mountainbike.be
17/12/2017
Algemeen

Review: tijdsopname van Star-Tracking.be

Wil je zelf een wedstrijd organiseren, maar ben je nog op zoek naar een bedrijf dat voor jou de tijdsopname en uitslagverwerking kan verzorgen? Het Belgische Star Tracking is één van de spelers op de markt. Een review van de samenwerking met de Mountainbike van Vlaanderen.
Star Tracking: Belgisch bedrijf gespecialiseerd in tijdsregistratie
© MTB van Vlaanderen/Davy De Blieck
'Zeg ne keer hoe laat is 't?'
© MTB van Vlaanderen/Davy De Blieck
Het groot scherm wordt van tekst voorzien door een handige module
© MTB van Vlaanderen/Davy De Blieck
Het Brugse Star Tracking is gespecialiseerd in tijdsopname en uitslagverwerking van sportwedstrijden. Dat gaat van stratenlopen, triatlons en tijdritten tot beachraces, de Wereldbeker eliminator MTB en de eerste editie van ons partnerevenement, de Mountainbike van Vlaanderen. Een review door de organisatoren lees je hieronder.

Hoe werkt dat, de tijdsopname van een mountainbikewedstrijd? Simpel: met behulp van een chip, die doorgaans wordt vastgemaakt aan de onderzijde van je stuurbord samen met een beschermend laagje (tip: spuit in geen enkele meerdaagse de achterzijde van je stuurnummer proper, want dat kan ondanks de bescherming problemen veroorzaken met je chip en dus met de tijdsopname de dag erna). Iedere keer als je met je gepersonaliseerde chip over een tijdsmetingpunt (start, controlepunt onderweg, finish) rijdt, komt je naam en tijd automatisch in een digitale ranglijst op een server terecht. Het zorgt ervoor dat iedere timingleverancier die naam waardig tegenwoordig live tijdens een wedstrijd voor uitslagen kan zorgen.

Net als zijn belangrijke concurrenten heeft Star Tracking een eigen inschrijfmodule. Wie de tijdsopname van zijn mountainbikewedstrijd door de Bruggelingen wil laten verzorgen, bespaart zich veel werk door zijn deelnemers rechtstreeks via hun website te laten inschrijven. Daardoor worden de gegevens van de deelnemers automatisch verwerkt en kunnen die heel snel aan een deelnamenummer en later aan de chip voor het stuurbord worden gekoppeld. De inschrijfmodule openen bij Star Tracking gaat heel vlot: de softwareverantwoordelijken voegen vooraf de nodige inschrijfvelden toe naar wens, en eenmaal alles is gelanceerd worden alle gegevens achter de schermen automatisch bijgehouden in online lijsten.

Deelnemers krijgen na hun inschrijving automatische bevestigingsmails, zodat ze tot betaling kunnen overgaan. Al kan die betaling ook rechtstreeks geïmplementeerd worden in de inschrijfmodule, voor wie dat wenst. Minpuntjes voor het inschrijfsysteem via Star Tracking: deelnemers moeten vooraf eerst een persoonlijk account aanmaken op de Star Tracking-website vooraleer ze zich kunnen inschrijven voor een wedstrijd. Eenmaal dat is gebeurd, gaat inschrijven voor het volgende evenement uiteraard heel snel. Een ander minpuntje: de software om deelnemers automatisch een korting (een terugkeerkorting bijvoorbeeld, of een sponsorcode) toe te kennen met behulp van een promocode is nog in ontwikkeling.

Eenmaal de inschrijvingen zijn afgesloten, start de volgende stap: het klaarmaken van de stuurbordnummers. Die kan je zelf laten drukken, ofwel bij Star Tracking bestellen. Wat je ook doet: de gepersonaliseerde chips van de deelnemers moeten nadien op het juiste stuurbord gekleefd worden, want anders lopen de uitslagen in het honderd natuurlijk. Iets wat de mensen van Star Tracking zelf deden op de door ons aangeleverde stuurborden voor de Mountainbike van Vlaanderen. En dat gebeurde minutieus, want tijdens de wedstrijd bleek geen enkele deelnemer met een verkeerde chip rond te rijden. Geen evidentie, want in de laatste weken waren er nog veel lastminutewijzigingen in het startveld, die allemaal correct moesten worden verwerkt.

Als de deelnemerslijst (die wordt automatisch gemaakt vanuit de inschrijfmodule) en de stuurborden klaar zijn, is het tijd om te racen. Ook daar verliep alles uiterst correct tijdens de Mountainbike van Vlaanderen. De medewerkers van Star Tracking waren tijdig aanwezig, de apparatuur aan de tijdsopnamepunten deed uitstekend zijn werk, alle deelnemers werden netjes geregistreerd en kwamen automatisch op de website van Star Tracking terecht, waar toeschouwers tijdens de wedstrijd de passages van hun favoriete renner aan de verschillende tussenpunten konden volgen. Ook de deelnemers zelf konden na de rit heel snel terecht op Star-Tracking.be voor hun uitslagen.

Die live uitslagen werden trouwens ook getoond op een groot scherm aan de finish, dat via een naar wens aanpasbare module van Star Tracking automatisch van de juiste gegevens werd voorzien. Iets wat, op enkele technische problemen na, vlot verliep. De uitslagverwerking verliep dus feilloos, tot na rit twee dan: tussenklassementen (de ranglijsten op basis van de som van de tijden van rit 1 en 2) waren niet automatisch beschikbaar op de site van Star Tracking. Hetzelfde gebeurde daags nadien met het eindklassement na dag 3. Een groot gemis voor de meer wedstrijdgerichte deelnemers, dat uiteindelijk moest worden opgelost door de eindklassementen in PDF-vorm op de site van de wedstrijdorganisatie te plaatsen. Die tussen- en eindrankings waren immers wel beschikbaar, maar konden niet op de site van Star-Tracking worden geplaatst. Een euvel dat momenteel door de technische mensen van het bedrijf wordt opgelost. Een must, als ze zich verder op meerdaagses willen toeleggen.

Heel belangrijk voor iedere organisator voor zijn evenement: de klantenservice die de leverancier levert. In de aanloop naar en tijdens de driedaagse was de bereidwilligheid tot meedenken en meewerken bij Star Tracking groot. Je voelt je niet het zoveelste klantnummer in de rij. Zo kwam er na een denkoefening tussen onze organisatie en de mensen van Star Tracking een oplossing om de tijd van duoploegen die elkaar dienden af te lossen op te meten met een enkelchip, die estafettegewijs moest worden doorgegeven.

Klantenservice heeft echter ook een prijs: Star Tracking is zeker niet de goedkoopste speler op de markt. Bij verschillende concurrenten kunnen organisatoren nog een stukje goedkoper gaan voor hun tijdsmeting. Al vrezen we dat dat vaak ten koste gaat van de betrouwbaarheid op het terrein, of van de klantservice.
Auteur: Simon Lamon
Linkpartner