mountainbike.be
17/12/2021
Accessoires

Airofit: adem je sterk, op een leuke manier

Spieren kan je trainen. Uiteraard zijn de beenspieren jouw voornaamste wapen als fietser, maar ook de ademhalingsspieren zijn van zeer groot belang. Het binnenkrijgen van zuurstof is een belangrijke eerste stap om vervolgens die zuurstof via je bloed tot in je spieren te krijgen zodat je hellingen kan opknallen. Wanneer je fietst, train je indirect ook je ademhalingsspieren. Als je harder fietst, vragen de spieren meer zuurstof en ga je zwaarder ademen. Krijgen de spieren onvoldoende zuurstof, dan plafonneer je en moet je je concurrenten of fietsvrienden laten wegrijden. Een betere ademhaling zou dus moeten leiden tot betere fietsprestaties. Dit is precies het doel van de Airofit die wij uitgeprobeerd hebben.
Airofit - interactieve ademhalingstraining
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Aan beide uiteinden zit een draaiknop waarmee je de weerstand regelt
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Het toestel en de opbergdoos
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Trainen zonder fiets, sneller op de fiets
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
De e-unit schakel je in door op de knop te duwen
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Airofit

Door spieren te belasten, motiveer je hen om zichzelf vervolgens tijdens het daarop volgende rustmoment te versterken. Airofit is er in geslaagd om ademhalingstraining leuk te maken door te werken met een sensor die zeer precies de luchtstroom meet. Die sensor staat in verbinding met je mobiele telefoon. De applicatie wordt voortdurend bijgewerkt met nieuwe trainingsprogramma’s. Bovendien wordt je progressie zeer goed weergegeven eens je ingelogd bent. Dit alles zorgt er voor dat je gemotiveerd blijft om dagen, weken of zelfs maanden aan een stuk op regelmatige basis te oefenen.
De spieren waar we het hier over hebben zijn trouwens vooral het middenrif en de tussenribspieren.



Wat heb je nodig?

Eigenlijk heb je zeer weinig nodig en ook dat is een voordeel. Het compacte toestel wordt geleverd met een handige opbergdoos. Het bestaat uit drie delen. Een mondstuk, een middenstuk dat de weerstand regelt en een e-unit die de luchtstroom meet.

De longtest, het startpunt

Alvorens je de training begint, moet je een longtest uitvoeren. Deze test bepaalt je kracht bij maximaal in- en uitademen. Bovendien bepaalt hij ook het longvolume. De test verloopt eevoudig. Je blaast je longen leeg, vervolgens adem je krachtig zo veel mogelijk lucht in en tot slot blaas je die lucht tot het laatste beetje weer uit. Voor het uitvoeren van de test staat het toestel in de zwaarste stand.

Trainingsprogramma’s

Alvorens je een training start, geeft de app aan in welke positie je de weerstand moet zetten qua in- en uitademing. Hierna laat je je leiden door de instructies van de applicatie.

Enkele klassiekers

Inhale Strength: dit is de basis. Je versterkt de spieren die nodig zijn voor een stevige inademing.
Exhale Strength: uitademen gebeurt vrijwel automatisch en minder agressief dan inademen. Dit programma is dus minder belangrijk dan Inhale Strength, maar komt toch in de meeste trainingsprogramma’s voor.
Depth: in deze sessie oefen je om na een volledige uitademing, je adem in te houden.
Elevation: je oefent om je adem in te houden wanneer je longen volledig met lucht gevuld zijn.
Circle, Diamond, Pyramid en Square: in deze sessies oefen je om je ademhaling te beheersen. Je laat je gidsen door de applicatie. Iedereen zal bepaalde oefeningen eenvoudiger of moeilijker vinden dan andere.

Onze favoriet: Inspiratory Foundation

Vrij recent werd een nieuwe sessie toegevoegd. Tijdens het programma inspiratory foundation ga je dertig keer in- en uitademen. Bij elke ademhaling wordt de piekkracht van de inademing en de geleverde arbeid (de verplaatste lucht) gemeten. Wanneer je deze oefening als test gaat doen, krijg je als het ware iets wat vergelijkbaar is met een FTP-test. Het resultaat geeft zeer goed weer hoe goed of hoe slecht je ademhalingssysteem er op dat ogenblik aan toe is.

Overtraining

Let natuurlijk wel op voor overtraining, want overdrijven is nooit goed. Ademhalingstraining is nog vrij nieuw dus het is nog niet zo eenvoudig om te zeggen hoe ver je kan gaan zonder jezelf te overbelasten. Precies om die reden is het goed om je te beperken tot pakweg een kwartiertje training per dag.

Prijs

De standaardprijs voor een Airofit PRO bedraagt 379 euro. Momenteel is er een kerstpromotie actief, verzending is sowieso gratis.

Goedkope variant: Airofit Active

De Airofit Active bevat geen e-unit en meet dus niet wat je doet. Je kan wel in-en uitademen tegen weerstand, maar er is geen interactie tussen je toestel en de applicatie. Bijgevolg is de Airofit Active veel minder motiverend in gebruik, maar ook goedkoper. Dit toestal kost slechts 129 euro en omdat het nog maar net gelanceerd werd, loopt er een promotie.

Conclusie

Ademhalingstraining is een prima aanvulling voor je trainingsschema. Hoeveel baat je er precies bij zal hebben, valt moeilijk op voorhand in te schatten. De testen tonen echter overduidelijk aan dat wanneer je enkele sessies per week toevoegt, je beter presteert in de ademhalingstesten. Of je er bijgevolg ook sneller door fietst, dat valt iets moeilijker te bewijzen, maar alles wijst in die richting. Nog meer dan in de zomer, kan Airofit in de gure wintermaanden een grote meerwaarde zijn in je trainingsprogramma.

Probeer het uit, zonder risico

Indien je na 45 dagen niet overtuigd bent, kan je het toestel retourneren.

Website

https://www.airofit.com
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Training Airofit Ademhaling Spiertraining
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy