mountainbike.be
09/04/2014
Reisverhalen

Avontuurlijk endurobiken in de Vogezen

Legenduro is een nieuwe reisorganisatie opgericht door het Vlaams koppel Frederik en Anne die onlangs naar Frankrijk verhuisd zijn. Op het programma staan uitstapjes op verschillende locaties met als recept endurobiken o.l.v. een plaatselijke gids, overnachten in een chalet en genieten van de Annes kookkunsten. Het eerste tripje vond afgelopen weekend plaats in La Bresse, gelegen in de Vogezen.
© Kristof Janssen

Omdat het een goede vijf uur rijden was besloten we om vrijdagochtend al te vertrekken, om in de vroege middag ter plaatse nog een paar paadjes te ontdekken. We parkeerden de auto en sloegen op goed geluk de eerste weg die we zagen al bikend in. Na een flinke klim kwamen we boven aan de berg, waar we een sublieme singletrackafdaling vonden die ons helemaal terug naar de vallei bracht. Beneden kwamen we nog twee gasten tegen die ook vroeg aangekomen waren.

Met z’n vieren gingen we dan op weg voor een tweede random rondje. Ook nu vonden we weer een mooi trackje, je hoeft dus in La Bresse niet hard te zoeken om mooie trails te vinden. Die paar uurtjes biken leverden ons al snel 1.000 hoogtemeters op, we hadden er bijgevolg alle vertrouwen in dat het zou loslopen wat de trails betrof.

's Avonds checkten we in in een mooie chalet in typische Franse stijl, met planken op de vloer, muren en plafond. Zaterdagochtend vond de eerste tocht van het weekend plaats onder leiding van gediplomeerde gids Nicolas. Nicolas was een beetje enthousiast over deze groep Belgen, iets wat gepaard ging met enkele hilarische (gelukkig geen pijnlijke) valpartijen.

Het weer op deze zaterdag was niet echt super: veel mist en miezerige regen. Gelukkig zijn de trails in de Vogezen zo subliem, dat we dit allemaal niet erg vonden. Er stonden enkele lekkere technische trails op het programma met beklimmingen die goed te doen waren. ’s Middags lunchten we bij een mooi bergmeertje met een lekker boterhammetje. In de namiddag stonden er nog wat stevige klimmen op het programma en chique singletrackafdalingen. De laatste klim die volgens de gids 300 m lang was, bleek in werkelijkheid een knaller van 500 m te zijn en leidde ons naar een prachtige flowy singletrackafdaling met een paar schone haarspeldbochten.

Moe maar zeer voldaan sloten we op zaterdag af met bijna 40 km en een dikke 1.500 hm op de teller. Er wachtte de gids nog een moeilijke opdracht voor de volgende dag. We hadden immers ook reeds de voor zondag bedoelde trails al gereden. Het avondeten was prima: met een volledig voorgerecht, hoofdgerecht en stukje taart als dessert vulden we onze energiepeil weer aan. Nog even kijken naar het GoPromateriaal van de dag en iedereen dook het bed in om de volgend ochtend opnieuw fris te zijn.

Zondag was het een prachtige bikedag, er stond immers een mooi zonnetje te schijnen. We startten de dag met een dikke klim naar de top van de Col, naar de voet van de skipistes in La Bresse. Daarna volgde een prachtige singeltrackafdaling die begon met een vrij technisch stuk, om vervolgens over te gaan in een flowbaantje en nog iets later in een redelijk technisch flowend stuk waarbij je alles uit de kast moet halen om op de bike te blijven. Daarna reden (lees: wandelden) we omhoog over een supersteil stuk van de skipiste, om nadien af te dalen via een bikeparktrack met hier en daar wat houten obstakels.

Rond 13.00 uur arriveerden we terug aan de chalet. Omdat de meesten onder ons nog zin hadden in een extra lusje aten we snel enkele stukjes van een heerlijk quiche met een broodje en sprongen we opnieuw op de fiets om nog een laatste singletrackafdaling te gaan doen.

Niet wetende waar we aan begonnen kunnen we toch stellen dat Legenduro al de verwachtigen ruimschoots heeft ingelost. Een groep van 10-tal bikers is het ideale formaat om er samen op uit te trekken. Door gebruik te maken van een lokale gids weet je zeker dat je het beste van de streek zal zien. We waren allemaal aangenaam verrast door de kwaliteit van de trails: gaan van flowend tot technisch, steil, wortels, stenen en swictchbacks… Het ligt allemaal voor het oprapen in La Bresse. De combinatie van Frederik als biker en zijn wederhelft als kokkin is echt geslaagd. We kunnen alleen maar zeggen tot de volgende keer!

Auteur: Kristof Janssen
tags Legenduro La Bresse
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy