mountainbike.be
08/10/2013
Algemeen

Liever uurtje eerder op de sportfiets dan seks

Liever een uurtje eerder uit de veren en lekker fietsen, dan in een warm bed seks met de partner. De passie van sportieve fietsers gaat wel heel ver. Het is een van de onthullingen uit een grootschalig onderzoek onder sportieve fietsers, mannen en vrouwen, in aanloop naar de beurs Bike Motion Benelux. De organisatie voelde 850 fietsers aan de tand en kwam tot opmerkelijke bevindingen. Mannen blijken de ijdeltuiten op de fiets, vrouwen kijken verlekkerd naar gladgeschoren benen en malse kuiten.
Opvallende enqute n.a.v. Bike Motion benelux
© Bike Motion

Opvallend is dat beide groepen zich nogal eens ergeren aan het a-sociale gedrag van andere sportieve fietsers. Andere bevindingen: bijna 7 van de 10 mannen leeft liever vijf jaar korter dan nooit meer te kunnen fietsen. Bij de vrouwen ook een fors aantal, ruim 6 van de 10. Verder blijkt dat 82% van de mannen en 68% van de vrouwen liever tot hun 70ste doorwerkt dan nooit meer te kunnen fietsen. Pensioenprobleem opgelost?

Top 3
De Top 3 redenen om te fietsen, mannen en vrouwen opgeteld, zijn gezondheid en fitheid, plezier en ontspanning en lekker bezig zijn in de buitenlucht. Op de vierde plaats staat prestatie- en competitiedrang, voor een kwart van de mannen de primaire reden om op het racezadel te springen en voor slechts 12% van de vrouwen. Het plezier van het fietsen krijgt een extra boost als mannen een vrouwelijke sportieve fietser in de smiezen krijgen. Zes van de tien geeft toe daar best een beetje opgewonden van te raken. Er wordt wat afgesjanst op het fietspad. De vrouwen doen nauwelijks onder voor de mannen want zeker de helft kan het uitzicht op mannelijke sportief vlees erg waarderen.  Een derde van de mannen geeft ruiterlijk toe soms jaloers te zijn op de spieren van andere sportieve fietsers en bij de vrouwen is dat zelfs meer dan de helft (55%).

Bel ontsiert
Uit pure ijdelheid ontbreekt bij  meer mannen dan vrouwen de verplichte bel op de sportieve fiets. Weliswaar hebben zowel een derde van de mannen en de vrouwen geen bel, maar bij de mannen geeft een kwart van deze groep als reden aan dat een bel afbreuk doet aan de schoonheid van de fiets. Bij de belloze vrouwen geldt dat voor slechts 8%. De helft van de mannen en vrouwen zonder bel vindt die ook simpelweg niet nodig: ze roepen wel als ze willen passeren.

Gesoigneerd uiterlijk
De mannelijke ijdeltuiterij komt op meer vlakken tot uiting. Zo hechten zij meer belang aan een gesoigneerd uiterlijk dan vrouwen en maken hun fiets vaker schoon. Vooral mannen (81%) maar ook driekwart van de vrouwen ziet er graag tip top uit en stemt de kleuren van de helm en de verdere outfit nauwkeurig af op die van de fiets. Het mannelijke huishouden ziet er heel wat minder gesoigneerd uit: liefst 62% van de heren beaamt de stelling ’ik maak vaker mijn fiets schoon, dan dat ik schoonmaak in het huishouden’. Zelfs 41% van de vrouwen is het daarmee eens! Fietsen met een schoon rijwiel blijkt negen van de tien mannen ‘een beter gevoel’ te geven. Ondanks dat vrouwen de fiets minder vaak in het sop zetten zijn bijna evenveel (85%) het daar wel mee eens. De mannen prefereren overigens zwart als hoofdkleur van de sportieve fiets met als tweede keus wit. Bij de vrouwen is dat precies andersom.

Ergernissen
Maar ook genoeg ergernissen onder sportief fietsend Nederland. In de gezamenlijke Top 5 staat het weggooien van afval op nummer 1. Gevolgd door a-sociaal weggedrag van automobilisten, a-sociaal gedrag van andere sportieve fietsers, slechte infrastructuur en agressie bij automobilisten. De ergernis die het snelst zou moeten worden aangepakt is de verbetering van de infrastructuur, zoals slechte fietspaden en scheuren in de weg. Overigens prijkt bij de vrouwen als grootste irritatie op nummer 1 het a-sociale weggedrag van automobilisten. Voor de mannen is dat het weggooien van afval, wat bij vrouwen op 2 staat. Vrouwen en mannen zijn het unaniem eens over de 3e plaats: het a-sociale gedrag van andere sportieve fietsers.

Maand geen seks 
De romantiek heeft zwaar te lijden onder de passie voor de sportieve fiets. Twee derde van de mannen staat ’s morgens liever eerder op om te kunnen fietsen dan nog een gezellig uurtje te knuffelen met de partner. Bij de vrouwen is de keuze voor de fiets nog iets significanter en kiest 68% voor zitvlees in plaats van mannenvlees. Nog een prikkelend gegeven: bijna de helft (45%) van de mannen heeft  liever een maand geen seks dan een maand niet te kunnen fietsen. Bij de vrouwen is dat zelfs 60%.

Geen party animals
Uit het onderzoek blijkt verder dat zowel mannen als vrouwen in het weekeinde liever drie uur extra fietsen dan quality time doorbrengen met familie of vrienden. Sportieve fietsers zijn beslist geen party animals. Op een feest gaan ze liever een uur eerder naar huis dan te blijven hangen.  Driekwart van de mannen drukt zijn snor en 85% van de vrouwen knijpt er eerder tussenuit om ’s ochtends weer fris en fruitig op het zadel te zitten.

Nuchter op de fiets
Bij een tussenstop op een terras doen mannen zich massaal tegoed aan koffie met een (appel)gebakje. De meeste vrouwen kiezen uitsluitend voor koffie, thee of frisdrank, hoewel zij niet vaker aangeven te fietsen voor een goed figuur. Niet veel maar toch nog 3% van de mannelijke sportieve fietsers kiest voor een alcoholische versnapering zoals bier of wijn. De vrouwen kunnen ook deze verleiding weerstaan en stappen volkomen nuchter weer op de fiets.

Het banaantje
Wat gaat er mee in de bidon? De meeste mannen kiezen voor een met water aangemaakte sportdrank, een kleinere groep voor alleen water. Bij de vrouwen is dat net andersom. Als het om een toertocht of cyclosportieve rit gaat neemt de behoefte aan sportdrank bij de mannen toe en laten ook de vrouwen het water vaker staan. Aangevuld in de achterzak voor een extra shot energie met een gelletje of energiereep, de nummer 1 traktatie bij mannen. De vrouwen kiezen dan toch liever voor een banaantje.

Auteur: Kenneth Droeshoudt
tags Bike Motion Benelux Utrecht
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy