20% lichter en even stijf, en in maat L en XL 20% stijver en even zwaar als zijn voorgangers.

Visueel meteen opvallend bij deze nieuwe frames: een extra buis die de verbinding maakt tussen boven- en zitbuis. Die 'side arm' bevindt zich naast de demper, en is er ook gekomen met het oog op een verhoogde stijfheid. "Hij zorgt ervoor dat het frame niet meebuigt als de achterdemper actief is", zo klinkt het. Ook de nieuwe, gekartelde chain protector valt op: die moet ervoor zorgen dat je jezelf stiller voortbeweegt doorheen ruige trails. Verder claimt Specialized dat het de kabels zo heeft geïntegreerd dat er makkelijker aan te werken valt dan als ze buiten het frame zouden lopen.

De nieuwe Stumpjumper komt er in twee opties: een versie met 140 mm veerweg achteraan en een ST ('short travel') versie met 120 mm veerweg. Er is op gebied van vering ook de zogenaamde 'RX Tune': Specialized gaat de voor- en achtervering van de fiets apart tunen per model en wielmaat. Ook de vrouwenmodellen (die van de unisexversie verschillen in kleur en afmontage, maar niet in geometrie) worden getuned naar een iets lichtere bestuurder.

De prijzen van de vernieuwde reeks gaan van 8999 euro voor het duurste S-Works model tot een alu instapversie van 1999 euro. De nieuwe Stumpjumper is ook verkrijgbaar als frameset. En bij de nieuwe Stumpjumper hoorde ook een introfilmpje, met onderscheiding geslaagd door zijn stevige portie humor!

Auteur: Simon Lamon
tags Specialized Stumpjumper FSR Stumpjumper
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy