mountainbike.be
22/10/2014
Fietsen

Trek Fuel EX 650B

Nadat we een tijdje geleden een nieuwsbericht over Treks nieuwste wapen online plaatsten, kregen we nu de kans om even met deze machine rond te rijden en onze bevindingen met jullie te delen.
Trek Fuel EX 650B
© Kristof Janssen
Trek Fuel EX 650B
© Kristof Janssen
Trek Fuel EX 650B
© Kristof Janssen
Trek Fuel EX 650B
© Kristof Janssen
Trek Fuel EX 650B
© Kristof Janssen
Trek Fuel EX 650B
© Kristof Janssen
Trek Fuel EX 650B
© Kristof Janssen
Trek Fuel EX 650B
© Kristof Janssen
Trek Fuel EX 650B
© Kristof Janssen
Trek Fuel EX 650B
© Kristof Janssen
Trek Fuel EX 650B
© Kristof Janssen
Trek Fuel EX 650B
© Kristof Janssen
Trek Fuel EX 650B
© Kristof Janssen
Trek Fuel EX 650B
© Kristof Janssen

Vorig jaar werd de Fuel EX voorzien van 29” wielen. Voor dit jaar heb je de optie om ook voor de populaire 650B-variant te kiezen. Voorzien van 120 mm veerweg voor- en achteraan hoopt Trek de bikers aan te spreken die een sportieve bike willen die niet verlegen is om hier en daar een stevige singletrack voor zijn kiezen te krijgen, daar waar de 29” versie meer gericht is op race en rendement.

Met een geheel nieuwe demper, voorzien van regressieve dempingstechnologie van Penske Racing, bekend van de autoracewereld, hoopt Trek zich te onderscheiden van de concurrentie. Met deze bike hebben we Limburgse trails gereden, toertochten en een stevige rit in de Ardennen gedaan met een paar specials van een endurowedstrijd aan de Semois.

Frame
Het frame is opgetrokken uit OCLV Mountain carbon en voorzien van een aluminium achterbrug met carbon seatstay. Voor de rest zitten er veel typische Trek kenmerken op het frame: E2-tapered balhoofd, full floating achterbrug met ABP (active braking point), wat de remkrachten isoleert van het veersysteem. Omdat de draaipunten van de achterbrug redelijk wat plaats innemen maakt Trek gebruikt van een extra lange Maxle steekas. Deze steekas is zeer handig om het achterwiel stevig vast te zetten en is tevens makkelijk los te maken.

Verrassend voor dit type frame zitten er ook ISCG-tabs op. Omdat onze testfiets uitgerust was met een 2x10 groep is een direct-mount voorderailleur gemonteerd. De meeste kabels worden intern door het frame geleid en er is ook een pressfit bottom bracket gemonteerd. Daar waar Trek voor de Remedy 29” modellen een specifieke 148 mm brede achternaaf monteert, zijn we blij dat ze voor dit model voor de 142X12 standaard kiezen. Mooi detail is de carbonnen strip aan de onderbuis die het frame moet beschermen tegen steenslag. Het model dat wij getest hebben was gespoten in opvallend geelgroen.

Geometrie
Daar waar we de Fuel EX toch vooral als een crosscountry-apparaat zien, is de geometrie van deze Fuel EX toch iets relaxer om zo voldoende vertrouwen te geven op wat uitdagender terrein. De 650B-versie is iets trailvriendelijker gebouwd dan zijn 29” broertje. De bovenbuis zit laag waardoor je met een lage standover veel ruimte hebt om te manoeuvreren met de knieën en het bovenlichaam. Ondanks de balhoofdhoek van 69.5 graden vonden we deze toch niet te steil sturen op de trails.

De redelijk steile zithoek zorgt voor vlotte beklimmingen. De trend om langere bovenbuizen te hebben word ook doorgetrokken op deze Trek, echter was de bike met zijn 18.5” maat net iets te groot voor mij. Standaard wordt er een vrij lange stuurpen gemonteerd, deze mag wel een stukje korter zijn maar dit is erg persoonlijk.

Vering
Zoals gewoonlijk is Trek voor de veringen gaan shoppen bij Fox. Vooraan vinden we een vork uit de 32 mm reeks terug. De veerweg bedraagt 120 mm en de vork is voorzien is van een 15 mm as, een tapered balfhoofdbuis en komt uit de Performance reeks van Fox, de goedkopere modellen zijn uitgerust met de iets goedkopere Evolution serie. Het moet gezegd worden, de vork heeft geen super indruk op ons nagelaten. De vork voelde redelijk stroef aan en miste hier en daar een goede demping wat in schril contrast staat met de demper.

Aan de achterkant vinden we de Fox Performance Serie 32 Float met DRCV – Re:aktiv demper. DRCV staat voor Dual Rate Control Valve en is een feite een demper met twee kamers waarbij de tweede kamer bij grote slagen aangesproken wordt. Dit resulteert in een vlotte, lineair aansprekende demper. Voor dit jaar heeft Trek nog een extra sausje over de demper gegoten. De demping is onder handen genomen door het Amerikaanse Penske Racing dat bekend is in de autosport.

De samenwerking tussen Trek, Fox en Penske heeft geleid tot een totaal nieuw binnenwerk voor de bestaande DRCV-demper, aan de buitenkant zul je dus geen verschil zien. Aan de binnenkant hebben de ingenieurs een klep aangebracht die normaal gesloten is door de druk van een metalen veertje aan de achterkant. Wanneer de klep geopend wordt stroomt de olie door de compressie shimstack en word de dempingskracht gegenereerd.

De kracht van het systeem bestaat erin dat zolang de klep gesloten blijft de demper redelijk stroef blijft en dus niet gaat 'bobben' onder invloed van trappen of remmen, waardoor je minder krachtverlies en meer controle over de fiets hebt. Wanneer de kracht(impuls) voldoende groot is, bij het nemen van een hindernis of een onregelmatigheid in de ondergrond, gaat de klep meteen open waardoor er meteen veel olie door het circuit begint te stromen en de demper heel soepel aanspreekt (regressief). Later bouwt de druk op waardoor de weerstand weer toeneemt. De initiële reactie van de demper is dus degressief en daarna weer progressief. Sowieso is dat een eigenschap die de DRCV al had naar mijn mening, en dit gevoel wordt door deze nieuwe technologie alleen nog maar versterkt.

Afmontage
Onze testbike beschikte over een mooie afmontage. De fiets was voorzien van een complete Shimano XT drivetrain en remmen. We kunnen hier niets slecht over zeggen. Schakelen gaat heel soepel en je hebt geen last van een klapperende ketting door de clutch. De Shimano XT-remmen zijn bijzonder krachtig en gemakkelijk te doseren. Vooraan monteert Trek een 180 mm schijfje, achteraan een 160 mm variant waar we geen probleem mee hadden.

De rest van de componenten werden bij elkaar geshopt bij Treks eigen Bontrager: cockpit, wielen en zadel. Het moet gezegd worden, de Bontrager onderdelen zijn zeker in orde, enkel de wielset is wel aan de zware kant voor dit type fiets. De banden zijn 2,35” breed wat maakt dat ze in alle omstandigheden goed presteren, echter misschien net iets te breed voor de gemiddelde crosscountryrijder. Om nog wat gewicht te sparen zou je 2.25” banden kunnen monteren. Verder merken we op dat de velgen gemakkelijk tubeless te maken zijn.

On the trails
Eerste ritje met de fiets was een lokale trip, op en rond de terril in het Genkse Winterslag. Alvorens op pad te gaan stelden we de druk van de vork en demper in met voldoende sag. Voor de DRCV-Re:aktiv demper is het belangrijk dat je de demper een paar keer stevig indrukt na het oppompen omdat de lucht verdeeld moet worden tussen de twee kamers in de demper. Eenmaal op pad voelt de fiets meteen comfortabel, je zit redelijk rechtop waardoor je een ontspannende houding en goed overzicht hebt.

Omdat we de stuurpen redelijk lang vonden, hebben we deze wel meteen vervangen door een korter exemplaar voor een beter stuurgedrag. Zowel de demper als vork beschikken over CTD-standen. CTD staat voor climb/trail/descend en heeft als bedoeling om vaste compressie instellingen te bieden zodat je daar al niet druk over moet maken. Deze instellingen spreken voor zich. Meteen valt eigenlijk op dat de voorkant en achterkant niet helemaal goed samenwerken.

Aan de achterkant zorgt de DRCV-Re:aktiv demper voor een heel soepel, doch voldoende progressief aanspreken. De voorkant met de Fox 32 FIT dempingscartridge reageert iets stroever en dat is wel jammer. Typisch aan de demper is dat wanneer je redelijk langzaam ergens over gaat hij toch diep in de veerweg kan gaan om de slag op te vangen. Dit komt deels door het aanspreken van de tweede luchtkamer in de demper en wordt ook nog versterkt door het nieuwe binnenwerk van de demper die degressief reageert en dan langzaam progressiever wordt.

Maar om nu te zeggen dat deze demper zo revolutionair is, is wellicht een straffe uitspraak. Naar mijn mening heeft Trek hun goede DRCV-demper nog een stukje beter gemaakt. Daar waar ik bij testen met de vorige Treks af en toe de climbstand gebruikte, is dit bij deze Re:aktiv demper niet meer nodig. In de trailstand merkte ik totaal geen inefficiëntie tijdens het klimmen, zelfs als je demper in descendstand laat staan heb je hier weinig tot geen last van. Laten we stellen dat dit het grootste verschil is met de vorige demper.

De fiets laat zich vlot rijden, zoals een andere typische marathon/XC-fiets. Als je op een mooie singletrack komt laat de EX zijn ware gezicht zien. De geometrie en vooral goede achtervering zorgen ervoor dat de fiets vertrouwen geeft en je volop kan genieten en op het gaspedaal kan stampen. Natuurlijk maakt de Reverb veel goed, het is echt een pluspunt dat Trek een dropperpost monteert op een fiets zoals deze. Deze zorgt ervoor dat je net dat stukje meer kan genieten op de wat meer technische trails. De bediening van de Reverb in combinatie met de Shimanoshifter en -rem is echter geen 'match in heaven'. Op de een of andere manier krijg je dit niet goed gemonteerd en staat de bediening van de Reverb te veel naar binnen. De shifter en Rem via I-spec monteren zou dit verhelpen, dit zou een kleine en handige upgrade zijn.

Na de lokale trails zijn we ook richting Ardennen getrokken voor het stevigere werk, ik was erg benieuwd hoe de fiets zou presteren op iets ruwer terrein. Maar vooraleer af te dalen moet er eerst geklommen worden. De geometrie, vooral de steile zithoek zorgt ervoor dat je goed kan klimmen, met de demper nog op descendstand merk je een beetje energieverlies (niet storend), met de demper op trailstand is dit zo goed als weg. De 'Climbinstelling' is dus eigenlijk overbodig.

Op singletracks en afdalingen voel je dat de fiets echt wilt gaan en niet ineens veel moet onderdoen voor fietsen met meer veerweg. De achtervering strijkt alles mooi vlak en heeft geen moeite om grote slagen te verteren. Het goede rijgevoel is vooral te danken aan de goede demper, die jammer genoeg enkel voor Trek verkrijgbaar is. De totale veerweg wordt goed gebruikt en de demper voelt nooit te hard of te zacht aan. Een geslaagde missie dus voor Trek, alleen jammer dat de voorkant hiermee niet in verhouding staat en je toch wel voelt dat de ietwat zware wielen de wendbaarheid beperken (bijv. liften van het voorwiel is redelijk lastig).

Conclusie
De fiets voelt zich overal thuis: knallen op singletracks, rustig rijden op bredere wegen, beklimmingen. Met enkele upgrades maak je de fiets nog beter, zo raden we aan om lichtere wielen te monteren. De standaard wielen zijn redelijk zwaar en zorgen ervoor dat de fiets net iets minder wendbaar is dan hij zou moeten zijn. Ben je op zoek naar een allroundfiets met niet te veel veerweg die je vooral in België en af toe in het gebergte wilt loslaten dan is deze Trek wellicht iets voor jou. De 9.8 die wij getest hebben weegt ongeveer 12.7 Kg en kost 4.599 euro. Vind je dit iets te veel, dan is de aluminiumvariant verkrijgbaar voor 3.799 euro. In onze ogen is het carbonframe niet echt de meerprijs waard en kan je het uitgespaarde geld beter uitgeven aan een paar upgrades.

+ Sublieme achtervering
+ Fijne allroundbike, voelt zich overal thuis als kruising tussen XC en Enduro fiets
+ aanwezigheid van Dropperpost
+ mooie opvallende kleur, goede afmontage
- Beetje aan de zware kant (12.7 Kg), vooral door de zware wielen
- Reverbbediening lastig te plaatsen op het stuur

Auteur: Kristof Janssen
tags Trek Fuel EX 650B
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy