mountainbike.be
15/09/2016
Fietsen

Ridley mountainbikes nog altijd in de pijplijn

Bij Ridley weten ze als geen ander hoe je Vlaamse wegen moet bezweren, zowel on-road als offroad, denk maar aan de jaar na jaar in profwedstrijden zegevierende aeroracers en de crossfietsen die uit Paal komen. Een deftig mountainbike-gamma zit al jaren in de pijplijn, maar het wil maar niet uit de kast komen.
De Ignite CSL, een hardtail van 50-ton carbon met een framegewicht van minder dan 1100 gram
© Photopress.be
De Ridley Ignite CSL, nu uitgerust met de hippe 12-speed groep Sram XX1 Eagle
© Photopress.be
De hippe upside-down RS1 vork van Rockshox
© Photopress.be
Ridley gebruikt voor de Ignite CSL het 50-ton carbon
© Photopress.be
Met de ‘Customizer’ laat Ridley de klant zelf de kleuren van het frame bepalen
© Photopress.be
Met de X-Trail Carbon gaat Ridley in op de nieuwe trend van de allroad bikes
© Photopress.be
De kabels worden in het frame ingewerkt
© Photopress.be
De kabels worden in het frame ingewerkt
© Photopress.be
Het Eurobike model was voorzien van een Laufvork
© Photopress.be
Het frame werd voorzien om eventueel versnellingsapparaat te monteren
© Photopress.be
Heel wat ruimte tussen de vorkbenen voor 38 mm banden
© Photopress.be
Het aanbod in mountainbikes is bij Ridley vreemd genoeg maar karig, dus gingen we eens polsen hoe het ermee stond. Het antwoord was snel gevonden: daar moesten ze dringend werk van maken, en het stond ook op de to-do-list.

Niet dat er geen enkele bike te vinden was op de Ridley-booth: op een redelijk centrale plek stond een Ignite CSL te blinken, een hardtail van 50-ton carbon met een framegewicht van minder dan 1100 gram. Geen nieuw model, maar wel eentje met een nieuwe uitrusting, zoals de hippe 12-speed groep Sram XX1 Eagle en de al even hippe upside-down RS1 vork van Rockshox. Prijskaartje 5.999 euro. Wil je een ander aanzicht dan is er de ‘Customizer’, die zelf de kleuren van het frame laat bepalen.
De Ignite bestaat ook met een minder geavanceerd carbon frame en heet dan Ignite Carbon, terwijl de Ignite Alloy en de Blast Alloy bikes zijn in aluminium, voor wie zijn budget beperkt wil houden.
 
Een paar passen verderop kwamen we de X-Trail Carbon tegen, die je in de catalogus van Ridley vindt onder de noemer ‘Allroad bikes’. De allroad-bikes zijn duidelijk wél uit de pijplijn tevoorschijn geschoten, want de categorie bestaat pas 2 jaar, maar Ridley heeft al meteen 4 verschillende modellen in de aanbieding.
Het paradepaardje X-Trail Carbon is van 30-ton unidirectioneel carbon, heeft ruimte tussen de vorkbenen voor 38 mm banden en komt in liefst 6 maten, wat behoorlijk is voor een bike die ‘alles’ aan kan, of het nu offroad crossen is, kasseienvreten of gewoon woon-werkverkeer. Snel maar stabiel, dat is het idee.
Auteur: Roel van Schalen
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy