mountainbike.be
03/05/2008
Events

LCMT 2008: etappe 3

Vandaag stond in de Low Countries' Mountain Bike Tour de koninginnerit op het programma. De bikers kregen 105 km onder de wielen geschoven en moesten 2950 hoogtemeters zien te overwinnnen. In de praktijk verliep de rit naar La Roche en Durbuy echter alles behalve zoals gepland. Net als gisteren werden er de ganse dag op verschillende plaatsen pijlen weggenomen en de bikers express de verkeerde richting uitgestuurd.

Bleef de sabotage gisteren nog beperkt tot het wegnemen van een enkele pijl, dan gingen de daders vandaag driester te werk. Massa's pijlen werden weggenomen en later opnieuw op een professionele wijze gebruikt om een totaal ander parcours uit te pijlen. Een nieuw traject dat de deelnemers aan de LCMT doelbewust kilometers de verkeerde richting deed uitgaan. 's Morgens al waren alle pijlen van de eerste 10 km weggenomen zodat er niets anders opzat dan de start met een half uurtje uit te stellen.

Klokslag 10 uur kon het peloton dan toch aanzetten voor één van de zwaardere etappes van deze vierdaagse. Op papier beloofde de rit naar La Roche veel goeds. Deze etappe staat bekend als prachtig en uitdagend, bovendien waren er tal van nieuwe passages in verwerkt. Zo werd het centrum van hét Ardennenstadje bij uitstek vermeden omwille van het wedstrijdkarakter van deze LCMT-editie en werden er in de omgeving van de Baraque Fraiture nieuwe paden aangesneden. Technische klimmen, de ene al wat stijler en langer dan de andere stonden op het programma. Een paar kilometers voor het bereiken van La Roche moesten de deelnemers eerst nog een offroad klim met een percentage 30% bedingen, wat bij één deelnemers volgende opmerking losweekte. " Zo een offroadduathlon is toch ernorm leuk", doelend op het feit dat de meeste renners te voet naar boven moesten. Een zeer aangename temperatuur en de zon die gans de dag van de partij was zorgden er voor dat het zeker niet allemaal kommer en kwel was vandaag. Nog steeds staat de Low Countries' Mountainbike Tour garant voor vier dagen mountainbikeplezier in hét mekka van deze sport. De vele blijken van sympathie die organisator Kurt Titeca vandaag van de deelnemers mocht ontvangen zijn hier een bewijs van en vormen tegelijkertijd een hart onder de riem in deze barre omstandigheden.

Het relaas van een bewogen dag
Terwijl de organisatie melding kreeg van verdwenen bepijling na bevoorrading één en deze situatie direct rechtzette door nieuwe pijlen op te hangen, kwam er even later terug onheilspellend nieuws. Op het stuk parcours richting Grandmenil werden de bikers richting N30 gestuurd. Niets vermoedend volgden de deelnemers kilometers lang de pijlen die met nietjes op een professionele manier opnieuw opgehangen waren. Het oorspronkelijke plan om aan bevoorrading twee een nieuwe controle te houden voor de wedstrijdrijders viel in het water. Alle medewerkers werden immers opgevorderd om her en der nieuwe pijlen te gaan uithangen en/of voor seingever te gaan spelen. De organisatie kon immers niet anders dan de bikers tijdelijk over het asfalt te laten rijden, met de bedoeling om ze na een goede 8 km opnieuw op het originele parcours te krijgen. Dit is grotendeels gelukt zodat de deelnemers iets voor bevoorrading drie hun weg konden vervolgen op het orginele en deels vernieuwde parcours.

Reakties:
Organisator Kurt Titeca: "Dit zijn geen banaliteiten meer, kwajongenstreken of daden van ontevreden buurtbewoners, jagers of vissers. De politie is inmiddels opnieuw verwittigd maar die kunnen momenteel weinig aanvagen. Naar een volgende editie toe, en ik denk hierbij dan ook aan onze Houffamarathon die eind augustus plaatsvindt, gaan we samen met de mensen van de politie een bewakingsplan opstellen. Morgen gaan we in ieder geval de eerste 25 km bewaken. Ik begrijp dat dit een ontgoocheling is, vooral voor de wedstrijdrijders uit de top van het klassement. Gelukkig hebben de meeste andere bikers, en dat zijn er toch nog altijd meer dan driehonderd, hier geen enkele last van gehad. Met de steun van al onze deelnemers zal echter niemand er in slagen deze organisatie kapot te krijgen. Ik hoop dan ook dat de pijltjes in de etappe van morgen netjes op hun plaats willen blijven en dat we op die manier tot een eerlijk eindklassement komen".

Hans Planckaert: "Ik vond de etappe zeker technisch genoeg. Zwaar ook met al die steile, korte en lange klimmen. Op de asfaltstukken kon ik echter voldoende recuperen. Het was ook een mooie etappe. prachtig weer, net niet te warm. Kortom, perfecte omstandigheden om in te biken. Over mijn presataties tot nu toe ben ik tevreden. Ik doe al verscheidenen jaren mee aan de chrono's hier en stond na de etappe van gisteren op de derde plaats. Ook vandaag wist ik in de top 10 te eindigen. Hopelijk telt de rit morgen volledig mee voor de chrono en wie weet kan ik dan nog een plaatsje stijgen in de ranking. Gans de kwestie van de verdwenen bepijling is uiteraard enorm jammer, maar als organisatie sta je hier helaas machteloos tegen. Je kan moeilijk elke kilometer een controleur op pad sturen. Zelf ben ik vandaag ook verkeerd gereden en heb daardoor 2 km te veel gedaald".

Peter Buyl: "Ik amuseer me hier enorm goed. Elke dag gaat het me beter af. De eerste dag dacht ik bij mezelf waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen. Maar etappe na etappe finish ik steeds in een kortere tijd. Ik ben niet echt een chronorijder maar enige druk mag wel. Moest ik hier als pure recreant rondrijden dan zou ik zeker 10 uur over een etappe doen. Nu wordt ik aangespoord door mijn makkers en moet ik hen wel volgen. Ik beleef hier een toffe vierdaagse en rijd hier als voorbereiding op de Ardennes Trophy in Theux, daar hoop ik over goede benen te beschikken. Volgend jaar neem ik zeker opnieuw deel. Het is afzien maar tegelijkertijd ook genieten. Maar natuurlijk kies je hier zelf voor, dit doe je enkel jezelf aan".

Volledige uitslagen zijn terug te vinden op de uitslagenpagina. Een uitgebreide fotoreportage is inmiddels te bekijken in het Mountainbike.be Fotoalbum.

Kenneth Droeshoudt - Gert Van Horebeek

Auteur: Kenneth Droeshoudt
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy