mountainbike.be
10/02/2014
Fietsen

Nieuw bandenexperiment bij Schwalbe

Wie denkt dat er aan banden niet meer geïnnoveerd kan worden heeft het mis: de Duitse bandenspecialist Schwalbe en onderdelenfabrikant Syntace komen uit met een revolutionaire band die bestaat uit twee luchtkamers. Hierdoor kan er met een zeer lage luchtdruk worden gereken en biedt het systeem een oplossing om het grote nadeel van lage druk, zijnde snakebites, te vermijden.
Schwalbe komt met band met twee kamers
© Schwalbe
Schwalbe komt met band met twee kamers
© Schwalbe

De band, die twee kamers bevat, en dus ook een velg nodig heeft met twee doorgangen voor een ventiel, is samen met Syntace ontwikkeld. Gelijktijdig met de band zullen ook aangepaste velgen op de markt verkrijgbaar zijn. Al twijfelen we er niet aan dat je hier ook zelf een mouw kan aanpassen door een tweede gat bij te boren in de bestaande velg.

De band bestaat uit een buitenkamer die in contact staat met de ondergrond. Deze kamer pomp je op tot een lage druk van ongeveer 1 bar of minder. Dit zal de band een super grip geven. Bovendien zijn de banden het meest gevoelige veerelement aan de fiets, de lagere druk zorgt dus ook voor meer demping en tractie waardoor je beter de controle over de fiets behoudt en dus een stukje sneller kan biker over de trails.

Om het probleem van de klassieke snakebites en snel deukende velgen op te lossen (met lage druk kan de band immers veel makkelijker doorslaan op de velg), zit nog een extra luchtkamer tussen de buitenkant en de velg kant. Deze binnenkamer zet je op een hogere druk zodat je voorkomt dat de band de zijkant van de velg gaat raken bij hevige slagen. Deze binnenkamer zorgt er ook nog eens voor dat de band goed strak rond de velg blijft zetten en zo voorkomt dat de band lucht pakt en gaat 'burpen' tijdens het biken.

Door de twee kamers gaat de band zich als het ware als een vering gedragen, dit met een zekere progressiviteit die van het drukverschil tussen de twee afhangt. De voordelen spreken voor zich: optimale tractie en doorslag van de band op de velg vermijden.

Voorlopig wordt het systeem uitgebracht in het endurosegment, als het eenmaal op punt staat zal het ook voor de andere disciplines uitgebracht worden. Verwacht wordt dit type van banden een 200-tal gram meer op de weegschaal zal opleveren vergeleken met de tubelessvariant.

Als laatste geven we even mee dat zowel Schwalbe and Syntace aan het werken zijn aan de patenten voor dit systeem en dat het systeem waarschijnlijk gecommercialiseerd gaat worden rond Eurobike.

Auteur: Kristof Janssen
tags Schwalbe Banden
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy