mountainbike.be
21/03/2018
Algemeen

Zo is uw stuurbord het snelst volgens Kulhavy en Langvad

Deelnemers aan de Cape Epic: ze proberen op iedere mogelijke manier winst te boeken. ‘Marginal gains’, zoals een bepaalde ploeg op de weg dat noemt. Bij de Specialized-renners valt de plaatsing van het stuurbord op. Doordacht, zo blijkt.
Annika Langvad (op kop) en de minder traditionele plaatsing van haar stuurbord. Let ook op de aerodynamische houding!
© Sportzpics/Absa Cape Epic
Stripjes in het midden van het bord, onderkant naar achter gekanteld
© Sportzpics/Absa Cape Epic
Ook Jaroslav Kulhavy (op kop) gebruikt dezelfde techniek
© Sportzpics/Absa Cape Epic
Een stuurbord bevestigen aan onze fiets voor een meerdaagse of een marathon, daar staan wij meestal niet te lang bij stil. Hop, die bovenkant tegen het stuur, twee stripjes errond boven, eentje onderaan aan de kabels, stripjes bijknippen, en dan maar hopen dat het ding niet te veel gaat kletteren tegen alle kabels voor ons stuur.

Blijkt bij profrenners die plaatsing van dat stuurbord iets doordachter te gaan gebeuren. Waarom? Door de wind die die dingen vangen, onder meer. Door de regels van de internationale wielerfederatie UCI vallen stuurborden in rittenkoersen van belang vrij groot uit, en dus moet op topniveau aan de aerodynamica gedacht worden. Samen met de helm (duh!) en de handschoenen (jawel!) is het stuurbord immers het belangrijkste accessoire wat aerodynamica in het mountainbiken betreft, zo liet Christoph Sauser zich ontvallen tijdens de uitzendingen van de Cape Epic. En de man kan het weten, want de voormalige topper staat mee aan het hoofd van de Specialized-ploeg.

Hoe die ideale plaatsing is, dat zie je op de foto’s van Specialized-bikers Jaroslav Kulhavy en Annika Langvad in de Cape Epic. Niet de bovenkant en onderkant van hun stuurbord werden 'gestript', wel het middelpunt. Kulhavy en Langvad kantelden eerst de onderkant van hun 'nummerplaat' naar achteren, achter de kabels, waardoor de wind onder het stuurbord doorgaat richting hun voeten en niet langs boven richting borstkas. Je krijgt zo meteen ook meer plek voor je GPS of de computer van je powermeter.

Of het er ook maar iets mee te maken heeft, dat weten we niet, maar zowel Kulhavy als Langvad dragen momenteel de leiderstrui en geven de sterkste indruk in deze Cape Epic.
Auteur: Simon Lamon
tags Jaroslav Kulhavy Annika Langvad stuurbord
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy