mountainbike.be
30/06/2017
Fietsen

Getest: de nieuwste lijn Powerfly’s van Trek

E-mountainbikes zijn ook in de Benelux aan een opmars bezig. In de nieuwe generatie Powerfly’s van Trek kan een breed publiek zijn gading vinden, want met 9 herenmodellen en 3 damesmodellen is er keuze te over. Wij mochten al testen op de uitdagende tracks rond Verbier.
Een eerste test met de nieuwe Powerfly
© Trek/Milner
Dankzij de integratie van de accu, een meer wendbaar gedrag
© Trek/Lorence
Een grotere batterijcapaciteit, voor langere tochten door de bergen
© Trek/Lorence
Dankzij de sportmodus van de Bosch-motor blijft klimmen uitdagend
© Trek/Milner
Aan comfort geen enkel gebrek
© Trek/Lorence
De Trek Powerfly 4 hardtail kost 2599 euro.
© Trek
De Powerfly 9 heeft 120 mm veerweg.
© Trek
De Powerfly FS 9 kost bijna 6000 euro en veert 130 mm in.
© Trek
De Bosch accu is mooi geïntegreerd in de onderbuis.
© Trek
De nieuwe lijn Powerfly e-bikes combineert de succesvolle middenmotoren van Bosch met de bewezen mtb-technologie van Trek zelf. Er zijn Powerfly’s met voor- en achtervering (FS), maar ook hardtails, terwijl er ook nog de optie is om voor 130 mm veerweg te gaan of voor 150 mm.
 
Wat direct opvalt aan het vernieuwde frame is de vrijwel naadloze integratie van de accu in de onderbuis. Dat is niet enkel esthetisch gezien mooi meegenomen, maar het verplaatst ook het zwaartepunt van de bike naar beneden, wat positieve gevolgen heeft voor de stabiliteit en het rijgedrag van de fiets. En dat bleek ook tijdens de test: ondanks het stevige gewicht van zo'n e-MTB stuurt de Powerfly al bij al nog vlotjes door de bochten heen. De accu zou ook snel te verwijderen zijn, maar dat konden we niet testen. En ook de batterijcapaciteit is verhoogd, naar 500 Wh.

Niet hersenloos rammen
 
Trek gebruikt opnieuw de Performance CX-motoren van Bosch voor de aandrijving en alle nieuwe modellen zijn nu voorzien van Bosch’ Purion-beeldscherm. Het (nieuwe) Purion-systeem heeft een intuïtieve rijmodus voor e-mtb’s. Het scherm en het gebruik van Purion werkte feilloos, de motor van Bosch deed zijn werk prima op de sportmodus die we op aanraden van Trek gebruikten. Het interessante aan die modus is dat de intuïtieve hulp zich aanpast aan het aantal omwentelingen dat je trapt. En daardoor ben je op heuvelend terrein niet hersenloos aan het rammen op een groot verzet, maar constant aan het schakelen om de juiste ondersteuning van je motor te vinden.

Een leuke ervaring, vonden wij zelf. Je zou bij momenten bijna vergeten dat je met een mountainbike met elektrische ondersteuning aan de slag bent, want het wordt toch uitdagend om op technische klimmetjes op de fiets te blijven. Ook op de downhilltracks rond Verbier stoorde de ondersteuning van de motor geen moment, en bleef die dus gewoon op sportmodus staan. Alleen de energiestoot die je krijgt van je Boschmotor als je na stilstand je eerste pedaalomwentelingen doet, is naar ons gevoel iets te sterk.

Specifieke e-MTB onderdelen

Door de groei van de markt voor e-MTB's, komen er ook steeds vaker specifieke onderdelen. De Powerline-wielen van Treks dochterfirma Bontrager hebben een bredere velg om de stevigheid te vergroten. Toen we tijdens onze test aan hoge snelheid vol in de geul van een bergbeekje knalden, gaven de wielen ondanks de stevige impact door het hogere gewicht geen krimp. De e-MTB-specifieke Float-voorvork van Fox deed zijn werk uitstekend. Ook de Guide RE-remmen van Sram zijn van hoge kwaliteit en kunnen omwille van hun gravity-achtergrond één en ander aan, al neigt onze persoonlijke voorkeur naar Shimano.
 
De Powerfly 9 modellen, de toppers zeg maar, zijn voorzien van het specifieke e-bike 1x8 schakelsysteem van Sram, eX-1, zodat je de elektrische ondersteuning maximaal kunt benutten. De fully’s hebben natuurlijk Treks eigen technologie, zoals ABP, Evo Link en Straight Shot onderbuis. Op de Powerfly LT-modellen (150 mm) zien we bovendien een exclusieve RE:aktiv schokdemper. Een samenwerking tussen Trek en Formule 1-specialist Penske. Deze demper is nog responsiever en maakt de fiets beter bestuurbaar op zwaarder terrein.

Wat comfort betreft, hadden we geen seconde te klagen tijdens onze test in Verbier. Op de meest uitdagende track die we in de Zwitserse Alpen voor de wielen kregen, buitelden we van de ene drop naar de andere jump. Maar door de combinatie van 130 mm veerweg en de 2.8"-banden (opvallend genoeg werden die door Schwalbe geleverd, en niet door Bontrager) hadden we geen moment het gevoel dat we extra demping nodig hadden. De Powerfly werkt zich overal doorheen, en als je al eens naast het juiste spoor terecht komt, compenseert hij jouw fouten voor je. Deze e-MTB staat garant voor massa's daalplezier.

De geometrie ten slotte, daar voelden we ons direct op thuis. Ook al is deze e-MTB ontworpen voor het betere trailwerk in het gebergte, toch wisten we bergop nog een behoorlijk sportieve zit te vinden. Zodra het pad naar beneden gaat, gaat je zadel uiteraard eveneens omlaag met dank aan de dropper seatpost van Bontrager. Daar voelden we helaas wel een kleine zijdelingse speling.

Beschikbaarheid


De nieuwe Powerfly-modellen zijn intussen beschikbaar in de Trek-verdelers. Hieronder een overzicht van de volledige Powerfly line-up.

Model Wielmaat Travel adviesverkoopprijs
       
Powerfly 4 WSD 27.5 100 mm (front) €  2,599.00
Powerfly 4 29 100 mm (front) €  2,599.00
Powerfly 5 en 5 WSD Smart Wheel Size 100 mm (front) €  2,999.00
Powerfly 7 en 7 WSD Smart Wheel Size 100 mm (front) €  3,799.00
Powerfly 9 27.5+ Mid-fat 120 mm (front) €  4,799.00
Powerfly FS 5 27.5 130 mm €  3,999.00
Powerfly FS 7 27.5+ Mid-fat 130 mm €  4,999.00
Powerfly FS 9 27.5+ Mid-fat 130 mm €  5,999.00
Powerfly LT 8 27.5+ Mid-fat 150 mm €  5,499.00
Powerfly LT 9 27.5+ Mid-fat 150 mm €  6,099.00
Auteur: Simon Lamon
tags Trek E-MTB Trek Powerfly
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy