mountainbike.be
05/02/2015
Fietsen

Getest: Trek Powerfly+ FS e-bike

Ook in mountainbikeland komen e-bikes meer en meer op. Het gros van de belangrijke constructeurs biedt nu een fiets met elektrische motorhulp aan. Wij lieten alle vooroordelen vallen en stapten op de Powerfly+ FS van Trek voor een test.
Trek Powerfly+ FS e-bike
© Trek
Trek Powerfly+ FS e-bike
© Trek
Trek Powerfly+ FS e-bike
© Trek
Trek Powerfly+ FS e-bike
© Trek
Trek Powerfly+ FS e-bike
© Trek
Trek Powerfly+ FS e-bike
© Trek
Trek Powerfly+ FS e-bike
© Trek

Beetje bij beetje verschijnen aantrekkelijke volgeveerde mountainbikes op de markt, maar toch bestaan er nog een heleboel misverstanden en vooroordelen over e-bikes. Een duidelijke mening kan je echter pas vormen als je zelf met zo’n fiets gereden heeft, dus trokken wij enkele weken op pad met de nieuwe volgeveerde Powerfly+ FS van Trek, een strakke e-bike gebaseerd op de Fuel EX met 650b wielen en 120 mm veerweg. Even weg met alle vooroordelen, en rondzoeven maar!

Het frame

Het eerste wat opvalt als je de fiets ziet, is de gelijkenis met de Fuel EX. Het frame en de geometrie zijn zowat gekopieerd van dat model. Een goeie zaak, want de EX is een prima fiets. Omdat deze test zich focust op de beleving van de e-bike verwijzen we je graag naar de review van de Fuel Ex voor de frame- en geometriedetails.

De frameconstructie van de Powerfly+ FS is vanzelfsprekend aangepast om plaats te maken voor het motorblok, die het hele bracket en stukken van het buizenwerk errond vervangt. De Bosch-motor wordt direct op het frame gemonteerd en wordt als het ware deel van de frameconstructie. Het frame is voorzien van interne kabelgeleiding waardoor alle extra kabels (naar de batterij en de controle-unit op het stuur) ook mooi zijn weggewerkt.

Vering en afmontage

De Powerfly+ heeft 120 mm veerweg achteraan en 130 mm veerweg vooraan. De locaties van de scharnierpunten zijn lichtjes aangepast aan de aanwezigheid van het motorblok. Op de Powerfly+ vinden we geen DRCV-demper maar een Rock Shox Debonair voorzien van reboundverstelling en een lock-out. Deze demper is specifiek getuned voor Trek, maar naar onze mening doet de DRCV-demper het beter met zijn fijngevoeligheid voor kleine obstakels. De Debonair voelt stugger aan. Omdat het motorblok en de batterij aan het afgeveerde gedeelte zitten, heeft het extra gewicht geen invloed op de werking van de vering. Vooraan werd er een Rockshox Revelation gemonteerd die 130 mm veerweg biedt.

De afmontage van deze test bike was prima, het is dan ook het topmodel uit de reeks. 11-speed versnellingen van Sram X01, Shimano XT remmen en een Reverb Dropper post. Zeker de Reverb was een verrassing voor dit type bike, maar zorgt toch voor iets meer gemak op technische stukken. Zoals bij alle Trek-fietsen wordt er voor vele onderdelen gewinkeld bij huismerk Bontrager, in dit geval de stuurpen, het stuur, het zadel, wielen en banden.

De motor

De motor komt van Bosch, uit de ‘performance cruise’-reeks. Bij de motor hoort uiteraard ook een batterij en controle-unit. Die laatste bestaat uit een display, dat op de stuurpen gemonteerd zit, en een bedieningseenheid aan de linkerkant van het stuur, handig in dit geval want met Sram X01 heb je geen shifter aan deze kant. De bediening bestaat uit drie knoppen: een infoknop waarmee je door de menuutjes kan bladeren en een plus- en minknop om de ondersteuningsstand bij te regelen. Het display geeft alle informatie die een normale fietscomputer ook biedt, en – vooral – ook de batterijduur.

De motor kan een hulp tot 250 watt leveren. De begrenzing zit op maximaal 25 km/h. Interessant om te weten is ook dat de trappers de kracht niet rechtsreeks op het tandwiel overbrengen maar dat er nog een overbrenging tussen zit. Het kleine tandwiel versnelt de beweging van de crankarmen. Naar onze mening zorgt dit toch voor extra wrijving. Dit in combinatie met het toch wel forse gewicht zorgt ervoor dat het een hele opdracht wordt om te fietsen zonder trapondersteuning. De motor heeft verschillende standen: Eco, Tour, Sport, Turbo en uiteraard ook een uit-stand. Op de Eco-stand levert de motor vijftig procent van de kracht. Op de Tourstand wordt dit 120%, 190% voor de Sportstand en 275% voor de Turbostand.

De batterij, het hart van deze machine, zit stevig gemonteerd op de onderbuis. Ze weegt 2,5 kilogram, werkt op ongeveer 12 volt en geeft maximaal 11,6 ampère/uur. Een volledig lege batterij opladen duurt zo’n 3,5 uur. Laden kan via de adapterkabel die je op de batterij aansluit, je hoeft de batterij dus niet van de fiets af te halen. Dit kan wel, maar je hebt er een sleuteltje voor nodig. De batterijduur wordt aangegeven met vijf streepjes die je kan aflezen op de fietscomputer of op LED’s aan de zijkant van de batterij.

E-bike beleving

Omdat we nog nooit op een e-bike gereden hadden, wisten we niet goed wat te verwachten. Als je op de fiets stapt, voelt het net als op een ‘normale’ mountainbike, maar zodra je begint te trappen, valt het toch wat tegen. De ondersteuning gaat dus al snel aan. Op de Eco-stand voel je meteen het verschil, de motor begint te werken en je voelt de weerstand niet meer. Het is alsof je net iets minder hard moet trappen dan op een normale fiets. Wat je wel merkt is dat je op de vlakke weg meteen tegen de limiet van 25 km/h aan zit. Dit is ook meteen het nadeel van deze e-bike: de limiet van 25 km/h voelt te laag aan, zeker op asfaltstroken. Maar voor mensen met iets minder snelle reflexen is dit misschien veiliger.

Op de Eco-stand gaf de computer aan dat mijn batterij het honderd kilometer kon volhouden. Maar zodra je het bos induikt, en de motor dus zwaarder belast wordt, gaat de voorspelling snel naar beneden. Je moet dit goed in de gaten houden, want de batterij loopt sneller leeg dan je denkt en is sterk afhankelijk van de belasting. Als je op onbekend terrein bent met veel klimmetjes of slechtlopende stukken zou je dus wel eens zonder power kunnen vallen, en dan is het een lange weg terug naar huis. Op de Eco-stand valt het leeglopen van de batterij wel mee, maar als je naar de zwaardere standen schakelt, loopt de batterij natuurlijk nog sneller leeg.

Tijdens het testen is het ons opgevallen dat de batterij ook erg gevoelig is voor temperatuur: met een temperatuur rond de vijf graden liep de batterij opvallend veel sneller leeg dan eerdere ritjes toen het nog iets warmer was. Volgens de Bosch-folder gaat de batterij op de eco-stand 100 km mee, 80 km op de Tourstand, 60 km op Sport en 40 km op Turbo, maar naar onze mening is dit in de praktijk een stuk minder en hangt het af van de belasting, gebruikersgewicht en temperatuur.

Fluitend klimmen

Als je opschakelt naar de Tour- of Sport-stand voel je echt dat de motor gaat trekken en bij de Turbo-stand voel je de PK’s helemaal loskomen. De motor begint op dat moment ook merkbaar te zoemen, maar dit is nooit echt storend. Het is wel een aparte rijervaring om die extra versnelling te krijgen op momenten dat het lastig is. Zo vond ik het handig om de Sport- of Turbostand even op te zetten om een klimmetje te doen. Op die momenten trekt de motor je omhoog en moet je zelf gewoon zorgen dat de pedalen blijven ronddraaien. Het is wel een apart gevoel om zo te klimmen terwijl je er eigenlijk weinig moeite voor moet doen. Een dubbele ervaring, want het voldaan gevoel na afloop ontbreekt dan toch een beetje.

Om het lot wat te tarten, heb ik een paar zeer steile klimmetjes opgezocht waar ik normaal nipt boven geraak. Met de e-bike werd het eigenlijk een stuk moeilijker, omdat je de neiging hebt om net te snel te gaan waardoor de achterwielen beginnen te slippen of het veel lastiger is om je pedaalslagen goed te doseren. Een luxeprobleem, dus. Doordat je sneller gaat, is er toch wat stuurmanskunst nodig om geen foutjes te maken.

Wendbaarheid

Een andere interessante ervaring was het rijden op singletracks. Omdat je normaal de neiging hebt om te vertragen door bochten moet je bij het uitkomen van de bocht telkens weer versnellen, maar met de e-bike schakel je even een standje hoger en piek je meteen weer naar de maximale snelheid. Je kan met de e-bike dus veel meer snelheid houden op sommige singletracks waardoor de uitdaging iets groter wordt. Op krappe singletracks moet je zelfs opletten dat je niet te snel gaat.

Het extra gewicht van de motor heeft naar mijn mening slechts een beperkte invloed op de wendbaarheid. Je voelt natuurlijk dat je met een ‘zware bak’ onderweg bent, maar op de singletracks laat hij zich goed sturen en ook bergaf voelt het prima aan. Trek heeft er goed aan gedaan om aan de onderkant van de motor een beschermkap te monteren, omdat dit toch wel een gevoelige plaats is voor steenslag.

Bediening

De combinatie van de shifter aan de linkerkant en het centrale bedieningspaneel werkt prima, de bediening loopt zeer intuïtief. Zo kun je alle functies vanaf de shifter bedienen en hoef je dus nooit het stuur los te laten. Met de infoknop surf je door de opties, met de plus- en minknop ga je sneller of langzamer. Het zou misschien iets handiger zijn als de uit-functie een apart knopje was geweest, want als je te lang blijft drukken op de min kom je automatisch in die uitstand terecht. Op de fietscomputer kan je ook zien hoeveel kracht de motor geeft, maar eigenlijk kun je dit ook gewoon horen.

Zoals eerder gezegd zit er merkbare wrijving in de overbrenging van de pedalen naar het tandwiel. Het tandwiel is ook erg klein, en draait dan ook sneller rond dan de crankarmen. Omdat het tandwieltje zo klein is, loop je niet het risico het te beschadigen. Handig om te weten is dat het totale aandrijfsysteem van deze e-bike drie sensoren (crank- en wielomwenteling plus een krachtsensor) bezit en de processor duizendmaal per seconde berekent hoeveel kracht er gegenereerd moet worden. Voor de gadgetfreaks zit er nog een USB-contactput op de fietscomputer waarmee je kleine apparaten zoals je GSM of fietscomputer kan opladen.

Conclusie

De Powerfly+ FS van Trek zit erg goed in elkaar en beschikt over een topuitrusting die je niet zou verwachten op dit type fiets (dropper post, 11-speed aandrijving). Mede door het goede frame-ontwerp, gekopieerd van de Fuel Ex, wordt de fiets niet afgeschrikt door ruw terrein.

Met een e-bike wordt de fietsbeleving wel degelijk anders: je kunt met minder moeite meer bereiken. Een gezonde biker kan meer voldoening halen uit fietsen zonder elektrische motor, maar voor iemand die wat ouder is of niet helemaal fit, is de e-bike een hele mooie oplossing. Toch moet je altijd goed blijven opletten met de batterijduur en proberen te anticiperen op wat er komen gaat. Omdat je redelijk snel kan gaan op eventuele singletracks of technische stukken moet je ook over voldoende stuurmanskunsten beschikken om alles onder controle te houden. Als conclusie kunnen we alleen maar toejuichen dat dankzij deze innovatie een bepaald soort fietser toch kan blijven genieten van ontspannende tochtjes in het bos!

Auteur: Kristof Janssen
tags Trek E-MTB Powerfly+ FS
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy