mountainbike.be
30/06/2015
Fietsen

Technisch wondertje van Trek nu ook op MTB

De IsoSpeed, één van de eyecatchers van Trek op de weg en in het veld, is vanaf nu ook te zien in het mountainbiken. De Amerikaanse fietsenbouwer introduceerde de ‘demping zonder veersysteem’ in zijn gloednieuwe Procaliber SL, een “revolutionaire hardtail”.
Trek introduceert nu ook IsoSpeed in het mountainbiken
© Trek
De ‘Control Freak Cable Management’-technologie
© Trek
Trek introduceert nu ook IsoSpeed in het mountainbiken
© Trek
Trek Procaliber 9.9 SL
© Trek
Trek Procaliber 9.9 SL
© Trek
Trek Procaliber 9.8 SL
© Trek
Trek Procaliber 9.8 SL
© Trek
Trek Procaliber 9.7 SL
© Trek
Trek Procaliber 9.7 SL
© Trek
Trek Procaliber SL frameset
© Trek

Wie ook het wegwielrennen of het veldrijden volgt, is al sinds 2012 bekend met de IsoSpeed. De fietsen van kleppers als Fabian Cancellara en Sven Nys worden immers al langer uitgerust met het technische hoogstandje. De IsoSpeed, een vernuftige aansluiting waardoor de zitbuis onafhankelijk van de verbinding tussen de staande achtervork en bovenbuis kan bewegen, creëert een dempend effect zonder dat er sprake is van een echt veringsysteem.

En nu wordt die IsoSpeed – weinig verrassend – dus ook geïntroduceerd in het mountainbiken. Bij de Procaliber SL met name, de gloednieuwe carbon hardtailbike bij Trek, die vandaag in aanwezigheid van Mountainbike.be werd voorgesteld in het Nederlandse Zeist. “Een revolutie in MTB-land”, claimt Trek, en daar lijken ze voor een stuk gelijk in te hebben. Voor de Belgische en Nederlandse biker die op zoek is naar een stukje extra comfort op onze typische dokkerpaden, maar liever niet voor een stuk zwaardere en minder efficiënte volgeveerde fiets gaat, kan de Procaliber de perfecte tussenweg zijn.

IsoSpeed moet door zijn dempend effect immers een flink deel van de klappen en schokken opvangen, zonder opofferingen te doen als het op trapefficiëntie of gewicht (de IsoSpeed weegt om en bij honderd gram extra) aankomt. De IsoSpeed-technologie werd in vergelijking met de weg- en crossfietsen van Trek trouwens herwerkt. Ook werd de plaatsing van de aanhechtingen op het frame herbekeken voor ieder van de vijf beschikbare maten, zodat die optimaal blijft onafhankelijk van de grootte van de fietser.

De fiets werd in eerste instantie ontwikkeld voor de profrenners van het fabrieksteam van Trek, die op Wereldbekerniveau technisch steeds meer uitdagende parcoursen voor de wielen krijgen. “Daardoor werd de hardtail minder en minder populair en wordt steeds vaker voor een ‘fully’ gekozen”, merkte Daniel McConnell. De Australiër is een renner van wereldniveau, en blijkt net als zijn ravissante collega Emily Batty helemaal overtuigd van de nieuwe Procaliber. “Hij gooit het spel overhoop, dat voel je meteen. Je krijgt de trapefficiëntie van een traditionele hardtail, maar het comfort is ongelooflijk.” Sven Nys werkte trouwens de Europese Spelen in Baku af op de Procaliber.

Het draait niet uitsluitend om de IsoSpeed bij de nieuwe Procaliber. Een andere eyecatcher is de ‘Control Freak Cable Management’-technologie. Twee ingangen en één uitgang geleiden alle 54 mogelijke kabelsystemen, gaande van elektronische schakelsystemen tot kabels van lock-outs en ‘dropper seatposts’, op een slimme manier doorheen het frame. De Procaliber profiteert verder ook mee van de Boost-technologie die eerder werd gelanceerd voor de Trek Remedy (en die zorgt voor sterkere, stijvere 29”-wielen, een kortere achtervork en dus een speelsere fiets) en wordt verkocht met het Smart Wheel Size-principe: kleinere bikers (maat 15,5”) krijgen automatisch een fiets met 27,5”-inch onder de poep geschoven, wie groter is moet het sowieso met een 29”-er doen.

Er zijn drie modellen van de Procaliber, elk met de IsoSpeed maar met verschillende afmontages, die vanaf augustus beschikbaar zijn in de winkel. Wie liever een gepersonaliseerde fiets heeft, kan zijn Procaliber via het bekende ‘Project One’ pimpen naar eigen believen. De populaire Superfly hardtail, zonder IsoSpeed, blijft overigens behouden in het gamma van Trek. Morgen woensdag springt Mountainbike.be al even op de gloednieuwe Procaliber – en de vernieuwde Top Fuel fully – voor een testritje! Onze eerste bevindingen leest u nadien.

Auteur: Simon Lamon
tags Trek Procaliber IsoSpeed Control Freak Cable Management
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy