mountainbike.be
04/05/2016
Fietsen

Niner vernieuwt de Air 9 RDO

De geschiedenis van Niner loopt parallel met die van het mountainbiken en als premium merk blijft Niner natuurlijk the limits pushen, zoals alleen Amerikanen dat kunnen. De nieuwe Air 9 RDO is dus maar weer eens sneller, verfijnder en beter.
De nieuwe Air 9 RDO is een product van jarenlange verfijning.
© Niner
Het lijnenspel van het model RKT 9 RDO, met forse buizen onderaan, werd voortgezet.
© Niner
Niner heeft ook de Boost 148 standaard omarmd.
© Niner
Niner heeft ook de Boost 148 standaard omarmd.
© Niner
© Niner
Het lijnenspel van het model RKT 9 RDO, met forse buizen onderaan, werd voortgezet.
© Niner
Het lijnenspel van het model RKT 9 RDO, met forse buizen onderaan, werd voortgezet.
© Niner
De nieuwe Air 9 RDO is een product van jarenlange verfijning. Niner blijft altijd maar bijvijlen en details verbeteren en houdt goed in de gaten hoe de noden en wensen van moderne bikers continu veranderen. De nieuwe machine is volgens de Ninerds zelf de beste high-tech hardtail die ze ooit gemaakt hebben, maar dat klinkt natuurlijk bekend in de oren. They all say so.
 
Het frame is alvast opgefrist met een nieuw uiterlijk. Het lijnenspel van het model RKT 9 RDO, met forse buizen onderaan, werd voortgezet, terwijl de bovenbuis en de staande achtervork wat slanker zijn uitgevoerd, om te helpen de ergste trillingen van de ondergrond weg te filteren. De geometrie is uitgesproken racy, met een lage stuurstand zodat je altijd klaar zit om aan te vallen. Een verlengde stuurpen en een steilere balhoofdhoek helpen ook mee aan het racegevoel dat deze Air 9 RDO je geeft, en het stuurgedrag is volgens Niner messcherp. Met een achtervork van 435 mm zal dat wel kloppen.
 
Om tegemoet te komen aan rijders die het ultieme lichtgewicht willen maar ook een portie dikke fun, werd de nieuwe bike geschikt gemaakt voor 120 mm voorvorken, zodat je van je racewapen ook een iets relaxtere comfortmachine kunt maken.
 
Het nieuwe frame weegt liefst 125 gram minder dan het vorige, veelal dankzij een slimme manier van carbon wikkelen. Carbon Compaction noemt Niner de methode waar het carbon om een interne spil van EPS-schuim gewikkeld wordt, zodat luchtbellen en loze ruimtes in de carbonstructuur worden voorkomen, en opdat de wanddikte overal gelijk is. Dat resulteert in een zo laag mogelijk gewicht.
 
Niner heeft ook de Boost 148 standaard omarmd. De bredere achtervork betekent een stijvere constructie, terwijl ook de wielen stijver zijn dankzij de bredere naaf (148 mm ipv 142 mm). Een andere eigenschap van de Air 9 RDO waar Niner trots op is, is diens veelzijdigheid. Het oversizede bracket laat toe om zowat elke combinatie van as en crankset te monteren. Wil je een set-up met PF30 of een single-speed configuratie: het kan allemaal.
Niner gebruikt een 27.2 mm zadelpen voor extra comfort en een laatste feature die niet onbelicht mag blijven is het luikje aan de onderkant van het bracket: dat kun je afschroeven zodat de gehele interne bekabeling bereikbaar wordt. Cranks demonteren hoeft niet meer.
 
En nu maar hongerig afwachten tot de Air 9 RDO in de winkels komt. Dat zal vanaf juni zijn, althans, in Amerika, vermoeden we.
 
 
Auteur: Roel van Schalen
Bron: Niner
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy