mountainbike.be
16/04/2015
Algemeen

Shimano stelt nieuwe Deore XT met 11-speed voor

Onderdelenproducent Shimano heeft zijn vernieuwde Deore XT M8000 groepset aan het grote publiek voorgesteld. Meest opmerkelijke vaststelling is de overstap naar 11-speed, in navolging van grote broer XTR.
De nieuwe Deore XT-groep ziet er aantrekkelijk uit
© Shimano
Belangrijkste eyecatcher van de XT: 11-speed...
© Shimano
... en voorin de keuze tussen één, twee of drie tandbladen
© Shimano
Alle onderdelen werden vernieuwd, ook de remhendels
©
De wielset van de nieuwe Deore XT
© Shimano

De Deore XT van Shimano is al langer het alternatief voor de biker die kwalitatief hoogstaand materiaal op zijn fiets wil, maar niet het budget heeft om de topgroep XTR te laten monteren. Nu is die Deore XT (of kortweg XT, en niet te verwarren met de goedkopere Deore-groepset) dus grondig vernieuwd. De set is bedoeld voor cross country-, enduro- en trailfietsers.

Opvallend is dat, zoals verwacht, verschillende eigenschappen van de XTR nu bij de XT werden geïntroduceerd. Eerst en vooral de 11-speed. De cassette telt dus elf tandwielen, en die kunnen worden gecombineerd met één, twee of drie voorbladen. Het versnellingsbereik werd verder vergroot, zodat werkelijk iedereen nu de keuze kan maken die hij wil.

Zo komt er voor de 1x11-setup een 11-42T cassette (11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42). Nooit eerder had Shimano een cassette met zo'n ruime range. Voor gebruik in combinatie met twee of drie voorbladen wordt de door XTR geïnspireerde 11-40T cassette (11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40) voorzien. In de 2x11 set up kan voorin voor 34-24T, 36-26T of 38-28T worden gekozen, in de 3x11 set up is 40-30-22T de vaste keuze (en dat 22T-tandblad biedt in combinatie met de 40 tanden achterin de laagste versnelling die ooit is geproduceerd, aldus Shimano).

Met de Rhythm Step-technologie zorgt Shimano met de Deore XT naar eigen zeggen voor een schokvrij schakelgedrag, of je nu de 1x11, 2x11 or 3x11 set up gebruikt, en zo blijft een fietser tijdens het schakelen in zijn 'flow'. Ook de cranks van de Deore XT zijn vernieuwd en beschikbaar in een uitgebreider gamma, terwijl het aangepaste tandprofiel 'de kans op een aflopende ketting drastisch verkleint en de levensduur van de ketting verhoogt'.

Ook het bottom bracket werd vernieuwd. De aangepaste press fit HollowTech II trapas of de versie met schroefdraad gebruikt kleinere, lichtere lagers en een afdichtingssysteem die hun kwaliteiten eerder hebben bewezen bij XTR (en Shimano's groepsets voor wegfietsen), en vermindert op zijn beurt gewicht en weerstand.

Eveneens volledig herdacht: het voor- en achterversnellingsapparaat van de Deore XT. De geoptimaliseerde Shadow RD+ technologie (met een ondiepe hoek en een laag profiel) van de achterderailleur moet voor een gemakkelijker schakelen en een verhoogde kettingstabiliteit zorgen, en de derailleurwieltjes worden voorzien van een groter tandprofiel, wat dan weer voor een beter rendement en effectiever schakelen zorgt.

De Side Swing-voorderailleur (2x11 of 3x11) is ontworpen met het oog op erg lange tochten. Alle voorderailleurs beloven 'een drastische versoepeling tijdens het schakelen dankzij een meer efficiënte kabelgeleiding en een verbeterde stabiliteit', plus meer 'tire clearance' (ruimte voor je band).

Ook bij het ontwerp van de shifters werd gedacht aan bikers die lang in het zadel zitten. De ergonomie werd verbeterd (bijvoorbeeld door wat groeven op de hendels) en dat zorgt, samen met de Optislick-kabels, opnieuw voor vlotter schakelen, belangrijk voor de langeafstandsbiker. Het 2-Way Multi Release-mechanisme biedt een secundaire schakelmogelijkheid. Drie shiftertypes zijn beschikbaar.

De Deore XT-remmen staan al langer bekend voor hun deugdelijkheid, en zijn voortaan geëquipeerd met een lichtere en meer duurzame geïntegreerde remcylinder, die er ook voor zorgt dat er ruimte wordt bespaard op het stuur. De Servo Wave-remhendels garanderen een hoog remvermogen met een korte vingerknip. De remmen zijn geschikt voor 140 tot 203mm remschijven en verschillende soorten remblokken.

De Deore XT-groepset biedt ook wielen aan. Er zijn twee opties: race (WH-M8000-TL-275/29) en trail (WH-M8020-TL-275/29). De handgebouwde wielen hebben tubeless-ready aluminium velgen met een breedte van 20 mm en 24 mm en tellen zowel voor als achter 28 butted spaken. Minder gewicht (een daling van veertig gram) en meer duurzaamheid waren de doelen bij de ontwikkeling van de nieuwe wielsets.

De nieuwe pedalen van de Deore XT ten slotte zijn enkele millimeters verbreed en iets minder hoog, en het raakvlak tussen pedaal en schoen is verbeterd, wat de trapefficiëntie volgens Shimano 7,7% tot 11,7% verhoogt. Deore XT is traditioneel een stuk goedkoper dan de XTR-groep, maar de prijs van de nieuwe groepset is nog niet bekend. De onderdelen komen deze zomer op de markt.

Auteur: Simon Lamon
tags Shimano Deore XT
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy