mountainbike.be
05/07/2015
Fietsen

Getest: Trek Procaliber SL met IsoSpeed

Met luid tromgeroffel stelde Trek deze week de Procaliber SL voor, zijn eerste hardtail die werd uitgerust met de IsoSpeed, een technisch hoogstandje dat moet zorgen voor extra comfort. Mountainbike.be legde de bike meteen op de proefbank!
Trek presenteerde in Zeist zijn nieuwigheden aan.
© Photopress.be
De Procaliber SL mocht meteen op heel wat belangstelling rekenen
© Photopress.be
Mountainbike.be in actie met de gloednieuwe Procaliber SL
© Trek
Een ultrastrakke, vederlichte en comfortabele hardtail
© Trek
Onze testfiets: de Procaliber 9.8 SL
© Trek
De Procaliber SL werd deze week voorgesteld in Zeist
© Trek

Terwijl de hele wielerwereld naar Utrecht afzakt voor 'Le Grand Départ' van de Ronde van Frankrijk, deed ook Mountainbike.be dat. In Zeist, vlakbij Utrecht, stelde het Amerikaanse Trek immers drie nieuwe mountainbikemodellen - en de futuristisch ogende Madone wegfiets - voor. Na afloop kregen we de kans de nieuwe modellen meteen onder de bips te schuiven voor een eerste test. We focusten ons vooral op de Procaliber SL, de gloednieuwe carbon bike waarvan we u dinsdag al de belangrijkste features voorstelden.

Van de drie beschikbare modellen van de Procaliber (die in prijs variëren van 7999 tot 2999 euro, er is ook een frameset van 2399 euro) kregen we het middenmodel ter beschikking: de Procaliber 9.8 SL (de SL staat trouwens voor 'super light'), waarop een prijs wordt geplakt van 4499 euro. Die is voorzien van een aangenaam ogende lichtblauw-rode kleursetting en werd afgemonteerd met de Deore XT-groepset van Shimano, een koppel DT Swiss-wielen en materiaal van Trek's dochtermerk Bontrager. De vering komt er dankzij de RockShox SID RL met 100mm veerweg. Op verschillende andere MTB's van Trek wordt trouwens voor een veersysteem van Fox gekozen.

Testterrein: een lange aaneenrijging van lekker 'flowy' singletracks doorheen de bossen rondom Zeist, waar je van het ene hellinkje naar de volgende serie bochten gaat. Speels terrein waarop we meteen merkten dat onze 29"-versie van de Procaliber (enkel de kleinste maat wordt van 27.5"-wielen voorzien) absoluut niet inboet aan speelsheid en beweeglijkheid. Door de Boosttechnologie zijn de wielen niet alleen een stuk stijver, maar wordt de wielbasis ook een stukje korter. En daardoor vergeet je vaak dat je niet op een speelse 27,5" maar toch op een 29'er aan het werk bent. Ook de Bontragerbanden konden ons trouwens bekoren, net als de Control Freak Cable Management: alle kabels werden netjes in het frame weggewerkt zonder storend gekletter.

Maar goed, dé eyecatcher van de Procaliber is uiteraard de IsoSpeed decoupler, die op alle modellen is voorzien. Die zorgt ervoor dat de zitbuis onafhankelijk van de verbinding tussen de staande achtervork en bovenbuis kan veren en moet - naar hardtailnormen - voor een flink stuk extra comfort zorgen. Doet die zijn werk? Jawel. Heel bewust ervaar je het allemaal niet als biker, maar na een tijd ga je wel beseffen dat een flink stuk van de klappen die we door de vele kuiltjes en boomwortels op de trails te verduren krijgen, netjes wordt geabsorbeerd. Na meer dan twee uur continu dokkeren voelt onze onderrug nog altijd alsof we net op onze fiets zijn gestapt.

Let wel op: de IsoSpeed is géén achtervering, en de Procaliber blijft dus een hardtail. Geen fiets die gemaakt (of geschikt) is om het allerruwste Ardennen- of Alpenterrein te verkennen, maar dat gebrek aan achtervering is ook net het sterktepunt van de Procaliber: je trapefficiëntie blijft optimaal. Er gaat geen trapkracht verloren door de achtervering, en dus voelt de Procaliber - zowel zittend in het zadel als staand op de pedalen - als een ultrasnelle, extreem strakke en vederlichte racemachine: je gooit je van de ene bocht in de andere, kan lekker strak acceleren en verliest op de vele korte klimmetjes geen onsje van de kracht die je op de pedalen zet.

Trek lijkt dus zijn beloftes waar te maken, en zoals we eerder deze week al schreven: voor de Belgische en Nederlandse biker die op zoek is naar een stukje extra comfort op onze typische dokkerpaden, maar liever niet voor een stuk zwaardere en minder efficiënte volgeveerde fiets kiest, kan de Procaliber de perfecte tussenweg zijn.

Auteur: Simon Lamon
tags Trek Procaliber IsoSpeed
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy