mountainbike.be
14/06/2014
Fietsen

Trek Fuel EX-27.5: Formule 1 kruist MTB

De Trek Fuel EX werd vorig jaar nog voorgesteld in een 29” versie, waarna niet veel later een carbonnen versie volgde. Nu valt er alweer nieuws te rapen op het Fuel EX-vlak: er komt namelijk een versie uit met de populaire 650B-wielen.
Trek Fuel EX-27.5: Formule 1 kruist MTB
© Trek
Trek Fuel EX-27.5: Formule 1 kruist MTB
© Trek

Deze tussenmaat van wielen moet vooral de biker aanspreken die op zoek is naar een iets speelsere fiets. Een biker ook die iets minder belang hecht aan de efficiëntie van de 29" wielen.

Het frame maakt gebruikt van de klassieke Trekingrediënten (ABP, DRCV, Full Floater en EVO, nvdr). Buiten de nieuwe wielmaat zien we nog een grote wijziging in de achtervering. Trek is immers een samenwerking aangegaan met het Amerikaanse Penske Racing om de demper te verbeteren. Het resultaat van deze samenwerking waarbij veringspecialist Fox ook een belangrijke rolt speelde resulteert in de RE:activ suspension demper.

Penske Racing is vooral actief in de high-end automotive sector en is werkzaam in de formule 1, waar ze het principe van de regressive demping toepassen op al hun applicaties. Alle toepassingen van Penske zijn custom en dus geenszins het resultaat van massaproductie. Het is door gesprekken tussen de technisch directeur van Penske Racing (Jim Arentz, red.) en de verantwoordelijke voor de frames bij Trek, Dylan Howes, dat het idee ontstond op de Pensketechnologie toe te passen in de wereld van het mountainbiken.

Na heel wat onderzoek bleek dat regressieve demping het potentieel heeft om te slagen, daar waar de klassieke inertiekleppen falen. Dit nieuwe systeem biedt vooral een sterk verbeterd gedrag in het bochtenwerk en op rechte stukken, waar de vering zo stug mogelijk moet zijn en tegelijkertijd voor het zeer soepel aanspreken van de achtervering moet zorgen wanneer obstakels geraakt worden. In simpele mensentaal, stug als de demper eigenlijk niet moet werken en soepel wanneer het wel moet.

Met de RE:aktiv demper wordt de technologie van regressieve demping nu voor het eerst op de mountainbike toegepast. Doordat Trek al jaren een goede samenwerking heeft met Fox – denk maar aan de DRCV-demper waarbij Treks technologie bij Foxvorken en -dempers ingebouwd wordt - was het ook niet meer dan logisch dat deze nieuwe technologie bij Foxdempers wordt ingebouwd. Zij beschikken immers over de kennis en machines om dempers op grote schaal tegen hoge kwaliteit te produceren.

De RE-technologie is gepatenteerd en is enkel verkrijgbaar op Trek Bikes. Naar alle waarschijnlijkheid zal de samenwerking met Penske in de toekomst nog tot andere producten leiden. De Fuel EX 27.5 is het eerste model dat verkrijgbaar is met deze demper, andere modellen volgen later dit jaar. Deze bike is verkrijgbaar vanaf 2.300 Euro, het model met de RE:aktiv demper begint vanaf 3.800 euro.

In volgende video wordt de Re:activtechnologie uit de doeken gedaan.

Auteur: Kristof Janssen
tags Trek Fuel EX-27.5
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy