mountainbike.be
20/05/2016
Fietsen

Nieuw bij Merida: afgeslankte hardtails én 27+

Goed nieuws voor de liefhebbers van Merida: twee toppers in het hardtailgamma van de Taiwanese producent kregen een stevige upgrade en worden er een stuk lichter en vinniger op. Gloednieuw is de Big.Trail, een trailfiets met 27” plus-banden.
De Big.Nine: een snelheidsduivel
© Photopress.be
Het gewicht van de Big.Nine en Seven ging flink omlaag
© Photopress.be
De CF5-carbonstructuur werd aangepast
© Photopress.be
De mount van de voorversnelling verdween
© Photopress.be
De Flexstay achtervork en zadelpen verhogen het comfort
© Photopress.be
De Boosttechnologie verhoogt de stijfheid van de wielen
© Photopress.be
De 'smart entry' van de kabels
© Photopress.be
De geïntegreerde kabels verlaten het frame in de vorkbenen
© Photopress.be
Sobere designaccenten
© Photopress.be
De Big.Nine is gemaakt om snel te gaan
© Photopress.be
De gewichtsafname voel je bergop meteen
© Photopress.be
Veel comfort voor een hardtail
© Photopress.be
In de marge van de wereldbekermanche in het Duitse Albstadt riep Merida de fietspers samen voor zijn jaarlijkse productpresentatie. Vorig jaar werd de volgeveerde crosscountryfiets van de Taiwanese producent met Duitse researchbasis in een nieuw jasje gestoken, deze keer zijn de hardtails aan de beurt. De reeds bestaande Big.Nine (29”) en Big.Seven (27.5”) worden stevig afgeslankt, krijgen een meer ‘racy’ geometrie en enkele andere interessante nieuwigheden.

Focus nummer 1 bij de ontwikkeling van de nieuwe Nine en Seven (buiten de aanpassingen voor de wielmaat zijn er trouwens geen verschillen tussen de twee) was om hun gewicht nog verder naar beneden te krijgen. De twee hardtails zijn de favoriete wapens van mountainbikelegendes José Antonio Hermida en Gunn Rita Dahle van het Multivan Merida-team, en voor crosscountryspecialisten is iedere gram overgewicht (ook aan de fiets) ‘not done’. Door een nieuwe CF5-carbonstructuur, het weghalen van de mount voor de voorderailleur (een enkele voorplaat is dus een must) en geïntegreerde headsetcups daalt het gewicht van het frame van de Big.Nine (maat M) tot amper 1005 gram. Afgemonteerd kan de nieuwe hardtail onder de 8,5 kilogram gaan!

De andere codewoorden bij het ontwerpproces hoorden we ook al vaker: meer comfort en meer stijfheid. Het eerste moet er komen door de flex stay-achtervork, waar natuurlijke vezels voor een zekere demping moeten zorgen. Ook de nieuwe zadelpen (met een beetje goeie wil zie je een cobrakop in de uitdeinende vorm) en afgeslankte staande benen van de achtervork moeten voor meer comfort zorgen. Extra stijfheid moet er dan weer komen door zaken die we al eerder zagen: de Boost 148x12-technologie wat betreft de wielen, en het ruime Shimano BB92 bracket.

Let’s get racy

Ook de geometrie van de Big.Nine en Big.Seven werd aangepast. De balhoofdbuis is een centimeter minder hoog, en dat zorgt voor een agressieve houding in bochten en bergop, de kortere benen van de achtervork brengen een vinniger rijgedrag met zich mee en de langere ‘reach’ (de afstand tussen je bracket en balhoofdbuis) zorgt dat je meer ‘in’ je fiets zit en je veiliger voelt. Twee andere features: een verbeterde frame-integratie van de kabels (de ‘smart entry’ moet zorgen voor een vlotter onderhoud, en enkele andere nieuwigheden voor minder gekletter van de kabels) en een verbeterde aerodynamica van de staande buis die Merida te danken heeft aan zijn Scultura-wegfiets.

Qua ontwerp kiest Merida nog altijd voor zijn traditionele – en naar onze bescheiden mening erg geslaagde – zwart-groene kleurstelling met enkele sobere accenten. Net als bijvoorbeeld Trek kiest ook Merida voortaan trouwens voor ‘size specific wheeling’. In mensenwoorden: 27.5” is in de Benelux voortaan beschikbaar in de maten S en M, 29” in de maten M, L, XL en XXL. Een logische keuze gezien de logistieke nachtmerries die alle verschillende wielmaten soms met zich meebrengen.

Big.Trail

Nieuw in het Merida-gamma is de Big.Trail, en daarmee springen de Taiwanezen en hun Duitse ontwikkelaars nu ook op de kar van de plusband (die qua breedte tussen het traditionele en de fatbikeband in hangt). Te noteren is de keuze voor 27”-wielen met 2,8” brede banden en voor een alu hardtail frame met een voorvork met 130 mm veerweg. Merida plaatst de funfactor (deze fiets is gemaakt om een uurtje of twee te ‘cruisen’ op de tracks in je achtertuin) voorop met zijn nieuwe trailfiets, en dus wordt ook een 30.9 mm dropper seatpost voorzien. De geometrie is gericht op daalwerk met een bijzonder steile schuine buis en even bijzonder korte stuurpen. Ook de Big.Trail is 1x-specifiek, gebruikt de Boosttechnologie en heeft geïntegreerde kabels met dezelfde ‘smart entry’s’ als de Big.Nine en Seven.

In actie!

Mountainbike.be onderwierp het gloednieuwe speelgoed meteen ook aan een eerste korte test op Duitse bodem. Schrikken is het als je de Big.Nine onder je achterwerk schuift, want die is zó licht dat je even gaat denken dat er enkele onderdelen missen. Het vederlichte gevoel – in combinatie met de hoge stijfheid als je op de pedalen gaat versnellen en met de bijzonder vinnige geometrie – geeft je meteen dát gevoel wat Merida met dit ‘racebakkie’ wil bereiken: dit is een fiets om heel erg snel op te gaan. Bergaf is het op technische passages wel even wennen aan de opwippertjes die dit vederlichte ding (in combinatie met een slanke bestuurder) maakt. Qua comfort kwamen we – voor zover we van een hardtail kunnen verlangen – absoluut niets tekort. Merida maakt dus zijn beloftes waar. Enige kleine mankementje dat we kunnen melden: het gekletter van de geïntegreerde kabels is in mindere mate nog steeds aanwezig.

Na een uurtje Big.Nine’n meteen op de Big.Trail springen, dat is ook even schrikken. Het aluframe en de plusbanden wegen een heel stuk meer dan zijn crosscountrybroertjes, en dus beseften we meteen dat dit een gezapige fiets is waar de funfactor centraal moet staan. Dat plezier krijgt u dankzij de plusbanden (die zorgen voor extra demping en een bijzonder goed contact met de ondergrond) gegarandeerd op technisch veeleisend terrein. Wel wat jammer was dat onze kuiten af en toe de te breed uitdeinende achtervork raakten.
Auteur: Simon Lamon
tags Multivan-Merida Plus Merida Big.Nine Big.Seven Big.Trail
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy