mountainbike.be
01/03/2019
e-Bike

BH AtomX Carbon, lichter om nog verder en sneller te rijden

Het gamma AtomX e-bikes van BH Bikes heeft geen presentatie nodig. Het werd een aantal maanden geleden op de markt gebracht om alle patronen te doorbreken. Vol nieuwe technologieën die van het gamma een referentie hebben gemaakt binnen het meest veeleisende segment van elektrische mountainbikes. Maar er werd nog een troef achter de hand gehouden.
BH presenteert met trots hun lichtere en snellere Atom-X Carbon
© BH Bikes
BH presenteert met trots hun lichtere en snellere Atom-X Carbon
© BH Bikes
BH presenteert met trots hun lichtere en snellere Atom-X Carbon
© BH Bikes
BH presenteert met trots hun lichtere en snellere Atom-X Carbon
© BH Bikes
BH presenteert met trots hun lichtere en snellere Atom-X Carbon
© BH Bikes
BH presenteert met trots hun lichtere en snellere Atom-X Carbon
© BH Bikes
BH presenteert met trots hun lichtere en snellere Atom-X Carbon
© BH Bikes
BH presenteert met trots hun lichtere en snellere Atom-X Carbon
© BH Bikes
© BH Bikes
© BH Bikes
© BH Bikes
© BH Bikes
© BH Bikes
© BH Bikes
© BH Bikes
© BH Bikes
© BH Bikes
© BH Bikes
© BH Bikes
De keuze voor een lichter gewicht en met name voor een maximale stijfheid om zo de top van de e-mountainbikes te creëren. Dankzij het carbon frame wordt de AtomX naar een ander niveau gebracht. En zo wordt de AtomX Carbon, een model voor de meest veeleisende biker, in het leven geroepen.

Voor BH Bikes was het duidelijk. De jarenlange ervaring in de behandeling en vervaardiging van frames van “traditionele” mountainbikes moest ook vorm krijgen in het assortiment e-bikes. Daarom wordt bij de vervaardiging van het frame de technologie Hollow Core Internal Molding gebruikt waarmee MTB-frames met een gewicht van minder dan 1 kilo kunnen worden gemaakt. Een exclusief proces van de Spaanse fietsenconstructeur waarmee de vezels tot het uiterste kunnen worden verdicht en de diktes op elk punt van het frame kunnen worden gecontroleerd. Kortom, elke millimeter van het frame kan tot in de details worden ontworpen. Het eerste product dat in het assortiment e-bikes is opgenomen is de AtomX Carbon. Het gehele frame is vervaardigd uit carbon. Niet alleen de voordriehoek, maar ook het verbindingsstuk en de achterdriehoek. Het eerste zichtbare en eenvoudig tastbare resultaat is het gewicht. De fiets is 50% lichter dan de aluminium uitvoering. Meer dan 2 kilo minder in de kern van de fiets.

Hoewel het lichte gewicht het makkelijkst te meten gegeven is, is er een even belangrijk of nog belangrijker punt dat met de komst van carbon is verbeterd: de stijfheid. De structurele eisen van een e-MTB zijn veel hoger dan een traditionele MTB. Hier zijn de voordelen van carbon duidelijk. Dusdanig dat de achterdriehoek zijn stijfheid met 123% heeft verhoogd. Onderweg vertaalt dit zich in meer nauwkeurige lijnen en een directere feeling met het terrein. Een nieuwe wereld van sensaties.

Het gebruik van carbon heeft ook geleid tot de verdere verbetering van het unieke uiterlijk van de AtomX. Het is duidelijk dat maar weinig elektrische mountainbikes zo'n uitgesproken karakter hebben als de AtomX, voor iedereen herkenbaar dankzij zijn unieke lijnen. De nieuwe mogelijkheden die koolstof op dit gebied vormen biedt, hebben van het unieke ontwerp van de AtomX een kunstwerk gemaakt. Vloeiende lijnen en gladdere verbindingen contrasteren met de agressieve uitstraling van dit gamma. De nieuwe mogelijkheden die koolstof biedt, hebben er ook voor gezorgd dat er een nieuwe geleiding voor de telescopische zadelpen in is verwerkt, die directer is en minder wrijving heeft. Bovendien is hij eenvoudiger aan te brengen. Voor de integratie van de motor is een nieuwe behuizing gebruikt die het lawaai elimineert en de motor en aansluitingen isoleert.

De nieuwe Brose S Mag-motor draagt bij aan het lichter maken van de AtomX Carbon. Hij is 15% lichter en compacter dan het Brose S Alu-model dankzij de magnesium constructie. Zo wordt een motor verkregen van slechts 2,9 kg met gecontrasteerde betrouwbaarheid en prestaties. Brose S-motoren staan bekend om hun zeer lage geluidsniveaus en vooral omdat ze vrijwel geen weerstand bieden wanneer we zonder trapondersteuning rijden. De ruime aanpassingsmogelijkheden, de optimale werking bij hoge cadansen (90 -120 rpm) en de bijdrage aan een laag zwaartepunt maken het de beste optie op de markt voor het maken van een hoogwaardige e-MTB zoals deze BH AtomX Carbon.

Aan al deze nieuwe functies zijn de speerpunttechnologieën toegevoegd waarmee het aluminium BH AtomX-model al was uitgerust, aangevoerd door het gebruik van 720 Wh accu's met een indrukwekkende actieradius van 155 km. Deze zijn voorzien van de cellen met de hoogste energiedichtheid van de markt (5Ah per cel). Hierdoor kan de dunste diagonale buis die er te vinden is worden gemaakt. Ook beschikt de fiets over een Smart Key Bracelet-systeem, waarmee de accu met een persoonlijke armband, zonder gebruik van een sleutel, kan worden verwijderd. Voeg daar de Automatic Care System-technologie aan toe, gericht op het verlengen van de levensduur van de accu, zelfs wanneer deze langere tijd niet wordt gebruikt, en u beschikt over de e-MTB met het meest complete, compacte en duurzame energiesysteem dat mogelijk is.

Het Head Up Display, de monitor van waaruit we alle informatie van de fiets controleren, is gemaakt van versterkt aluminium om de weerstand te verhogen. Het heeft connectiviteit met smartphones en dankzij het 2,8" full colour display is het in elke omstandigheid gemakkelijk af te lezen. Het is een unit die werkt onder het besturingssysteem Linux met een voor e-bikes ongebruikelijk vermogen dankzij de 256 MB RAM en Cortex A7-processor. Het "elektrische" deel van de AtomX Carbon wordt aangevuld met een ergonomische bedieningsknop met ledlampjes en trillingsmodus waarvan de functies eenvoudig kunnen worden ingesteld.

De BH AtomX Carbon heeft een progressieve geometrie en geeft een rijgevoel dat erg lijkt op dat van de traditionele Lynx-serie. De achterbuizen zijn slechts 460 mm. De dynamiek, veiligheid en comfort zijn afkomstig van de geconsolideerde enduro- en trailfietsen. De Split Pivot-vering (met een veerweg van 150 mm), gepatenteerd door BH, is echter zonder enige twijfel het onderdeel dat de Spanjaarden hun nieuwste bike het meest doet onderscheiden. Dit systeem is in staat om de meest efficiënte en gevoelige XC met dubbele vering en de meest agressieve en absorberende enduro nieuw leven in te blazen. De sleutel: de trap-, rem- en veringskrachten van elkaar scheiden. Dit alles is te danken aan het feit dat het draaipunt zich net op de as van het wiel bevindt. Een onmiskenbaar kenmerk van hun gamma met een dubbele vering.

Minder gewicht en meer stijfheid zijn de pijlers van de nieuwe e-MTB-ervaring van de BH AtomX Carbon. Je komt er verder mee. Je rijdt er sneller mee. Je voelt je er veiliger mee op alle terreinen. Een nieuwe dimensie in de wereld van de e-MTB aan de hand van BH Bikes.




Adviesprijzen:

Atom-X Carbon Lynx 6 27'5 Plus Pro EAGLE: € 6.999,00
Atom-X Carbon Lynx 6 27'5 Plus Pro XT11: € 6.999,00
Atom-X Carbon Lynx 6 27'5 Plus Pro NX11: € 6.299,00
Atom-X Carbon Lynx 6 27'5 Plus Pro EAGLE: € 7.499,00
Atom-X Carbon Lynx 6 27'5 Plus Pro XT11: € 6.699,00
Atom-X Carbon Lynx 6 27'5 Plus Pro NX11: € 5.999,00


Of al deze mooie informatie juist is zullen we binnenkort kunnen ondervinden na de eerste testritten. Wij kijken er alvast naar uit.
Auteur: Peter Deconinck
Bron: BH
tags E-MTB BH Atom X Atom X Carbon

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy