mountainbike.be
03/10/2015
Reisverhalen

Reisverslag: een weekje biken met Alpinesingletrack

Nog op zoek naar een sportieve uitdaging voor 2016? Biken in de Franse Alpen is er misschien eentje. Mountainbike.be trok naar Briançon voor een weekje ‘trailhunten’ met de Belgische bikeorganisatie Alpinesingletrack. Hieronder ons reisverslag!
De groep beleefde een onvergetelijk fietsavontuur bij Alpinesingletrack
© Kristof Janssen
Mountainbike.be tester Kristof possert even voor de foto.
Klaas en Katleen beschikken over een professionele fietskar.
Al op de eerste dag werden leuke singletracks aangedaan.
© Kristof Janssen
's Avonds werd maar al te graag gesmuld van het lekkere diner.
Gezelligheid troef bij Alpinesingletrack.
Op dag twee eventjes slalommen tussen de koeievlaaen.
© Kristof Janssen
We leefden ons uit op de ongelofelijke singletracks.
Sleutelen aan de fiets hoort er uiteraard ook bij.
Dag op dag worden we getrakteerd op idyllische uitzichten.
© Kristof Janssen
Even show geven op het fort.
Let's 'wheelie'
Aan ruïnes geen gebrek in de buurt.
© Kristof Janssen
Eventjes de trappen af bij het bezoek aan het fort.
Picknick-time voor de groep.
'Cheeeeese'... even poseren voor de groepsfoto.
© Kristof Janssen
Ook op 2000 meter hoogte komt men al eens een pijltje tegen.
Het gezeul was toch de moeite waard: Mont Guillaume (2500 m).
Snel wat sportdrak in de kapel van Mont Guillaume.
© Kristof Janssen
Nogmaals genieten van het panorama.
De laatste meters afdaling doorheen de bossen.

Alpinesingletrack is een redelijk jonge maar toch al bekende bikeorganisatie in het Belgische - en wellicht ook daarbuiten - fietswereldje. Gericht op vooral Vlaamse bikers, bieden ze fietsvakanties aan die vertrekken vanuit hun gezellige chalet gelegen net buiten Briançon. Omdat vele bikers hun weg naar hier vinden via Mountainbike.be konden we een uitnodiging om de trails te testen zeker niet afslaan. Je kan bij Alpinesingletrack een pure enduro- of een meer allmountain-fietsvakantie boeken. Bij de eerste ligt de nadruk net iets meer op het dalen, bij de tweede wordt er al iets meer geklommen op de fiets. Wij opteerden voor een enduroweek van 5 tot 12 september en waren vooral benieuwd of de driehonderd dagen zon in Briançon geen fabeltje waren.

De uitvalsbasis van Alpinesingletrack ligt net buiten Briançon, een mooie oude stad met vele fortificaties die stammen uit lang vervlogen tijden. Vanuit België is het een dikke tien uur rijden, met als mogelijke slot de Col du Galibier met zijn indrukwekkend uitzicht over de omgeving. Eenmaal aangekomen worden we verwelkomd door gastvrouw Katleen die de shuttlebus nog even aan het poetsen is. De vorige groep is nog maar net vertrokken. We krijgen een rondleiding door de chalet, die prima voorzien is van alles wat een groep bikers nodig heeft. Er is een grote kelder om de fietsen te stallen, genoeg materiaal om de fiets weer op te lappen na een dag biken en een gevulde koelkast. In totaal zijn er vier kamers waar telkens twee personen kunnen slapen, en sommige kamers hebben een eigen douche. Vanuit de kamer heb je al een mooi uitzicht op de bergen.

Leuk detail, overal in de chalet vind je fietsboekjes, duidelijk goed ingesteld op bikers. Langzaam druppelen de andere deelnemers ook binnen, Richard uit Nederland en nog drie bikers uit Limburg. Even later maken we ook kennis met onze gids voor de week, Greg. Een vriendelijke Fransman die een aardig mondje Engels spreekt en bovendien een diploma heeft als officiële MTB-gids. Geen simpele opgave in Frankrijk, zo blijkt nadien. Even later kunnen we al meteen aanschuiven aan de grote tafel in de chalet voor een heerlijk avondmaal. Moe van de reis duikt iedereen al vroeg het bed in, opgewonden om te gaan biken de volgende dag!

Voor de eerste bikedag heeft de gids een lange ‘uplift’ met het busje voorzien naar de Col du Granon, met een top op 2413 meter hoogte. We krijgen er een beetje uitleg over wat er gaat volgen. ‘Rien de spécial’ of niets speciaals zegt onze gids, deze uitspraak zal zich nog verschillende keren herhalen in de loop van de week. Nog een beetje onwennig springen we allemaal onze fiets op en ‘shredden’ we achter de gids aan die meteen flink gas geeft. Nog geen tien minuten weg rijdt Richard al lek, een ritueel dat zich de komende week minstens zes keer zal herhalen. Tot de Continental-band eraf gaat en er een Maxxis in de plaats komt. Er zaten in deze eerste afdaling flink wat off-camber stukken en mooie bochten, maar iedereen kan goed mee en de gids is dus een tevreden man. Na een kort klimmetje komen we aan bij de restanten van een oud huisje bij een mooi panorama. Vanaf hier dalen we af via een singletrack naar het dorpje La Vachette, dat vlakbij de Alpinesingletrack-basis ligt.

In de namiddag brengt de tweede shuttle van de dag ons naar het kleine dorpje Montgenèvre. De skilift draait nog voor de laatste keer in het seizoen, maar niet voor ons want we klimmen een goeie vijfhonderd meter omhoog over een mooi lopende grindweg. Eenmaal boven aangekomen zien we een groot fort liggen: Fort Juna, gebouwd om Frankrijk tegen Italië te beschermen. We rijden nog wat verder via de berg om dan nog even een vijftigtal meter hoger te klimmen naar de restanten van het Fort de L’Infernet. Een indrukwekkend fort op de top, waarop je een super uitzicht hebt over de omgeving. We trekken er de kniebeschermers terug aan en maken ons klaar om ‘één van de beste trails van de week te gaan induiken’, aldus Greg. Wat volgt is een snelle, bochtige singletrack door het bos. Ongeveer duizend daalmeters lager komen we aan met een grote smile op het gezicht. Greg vraagt wie nog zin heeft in een extra lusje en natuurlijk volgt iedereen. We klimmen 250 meter op een best lastige helling en krijgen nadien een snelle, ‘flowy’ afdaling voor de wielen die ons terug in La Vachette brengt. Van daaruit rijden we binnen en sluiten we het fietsgedeelte van de eerste dag af. ’s Avonds sleutelen we nog aan de fietsen, de laatste binnenbanden worden nog verwijderd en tubeless gemaakt door ‘tubelesskoning’ Justin.

Dag twee beginnen we met een iets langere shuttlerit die ons naar Col de la Pousterle brengt. Van daaruit brengt een vierhonderd meter lange klim ons naar een mooi panoramapunt. We dalen af via een weide vol met koeientaarten (opletten is de boodschap) om een epische trail met maar liefst 51 switchbacks aan te vatten. We hebben ze zelf niet geteld, maar dit was echt een ‘machtige’ track. Onderaan wacht de shuttlebus ons weer op en worden we terug naar boven gebracht waar we lunchen in een mooie Alpenweide. Daarna snijden we een redelijk korte flowy afdaling aan om nog een derde keer met de bus omhoog gebracht te worden. Daar wacht ons een redelijk pittige klim over een steil pad. Gelukkig is het afzien de moeite waard geweest, we komen immers uit bij een enorm chique singletrackafdaling. Die begint redelijk rotsachtig maar gaat al gauw over in een snel pad dat zich tussen de bossen slingert. Er wordt flink tempo gemaakt door iedereen en veel te snel komen we onderaan uit bij een prachtige waterval.

Dag drie belooft een epische dag te zijn: er staat eigenlijk maar één klim en één afdaling op het programma.  We gaan Mont Guillaume (2500m) beklimmen. Starten doen we op 1600 meter hoogte - de shuttlebus kan ons niet hoger brengen - en van daar beginnen we rustig omhoog te fietsen. Een stuk later wordt het pad zo onbegaanbaar dat we de fiets moeten dragen voor dit laatste stuk naar de top. Het is best lastig dus iedereen is blij als we aankomen bij het kruis en de stenen kapel. Bovenop de berg hebben we een prachtig zicht op het Lac du Serre-Ponçon. Even later trekken we alle bescherming terug aan om te beginnen aan de afdaling. Deze is best wel pittig gekruid, met af en toe flinke stenenvelden waar je de fiets moet laten doorstuiteren. Na het eerste, meer technische gedeelte komen we in het bos waar de track eerder ‘flowy’ en ‘loomy’ wordt. Hij loopt snel en met mooie switchbacks slingeren we ons naar beneden. Met de ondertussen gekende worden van Greg - ‘rien de spécial’ - knallen we allemaal rustig achter hem aan. Op een bepaald moment moeten we toch even stoppen voor twee krappe switchbacks die elkaar opvolgen. Veel te snel komen we aan op een asfaltweg die we volgen om ons nog 200 meter hoger te brengen voor de laatste afdaling van de dag. Die doet ons sterk denken aan een bikepark-track: mooi lopend met goede bochten.

Dag 4 is in principe een rustdag, maar we zijn slechts een week in de Alpen dus we smeden al snel een plan om de indrukwekkende afdaling aan de L’Infernet nog eens te doen. Met twee auto’s rijden we omhoog en nadien vatten we opnieuw de 500 meter-klim aan die in Montgenèvre vertrekt. Deze track een tweede keer afdalen is heerlijk, we zijn immers al wat meer gewend aan deze Alpenparcoursen. De gashendel gaat dus flink open. Eenmaal beneden is collega-biker Arno nog niet helemaal voldaan, en beslissen we om nog eens omhoog te trekken. Eenmaal boven willen we Fort Juna gaan bezoeken. Dit ligt nog een 200 meter klimmen hoger en blijkt redelijk goed bewaard te zijn. Er liggen nog wat bunkers rond en het fort biedt weer een ander zicht op de omgeving. Deze keer knallen we omlaag en stoppen we slechts één keer. Wat een flow! ’s Avonds is er geen eten voorzien dus we karren net als de dag voordien naar Briançon, ditmaal gaan we het oude centrum in om opnieuw een heerlijke pizza naar binnen te werken.

Dag 5, het fietsen begint al te wegen en de benen zijn in de ochtend al iets zwaarder. We nemen de shuttlebus naar Saint-Crépin. Van daaruit klimmen we 700 hoogtemeters. Er volgt opnieuw een hele chique singletrack, gekend als La Descente du Bois Durat. Deze loopt over een goed ‘exposed’ stuk langs de berg met hier en daar een kort draagstukje. We klimmen vanuit de voet opnieuw goed 400 meter hoger - eerst fietsend en het laatste stukje dragend - om weer een prachtige bostrack naar beneden te duiken. Beneden is het vat nog niet helemaal leeg en klimmen we terug 250 meter over een steil pad om één van de vettere afdalingen te rijden. Een prachtige verborgen singletrack waar onze gids ons waarschuwt voor een lastige switchback die op een tricky plaats ligt. Om zijn exacte woorden te herhalen: ‘if you fall, you die’. Weinig plaats voor vergissingen dus... Enkelen van ons kunnen het toch niet laten en proberen de zone al fietsend door te komen. ’s Avonds staat er in de chalet een lekkere spaghetti te wachten en het is al snel stil want iedereen is redelijk ‘gaar’ van de lange dag.

Dag 6, met een beetje pijn in het hart staan we op, we zijn immers aan de laatste bikedag toe. We worden met de shuttlebus terug naar de Col du Granon gevoerd. In tegenstelling tot de eerste dag rijden we nog een stukje verder de berg omhoog tot aan de Col du Buffer. Daar nemen we even een groepsfoto en vatten we de afdaling aan. Het uitzicht is hier anders, daar waar we de afgelopen dagen vooral in de bossen en rotsen gefietst hebben gaan we nu afdalen doorheen de Alpenweides. Gemakkelijk is het echter niet, want er wachten hier en daar mooie rotspartijen. We komen onderaan uit bij een kleine rivier. We ‘spelen’ er even met de fiets op een leuke rots en rijden dan via een asfaltweg door de Vallée de la Clarée langzaam naar boven. Daar wacht nog een zware ‘hike&bike’ van een stevige 350 meter omhoog. We slepen de fiets omhoog en kunnen onderweg genieten van enkele gieren die hier ook rondvliegen. Als we eenmaal boven aangekomen zijn hebben we een prachtig zicht op de vallei. Via een lange ‘balcony trail’ rijden we daardoor. Deze trail gaat goed op en neer en is voorzien van enkele stevige rotspartijen waar we de fiets doorheen moeten sturen. Op het einde daarvan wachten de laatste switchbacks ons op en rijden we rustig via het asfalt naar een idyllisch dorpje. Hier stopt het fietsgedeelte van onze vakantie en trakteren we de gids die ons deze week op fantastische wijze begeleid heeft. Afsluiten doen we ’s avond met een heerlijke BBQ en al snel vertellen we verhalen over de afgelopen week. Het is echt een fantastisch avontuur geweest met schitterende biketrails.

Conclusie: De combinatie van onderstaande factoren maken van deze reis een topper:

- Zonnig weer: geen druppel regen gezien in de week, we kunnen geloven dat er echt 300 zon-dagen per jaar zijn in Briançon.

- Functionele uplifts in combinatie met de fietsstukken: de beste trails zijn diegene waar je moeite moet doen om er te geraken, dus afzien tijdens het klimmen en de draagstukken hoort er nu eenmaal bij.

- De kunde van de gids: op fietstechnisch vlak en ook in het begeleiden van een groep overenthousiaste bikers.

- Gevoel van gastvrijheid in de chalet: ‘doe maar alsof je thuis bent’, kregen we te horen bij aankomst.

- Variatie van trails: snel, technisch, flowy, rotsig, bos, switchbacks.

Aarzel niet om in te schrijven, want gastvrouw Katleen wist ons te vertellen dat de helft van de deelnemers uit het eerste jaar opnieuw op bezoek is gekomen. Hier houden ze bovendien rekening mee, zodat je ieder bezoek nieuwe trails voor de wielen krijgt!

Auteur: Kristof Janssen
tags Alpine Single Track Alpen
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy