mountainbike.be
23/06/2016
Fietsen

Scott slankt zijn nieuwe Scale en Spark verder af

Scott-fans kunnen al beginnen sparen, want de Amerikaanse fietsenbouwer stelt momenteel in het Zwitserse Lenzerheide zijn vernieuwde gamma voor 2017 voor. Daarin springen vooral de afgeslankte Scale en Spark in het oog.
De nieuwe Scale RC 900 Worldcup
© Scott
De Scale RC 900 SL voor 2017
© Scott
De Spark 900 Premium in sober zwart
© Scott
De Spark RC 900 Worldcup-versie
© Scott
De nieuwe Spark 700 Plus Tuned
© Scott
Een nieuwe carbonstructuur en lay-up zorgen voor minder gewicht
© Scott
De nieuwe mount voor de achterrem
© Scott
Ook de kabelintegratie werd vernieuwd
© Scott
Een herwerkte steekas
© Scott
Veel nieuwe achterveringtechnologieën
© Scott
De mount voor de TwinLoc Remote, nu ook onder het stuur
© Scott
Nieuwe Synchrosonderdelen, waaronder een stuurpen met ingebouwde Garminmount
© Scott
Scale en Spark, het zijn namen als een klok in de mountainbikewereld, niet in het minst omdat Nino Schurter er de zeges mee aan elkaar rijgt op het hoogste niveau. De hardtail Scale en volgeveerde Spark werden door Scott grondig onder handen genomen voor 2017. Daarbij wordt het Racing Concept (kortweg RC)- gamma, specifiek gebouwd voor crosscountryrijders, verder uitgebreid. Belangrijkste werkpunt daarbij: een verder afgeslankt gewicht. Het gewicht van het Scale RC 700 SL frame daalt tot amper 849 gram (maat M).

Wat we bij de andere producenten al zagen, valt nu ook te noteren bij de RC-modellen van Scott: een optimalisatie voor 1x (het gebruik van een enkele voorplaat. 2x is nog steeds beschikbaar buiten de RC-lijn) en het adopteren van de Boost-standaard voor stijvere wielen. Anders dan bij vele andere fietsenbouwers is er bij Scott nog steeds geen sprake van 'smart wheelsize': alle opties blijven open voor bikers, want de 27.5"-modellen zijn beschikbaar in maten S, M en L, en de 29"-modellen in maten S, M, L, XL.

Hoe komt dat afgeslankte gewicht er? Door een nieuwe carbonstructuur en lay-up vooral, maar ook door bij het designproces te kiezen voor stickers in plaats van de spuitmachine. Met zijn SDS2 technologie herdacht Scott de carbonlay-up en de vormen van zijn framebuizen om zo het comfort te verhogen zonder opofferingen te doen wat betreft gewicht en stijfheid. Scott voert ook een nieuwe mount voor zijn achterschijfrem op, die eveneens het comfort moet verhogen. Werden ook vernieuwd: de kabelintegratie in het frame, de kettingguide, de dropout, de sluiting van de steekas en verschillende van zijn Synchrosonderdelen waarmee Scott zijn fietsen traditioneel afmonteert.

Bovendien werd de geometrie van de Scale en Spark 900 aangepast: ook hier kortere liggende benen van de achtervork (voor scherpere bochten), een iets steilere zadelbuis (voor een betere balans), een verlaagde plaatsing van het balhoofd en een langere reach. Specifiek voor de Spark noteren we verder een herwerkte achtervork, die 130 gram lichter weegt, en een heleboel nieuwe technologie voor de achtervering .

De Scale is er in drie versies: de RC700-lijn met 27.5"-wielen en 100 mm veerweg, het RC900-gamma voor de liefhebbers van 29" (eveneens met 100 mm veerweg), en de Scale Plus met 27.5 plus-banden en 120 mm 'front travel'. Dezelfde mogelijkheden zijn er voor de Spark, al heeft de plusversie daar 130 mm veerweg voorin. Achterin wordt voor alle modellen van de Spark voor 120 mm geopteerd. Zo goed als alle modellen worden uitgerust met veringssystemen van Fox, die voor de Spark bediend wordt door de TwinLoc Remote Technology, waarvan de schakelaar nu ook aan de onderkant van het stuur kan worden geplaatst.
Auteur: Simon Lamon
Bron: Scott
tags Scott Scale Spark

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy