mountainbike.be
11/09/2016
Reisverhalen

Reisverslag: de Canterbury VTTales met Transactief

Het hoeven niet altijd de Ardennen of de Vogezen te zijn voor een stevige dosis bikeplezier. Geleid door een GPS trok onze redacteur samen met reisorganisatie Transactief op Transcanal van het Franse Cap Blanc-Nez naar het Britse Canterbury, en terug. Een reisverslag van onze ‘Canterbury VTTales’.
'The Garden of England' maakt zijn naam waar
©
De krijtrotsen wachten ons op op dag 1
©
Lunchen in... Sandwich
©
Eén van de duizend en één hekken
©
Eindpunt van de reis: Canterbury en zijn kathedraal
©
Dag 2: bos, bos en nog eens bos
©
Pittoreske kerkjes à volonté
©
Balanceren op de kliffen op de slotdag
©
“Pijlen volgen is duidelijk niet ons ding. Verplicht in een kudde rijden nog minder. Wat we wel volgen is een lijntje op het scherm van onze GPS en het ritme van onze benen die aangeven wanneer het even wat harder of net weer wat zachter mag.” Zijn motto zegt meteen één en ander over de werkwijze van Transactief, een Brabantse organisatie geleid door Harre Hart en oud-competitierenster Sara Mertens. Tijdens de Transcanal en alle andere fietsuitstappen die Transactief organiseert (van de Ardennen tot in Wales) hang je niet vast aan een gids of groep, maar kan je jouw eigen ding doen door de GPS-routes van de organisatie te volgen.
 
Waarom enkele honderden euro’s betalen aan een reisorganisatie als je toch overgelaten wordt aan je GPS, horen we enkele lezers denken. Wel, je bent als lid van een Transactief-reis niet alleen verzekerd van een boeiende GPS-route, maar je hoeft je ook geen zorgen te maken over de bevoorrading onderweg, het transport van je bagage, pechverhelping in uiterste nood en een slaap- en eetplek, want dat wordt allemaal door Transactief voorzien. Op cruciale momenten – je mist de ferry tussen Calais en Dover liever niet – kan je bovendien toch op de begeleiding van gids Sara terugvallen.
 
Van de witte neus naar de kathedraal
 
De start- en aankomstplaats van de Transcanal mogen er zijn: verzamelen deden we op dag 1 op een onhebbelijk vroeg uur in Cap Blanc-Nez, een rotshelling langs de Noord-Franse kust die jaarlijks duizenden toeristen lokt. Fietsen doen we – na een korte ‘proloog’ op Franse bodem en een bootreis tussen Calais en Dover – richting een plek in het oosten van Engeland die nog meer toeristen lokt: Canterbury. Een middeleeuws pelgrimsoord dat vooral bekend is omwille van zijn imposante kathedraal en omwille van de Canterbury Tales, een verhalenboek die in de veertiende eeuw werd neergepend door Geoffrey Chaucer.
 
Een rijke geschiedenis dus, die zelfs heel wat Aziatische dagjestoeristen naar Canterbury lokt. Aziaten die het niet gewoon zijn om groepjes bezwete en bestofte bikers in een middeleeuws stadscentrum voorbij te zien fietsen, getuige de vreemde gezichten die ze trokken toen wij de aankomstplaats van ons eerste rit bereikten…  We kregen op de openingsdag meteen een negentigtal kilometer voor de wielen, voornamelijk op Britse bodem. En die hakten er al stevig bij de deelnemers in, want zodra de laadklep van de ferry in Dover tegen het asfalt sloeg, mochten/moesten (schrappen wat niet past) we de majestueuze krijtrotsen omhoog.

Die witte kliffen waren meteen ook het – letterlijk en figuurlijke – hoogtepunt van dag 1. Nadien volgde een lange passage door het golvende landschap van Kent. Een graafschap dat zijn bijnaam ‘The Garden of Engeland’ niet zomaar gekregen heeft, zo merkten we aan de eindeloze passages door en langs boerenweggetjes, rijkgevulde boomgaarden, pas gemaaide tarwevelden, en weides gevuld met honderden grazende schapen. Veel hoogtemeters bezorgde de streek ons niet, pijnlijke benen door het hoge gras dat de kracht uit onze spieren zoog wel.
 
We maakten meteen ook kennis met de minder leuke kanten van deze regio van het Verenigd Koninkrijk: netels en bramen heb je er letterlijk bij bosjes, waardoor je er na iedere rit uitziet alsof je net de wildste nacht van je leven hebt beleefd. Iets waarvoor gids Sara ons trouwens al in de voorafgaande briefing duidelijk had gewaarschuwd: arm- en beenstukken zijn net als tubeless banden hier geen overbodige luxe… Bovendien moet je als fietser duizend en één obstakels overwinnen tussen de percelen land in: tientallen keren moesten we met onze fiets boven onze hoofden over een hek klauteren.
 
Bos, bos en nog eens bos
 
Etappe twee van de Transcanal (die enkel in de XL-versie wordt aangesneden, en niet in de tweedaagse die Transactief ook aanbiedt) start en finisht in Canterbury, waar we waren ingetrokken in de plaatselijke jeugdherberg, die trouwens absoluut niets te wensen overliet. Het traject van dag twee was een stevige stijlbreuk met dat van de dag voordien, want de weidse uitzichten werden ingewisseld voor eindeloos veel bikeplezier in de wouden rondom Canterbury. Idyllische namen als King's Wood en Church Wood haalden de Robin Hood in ons naar boven.
 
We onthouden vooral kilometers lang flowy trails doorheen het bos, een passage door een heerlijk geurend lavendelveld, de pijnlijke overlevingstocht door een bosje waarin het onkruid boven onze hoofden was gegroeid, en de stevige finale doorheen een heuvelachtig terrein dat me sterk deed denken aan dat van het Henegouwse Pays des Collines of het West-Vlaamse Heuvelland. Een pittige opdracht die we afsloten met bijna honderd kilometer, ruim 1600 hoogtemeter en een stevige glimlach op ons vermoeide gelaat. Wat mij betreft de leukste rit van de driedaagse.
 
En terug…
 
Rit drie van de Transcanal: Canterbury - Cap Griz Nez. 77 km en 1500 hm rijk, en dat niet zomaar op dezelfde paden als die van de openingsdag. De trip tussen Canterbury en Dover is deze keer immers een stuk korter en voert vaker over verharde paden en wegen, met tussenin enkele mooie technische passages in de bossen die we voorbijkomen. De passage over de krijtrotsen is nog indrukwekkender dan op de eerste dag: restanten van de verdedigingslinie van de Tweede Wereldoorlog, memorabele vergezichten over de kustlijn en Dover Castle, en enkele pittige mountainbikepassages: ze volgen elkaar in sneltempo op.
 
De finale op Franse bodem perst de laatste beetjes energie uit onze benen: de wind aan de kustlijn blaast ongenadig hard. Aanvankelijk in het voordeel, maar in de laatste kilometers recht op onze snoet. De zandpassage tussen Calais en Cap Blanc Nez en de golvende hellingen doen de rest van het afmattingswerk: bovenop de ‘kaap van de witte neus’ zijn we aan het eind van onze ‘Canterbury VTTales’ niet alleen een mooie herinnering, maar ook een stevige hongerklop rijker.
 
Waarom Transactief?
 
Gegidste groepsreizen voor mountainbikers, we deden ze in het verleden al geregeld. Het opzet van Transactief was echter nieuw voor ons. Geleid worden door een GPS in plaats van een gids heeft zijn voor- en zijn nadelen. De biker die graag op eigen benen staat en op zoek is naar een stevige dosis avontuur, kan met Transactief alleszins zijn of haar hart ophalen. Je kan als snelle vogel of langzame genieter helemaal op je eentje de ritten afwerken, zonder rekening te houden met je collega-reizigers of een gids. Je moet dan wel de hele tijd nauwgezet de route op je GPS-toestel in de gaten houden. In de praktijk merkten we tijdens deze Transcanal dat het gros van de deelnemers de driedaagse toch in groep afwerkte. En dat vond ik persoonlijk ook best wel fijn.
 
De organisatie door Harre Hart en Sara Mertens staat op punt, dus hoef je als biker absoluut niet wakker te liggen van alles wat niet met het fietsen zelf te maken heeft. Wie enkele dagen avontuur wil beleven op niet-platgetreden paden, vindt dus zeker zijn gading bij Transactief. Verwacht tijdens deze Transcanal tussen Cap Blanc-Nez en Canterbury geen technische hoogstandjes of de steilste en langste hellingen, maar wel drie dagen ongedwongen biken in een historische en pittige omgeving.

Foto's met dank aan Karl Verbruggen
Auteur: Simon Lamon
tags Transactief Transcanal
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy