mountainbike.be
20/08/2013
Videos

Trek Bike Attack

Enkele dagen na de persvoorstelling van de Trekmodellen 2014 kregen we een telefoontje van Trek Benelux met de vraag of we zin hadden om mee te gaan naar de Trek Bike Attack, een tweedaagse enduro-evenement in het Zwitserse Lenzerheide. Een dergelijke uitnodiging is niet makkelijk af te slaan, en de keuze was dan ook snel gemaakt. Als primeur konden we deze wedstrijd ook meteen gaan testrijden met de gloednieuwe Remedy in de grote wielen uitvoering. Als kennismaking met 29” was dit dan ook niet mis!

Op vrijdagavond kwamen we aan in Lenzerheide, waar de regen helaas met bakken uit de hemel viel. Gelukkig was de weersvoorspelling voor zaterdag en zondag een stuk beter en namen we rustig te tijd om de gloednieuwe bikes uit de doos te nemen en naar onze zin af te stellen. We hadden de Remedy 9 met 29” wielen ter beschikking. Deze uitvoering beschikt over een knap alu gepolijst frame met een volledige Shimano XT afmontage, Fox Fit voorvork met de gouden Kashima poten, Reverb stealth en Bontrager Rhythm Elite wielen.

Bike Attack kwalificatie
Zaterdagmorgen reden we dan met de testbikes naar de startplaats om er ons nummerbord af te halen en een paar trainingsruns te doen. Helaas zijn er in Lenzerheide niet echt veel biketrails en is het absoluut not-done om op wandelpaden te biken waardoor de enige optie het wedstrijdparcours was. De kwalificatie zou plaatsvinden op het eerste deel van de track, dat vertrekt op 2800 meter en stopt op 1500 meter.

Het was erg zonnig weer en er was zo goed als geen modder op het parcours. Het bovenste deel van de track was erg open met veel stenen, lange rechte stukken en bochten die gemaakt waren om te driften, een goede test voor de grote wielen! Helaas moesten we al na twee runs stoppen met oefenen en ons klaarmaken voor de kwalificatie.

De kwalificatie
Met een beetje gezonde stress begonnen we aan de kwalificatierun. De kwalificatie ging over het eerste deel van de track, dat eigenlijk volledig bergaf was en vooral snel zonder echt zeer technisch te zijn. Met een tijd van net onder de 19 minuten kwam ik op een 26ste plaats uit, wat net buiten de top 20 was. Dat betekende dus ook dat we een vroege lift moesten nemen op zondag omdat er gestart wordt op basis van de uitslag.

Sunday, raceday
Zondag waren we er klaar voor, met ruim 700 bikers aan de start was het een beetje een puinhoop. Op basis van onze tijd werden we ingedeeld in verschillende sectoren, wij moesten dan ook al om 8.00 uur de lift in om te starten om 13.00 uur. We vertrokken op ruim 2.800 meter, raceten 2.000 meter naar beneden over ruim 20 km en hadden ook 140 moordende meters te klimmen.

Toen het startsein gegeven was en de massa in beweging kwam was het iedereen voor zich, het duwen en trekken viel nogal mee en ik had ook het gevoel dat iedereen zich wat inhield op de eerste meters singletrack waardoor ik toch nog vlot een heel pak mensen kon inhalen. Voor de bochten was het belangrijk om niet aan de buitenkant te zitten en niet weggedrukt te worden want af en toe zat je schouder aan schouder met de andere bikers.

Doordat de massa over kleine paadjes moest, was er hier en daar ook een kleine file, en regelmatig ging er ook iemand tegen de grond. Het eerste deel, dat net hetzelfde was als de kwalificatie ging erg goed en het tweede deel was meer XC stijl. We kwamen in de vallei uit en moest een stuk klimmen om  het dorp terug uit te geraken. Het was serieus zweten met de full face helm en het harnas, maar ik dwong mezelf om een goed tempo te houden waardoor ik bergop opnieuw een aantal mensen kon inhalen.

Daarna ging het lichtjes dalend over een paadje, weer een stukje waar de 29” wielen goed tot hun recht kwamen om uiteindelijk nog via een paar klimmetjes en glooiende single track afdalingen tot bij de finish te komen. Volledig uitgeput, maar met een grote smile kan ik alleen maar zeggen dat dit een mooi avontuur was. Ik strandde uiteindelijk op plaats 105.

tags Trek Bike Attack Remedy
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy