mountainbike.be
29/05/2015
Fietsen

Vernieuwde Ninety-Six en One-Twenty bij Merida

De Taiwanese fietsenbouwer Merida vernieuwde twee van zijn succesvolle volgeveerde modellen. Topmodel Ninety-Six wordt een agressieve cross country-bike met een strakkere look door het verhuizen van de achterdemper, de One-Twenty is binnenkort beschikbaar als carbonfiets.
De nieuwe Ninety-Six Team en de One-Twenty Carbon
© Photopress.be
De Ninety-Six ziet er strak uit
© Photopress.be
De ‘smart entry’
© Photopress.be
De ‘smart entry’
© Photopress.be
De achterdemper werd verplaatst naar de liggende buis
© Photopress.be
De achterdemper werd verplaatst naar de liggende buis
© Photopress.be
De 1x11 op de Merida Ninety-Six
© Photopress.be
De Ninety-Six kreeg een agressieve geometrie
© Photopress.be
Onze testbiker in actie op de Ninety-Six
© Photopress.be
De Ninety-Six in actie
© Photopress.be
Onze testbiker in actie op de Ninety-Six
© Photopress.be
Onze testbiker in actie op de Ninety-Six
© Photopress.be
De One-Twenty is vanaf nu ook verkrijgbaar in carbon
© Photopress.be
De One-Twenty is vanaf nu ook verkrijgbaar in carbon
© Photopress.be
De RockShox achterdemper op de One-Twenty
© Photopress.be
Ook de One-Twenty heeft de 'Smart entry'
© Photopress.be
Onze testrijder in actie op de One-Twenty
© Photopress.be

Wie de nieuwe Ninety-Six naast de oude versie plaatst, wrijft zich even in de ogen. Doordat de achterdemper van de staande naar de liggende buis werd verplaatst, ziet de bike er een pak agressiever en strakker uit. En dat moet hij ook zijn, want de Ninety-Six wordt volop in de markt geplaatst als pure cross country-bike. De verhuis van de achterdemper zorgt niet alleen voor een andere look, maar ook voor een betere bereikbaarheid van de demper en een kortere (en dus lichtere) bekabeling naar de hendel.

Ook een opvallende nieuwigheid bij de Ninety-Six en de One-Twenty zijn de ‘size specific wheel sizes’. Kort samengevat: Merida kiest nu de wielmaat voor u op basis van uw grootte, om zo de optimale combinatie te krijgen. Een logische zet die we eerder ook al bij andere fietsenbouwers zagen, om onder meer de productiekosten te drukken. Wie de Ninety-Six koopt in maat Large of groter moet sowieso verder op 29”-wielen, wie gaat voor een maatje Small of kleiner moet het met 27” doen. Enkel de klant met een Medium krijgt de keuze tussen 27” en 29”. Bij de One-Twenty blijft er zowel in maatjes M als L keuze tussen beide wielmaten.

De materiaalkeuze en geometrie volgen de cross country-visie, want de fiets is geoptimaliseerd voor een 1x11 drivetrain, en biedt een agressieve zit met onder meer een kortere balhoofdbuis, kortere wielbasis en lager bracket. De nieuwe geometrie kwam er in samenwerking met het Multivan Merida team van onder meer José Hermida en Gunn-Rita Dahle. Die Hermida koos met de Ninety-Six trouwens voor het eerst in zijn lange carrière voor een ‘fully’. “Ik was meteen verkocht”, klinkt het overtuigd bij de guitige Spanjaard, die bakken ervaring heeft.

Het frame van de Ninety-Six komt er in vier versies. De duurste carbonversie, in CF5 en met de EPS-core technologie die Merida ook gebruikt voor zijn nieuwe lichtgewicht Sculturafietsen, zou in combinatie met de allerbeste afmontage zo’n 10.000 euro gaan kosten. Wie niet beschikt over zo’n stevig budget kan ook opteren voor het goedkopere CF3 of CFA carbonframe (die laatste versie met een alu achtervork), of de complete aluminium versie (die wel nog werd uitgerust met een carbon ‘rocker link’). De prijs van het goedkoopste model van de Ninety-Six zou rond de 1600 euro gaan schommelen.

De veersystemen, geleverd door RockShox, variëren afhankelijk van de wielmaat. Voorin wordt tweemaal voor 100mm veerweg geopteerd, achterin voor 96mm bij 29” wielen en 110mm bij 27”. De M.O.R.E.-technologie belooft gelijkwaardige veerprestaties bij beide wielmaten. Het ‘race link’-veersysteem werd ontworpen in functie van 1x11-optimalisatie en klimprestaties. Een eerste snelle test leerde ons dat het op dat vlak inderdaad prima zit.

Bij alle Ninety-Six modellen is er interne kabelgeleiding voorzien. Bij de carbonmodellen worden alle kabels in het frame weggewerkt, in de aluversie enkel die van het versnellingssysteem. De ‘smart entry’-technologie zorgt voor brede ingangen die compatibel zijn met de bekabeling van alle gangbare systemen, en voor heel stil fietsgedrag. Al merkten we toch wat – zij het verwaarloosbaar – geratel op de ruwste ondergronden. Ondanks die interne kabelgeleiding en de obligate introductie van steekassen slankt de Ninety-Six in vergelijking met zijn voorganger nog wat af. Met de lichtste wielset van Fulcrum zou de Ninety-Six tot 10,2 kilogram gaan, belooft Merida.

De nieuwe Ninety-Six wordt net als de gloednieuwe carbon versie van de One-Twenty begin oktober in de Belgische en Nederlandse shops verwacht. Van de allround One-Twenty Carbon wordt zowel een trailgerichte als ‘tourversie’ voorzien. Door de introductie van het carbonframe daalt het gewicht van de fiets met zo’n 400 gram.

Auteur: Simon Lamon
tags Merida One-Twenty Albstadt Ninety-Six
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy