mountainbike.be
18/07/2015
Videos

Salzkammergut Trophy 2015

Salzkammergut, volgens Wikipedia een schilderachtige historische streek in de Noord Alpen. De naam zou letterlijk 'landgoed van de zoutkamer’ betekenen, omdat in de streek een enorme zoutmijn terug te vinden is. Over de mountainbikemarathon door de streek vinden we echter niets terug op de Wikipediapagina, maar wij kunnen geen beter excuus bedenken om deze schilderachtige streek eens te verkennen met de fiets.

Er kan voor verschillende afstanden gekozen worden, gaande van 32 km tot de enorm bekende 200 km! Zelf gaan we ons niet wagen aan die waanzinnige uitdaging en houden het bescheiden op de 'B-Streche' met 119km. We zijn niet aan ons proefstuk toe – ondertussen is dit al de vierde deelname – toch komen we steeds graag terug naar deze marathon. Iedereen die hem al eens gereden heeft zal dit wel begrijpen, het is een prachtige streek om te vertoeven en de marathon zelf is goed doenbaar voor een breed publiek.

Zelf heb ik dit jaar nog niet kunnen fietsen door een aanhoudende knieblessure, al ben ik de laatste twee weken terug rustig aan het opbouwen. Bij het inschrijven van de marathon had ik gehoopt dat tegen juli mijn knie genezen zou zijn en dat ik toch al wat meer kilometers in de benen zou hebben. De marathon uitrijden leek zo goed als onmogelijk maar omdat ik toch ingeschreven was en omdat de weersvoorspellingen er goed uitzagen besliste ik toch om te starten.

Andere keren reden we enkele dagen op voorhand naar het dorpje Bad Goisern waar op zaterdag de start wordt gegeven. Bij het lokale voetbalplein wordt er een tijdelijke camping plaats voorzien tegen zeer schappelijke prijzen. Normaal komen we hier op woensdagavond toe en zijn we zowat de eerste op de camping. Dit jaar waren we iets vroeger maar de eerste waren we al lang niet meer. Volgens de verantwoordelijke komen de mensen ieder jaar vroeger en blijven ze steeds langer staan. Iets waar niet iedereen even blij mee is, maar het zijn goede inkomsten voor de voetbalploeg.

Woensdagmiddag staat onze tent al recht en even later begint het jammer genoeg te regenen. Snel even op de gratis wifi inloggen en volgens Buienradar blijft het de rest van de middag zachtjes regenen. Even al lachend gevraagd of ze op de camping een ‘slecht weer’ programma hebben voorzien, jammer genoeg was dit niet het geval maar ze gaven aan dat in het volgende dorp een thermenbad was. Ik kan me geen betere marathonvoorbereiding voorstellen dan de hele middag in een kuuroord te liggen met een boek.

Donderdag en vrijdag was het gelukkig beter weer, enkele korte fietstochten en wandelingen in de streek zijn altijd mooi meegenomen. Op vrijdag avond is het hele dorp opgebouwd tot een kleine fietsbeurs. Veel mensen kopen nog wat reserveonderdelen of laten nog snel hun fiets herstellen/afstellen door de verschillende standhouders. Na het afhalen van ons startpakket mogen we aanschuiven in de dorpszaal voor een pastabuffet. Een goede portie pasta kan er zeker wel in.

Daarna terug slenteren naar de camping en het hoogteprofiel nog eens bekijken. Telkens kijken naar de tijdzones die ik zou moeten halen en aan het berekenen waar ik zou moeten zijn rond welk uur. Af en toe speelt de gedachte door mijn hoofd dat het misschien toch haalbaar is om hem uit te rijden, ook al heb ik totaal geen conditie opgebouwd.

Zaterdag om vier uur ’s nachts word ik even wakker van wat lawaai op de camping. De zotten die de 200 km gaan rijden maken zich klaar om te starten om vijf uur. Zelf draai ik mij nog eens even om en blijf liggen tot half negen, mijn start is pas iets na negen uur.

Aan die start is het gezellig druk, veel toeschouwers die lawaai maken om ons aan te moedigen. Snel nog wat drinken, een extra koekje eten en de verplichte geruststelling aan de vrouw dat we wel voorzichtig zouden zijn. De eerste twaalf kilometer is het enkel klimmen, die kilometers zou ik zeker voorzichtig zijn, de rest kunnen we niet beloven…
Ik houd me met klimmen fijn achteraan bij de laatste deelnemers en rij heel op  het gemak naar boven, hier wil ik mij zeker nog niet forceren of het kan al heel snel gedaan zijn. Na een dik uur ben ik eindelijk boven en in de korte afdaling die volgt probeer ik wat tijd goed te maken en haal toch redelijk wat mensen in.

Even later begint de tweede kortere klim maar eerst krijgen we een ‘feed zone’. Hier komen ze aandraven met Redbull en cola waar ik beide geen grote fan van ben. Lachend zeg ik dat ik liever een koude pint zou krijgen want het was ondertussen al bijna 30 graden. Iemand van de bevoorrading duwt me een koude halve liter in mijn handen en kijkt toch even raar op als ik deze opdrink.

Na deze verfrissing snel terug op de fiets en het laatste stuk van de helling afwerken. Eens boven even genoten van het uitzicht en daarna in de afdaling opnieuw proberen wat tijd goed te maken. Onder in het dorpje Laufen is de eerste tijdzone, hier moet je om 12.00 uvoorbij zijn of je wordt uit de race gehaald. Een snelle blik op mijn GPS geeft aan dat ik nog veel meer tijd over had als verwacht. Nochtans heb ik in de afdaling wat tijd verloren doordat mijn ketting zich dubbel had gelegd.

Wat volgde was een lang plat stuk met grote asfaltstukken. Ook hier wist ik op een rustige manier redelijk wat tijd goed te maken door aan te pikken in een groepje fietsers en zo uit de wind te blijven. Op richting Salzberg, dé beruchte klim van deze wedstrijd, enorm steil met constant haarspeldbochten. Als ik hier boven kom kan ik de wedstrijd wel uitrijden dacht ik gisteren. Al had ik eigenlijk nog niets eens verwacht dat ik tot hier zou geraken. Het laatste stuk van de Salzberg is echter enorm steil met een stijgingspercentage van meer als 40%!

Bij het aanzetten van de Salzberg voelde ik echter dat het fout aan het gaan was, mijn knie begon terug pijn te doen. Snel heb ik me omgedraaid en ben ik terug richting camping gereden. Ik had niet veel zin om mij hier te forceren en een half jaar aan revalidatie weg te gooien. In 2016 is er een nieuw jaar, hopelijk is mijn knie tegen dan helemaal genezen en kunnen we deze prachtige rit nog eens uitrijden...

Auteur: Maarten Verheyen
tags Salzkammergut Trophy

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy