mountainbike.be
28/05/2016
Fietsen

Trek rust ook zijn Fuel EX uit met plusbanden

Plusbanden blijven hot. Vorige week nog stelde Merida zijn eerste bike met 27.5+ voor, en nu zet ook Trek nog nadrukkelijker in op de bredere band door zijn traditionele volgeveerde Fuel EX uit te rusten met 27.5 Plus.
Trek zet extra in op Plus
© Trek
De Fuel EX 9.8 27.5 Plus
© Trek
De Fuel EX 9.8 27.5 Plus
© Trek
De Fuel EX 8 27.5 Plus
© Trek
De Fuel EX 5 27.5 Plus
© Trek
De plusversie van de Fuel EX lijkt vooral geschikt voor het stevige werk
© Trek
De 'fully' Fuel EX is één van de populairste modellen van de Amerikaanse producent Trek. Voortaan is hij niet alleen beschikbaar met traditionele crosscountrybanden, maar ook in 'plus'-uitvoering. Voor wie die plusband nog niet kent: die ligt qua breedte tussen het 'normale' en een fatbikeband, in het geval van Trek op 2,8 inch. Het bredere bandoppervlak zorgt in combinatie met een lagere druk voor veel meer grip, en daardoor een extra dosis plezier én vertrouwen voor de man/vrouw in het zadel. Maar dat las u al in onze review van de Stache, de eerste plus-fiets van Trek.

Blijkbaar is het succes van die Stache en de plusband in het algemeen zo groot dat Trek dus verder inzet op de nieuwe rage in mountainbikeland. Met de Fuel EX 27.5 Plus krijgt de plusfamilie van Trek naast de hardtail Stache nu dus ook een fully broertje. De Fuel EX wordt uitgerust met 2,8 inch brede Chupacabra-wielen van dochterfirma Bontrager en er wordt gekozen voor wielmaat 27.5". Anders dan de Stache dus, want daar zijn de banden 3" breed en de wielen 29" groot.

Bij de introductie met plusbanden wordt ook de veerweg van de traditionele Fuel EX vergroot: naar 130 mm achterin en 140 mm voorin. In combinatie met de extra demping door de plusbanden (die zijn zo stevig dat je best met een bijzonder lage bandendruk rondfietst) zorgt dat dus voor uitermate veel comfort - of misschien zelfs wat overkill voor de bikers die de Benelux niet verlaten... De plusversie van de Fuel EX is beschikbaar in alu- en carbonuitvoering, maakt net als zijn voorganger gebruik van de nieuwe technologiën van Trek zoals we ze al eerder zagen (zoals de Control Freak-kabelintegratie in het frame, de Mino Link waarmee je de geometrie van je fiets zelf kan aanpassen, de Boost-wieltechnologie en de beproefde veringsystemen).

In vergelijking met de gewone versie van de Fuel EX werd de geometrie ook iets lager en langer, en dus 'luier'. De robuuste schuine buis maakt het frame volgens Trek het meest stijve in zijn categorie en de Fuel EX Plus beschikt over een korte, speelse achtertrein. Nieuw is ook de Knock Block, die je frame moet beschermen door te verhinderen dat je vork of stuur het raken.

Consumenten hebben - net als bij de Stache - de keuze uit drie versies van de Fuel EX Plus: de Fuel EX 5 27.5 Plus (Apha Platinum alu, RockShox Sektor, Shimano Deore, 1.999 euro), Fuel EX 8 27.5 Plus (Apha Platinum alu, Fox Rhythm 34 Float, Sram GX 1x11, 2.999 euro), en de carbonversie Fuel EX 9.8 27.5 Plus (OCLV Mountain Carbon, Fox Performance 34, Shimano Deore XT 2x11, 4.999 euro).
Auteur: Simon Lamon
Bron: Trek
tags Fuel EX Trek Fuel EX 27.5 Plus
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy