mountainbike.be
05/04/2017
Onderdelen

Getest: carbon wielen uit China

Het is tegenwoordig alles carbon wat de klok slaat. Zelfs downhill-bikes worden ervan gemaakt. Het veelzijdige koolstofmateriaal wordt vanzelfsprekend dan ook gebruikt voor wielen. Maar naast alle voordelen die carbon heeft, is het grote nadeel zijn prijs. Al is daar ook weer een mouw aan te passen, want in China vind je tal van betaalbare wielensets van carbon. Wij lieten zo’n set overkomen.
Carbon wielen uit China zien er zo uit.
© Roel van Schalen
Betrouwbare 350 Straightpull naven van DT Swiss aan boord.
© Roel van Schalen
Geen bestickering op de velg, enkel een 3k-carbon patroon.
© Roel van Schalen
Carbon wielen zijn hot, al jarenlang. Wegrenners smullen vooral van hoge velgen. In de eerste plaats omdat dat visueel aantrekkelijk is, maar ook omdat de eigenschappen van een wiel met carbon prima kunnen worden getuned, net zoals dat met fietsframes het geval is. Stijfheid, aerodynamica, gewicht én comfort worden positief beïnvloed. In het mountainbiken is de aerodynamica minder van belang en moeten in de eerste plaats de sterkte en de stijfheid van wielen in orde zijn.
 
Hoge velgen zul je dan ook niet tegenkomen in dit segment, al komt onze testset niettemin aan een respectabele 32 mm hoogte. De velgen zelf vertonen geen enkele aanwijzing van merk of type. Echte no-name velgen dus, met als enige grafische uiting het weefpatroon van 3k-carbon. Fraai, maar enkele witte decals hadden de hoepels nog fraaier gemaakt. Op de naven vind je wel een merknaam: DT Swiss leverde de naven, model 350 Straightpull. Ze hebben 28 spaakgaten en wegen naar opgave van de Zwitserse fabrikant 130 gram per stuk. Samen met de zwarte Sapim D-Light spaken en de velg geeft dat een totaalgewicht van 945 gram voor het voorwiel. In vergelijking met onze normale wielenset (Mavic Crossmax ST) is dat niet meer dan 40 gram lichter. Voor de achterwielen geldt ongeveer hetzelfde. Wat gewicht betreft doet de set carbonwielen dus niet veel beter dan een middenklasse set van good old Mavic.
 
Toch kregen we al meteen bij de eerste rit een gevoel van lichter lopende wielen, een voordeel dat dan bijna volledig toe te schrijven moet zijn aan de Maxxis Ikon Exo 29x2.20 inch banden. Superlichte XC-banden die per stuk niet meer dan 550 gram wegen. In vergelijking met de 750 gram van onze eigen Vittoria Mezcal is dat al een significant verschil natuurlijk.
Wat ook bijdraagt aan het comfortabele gevoel dat de carbon-set meegaf, is de brede velgmaat. Met de schuifmaat kwamen we aan 30.7 mm buitenbreedte, wat in vergelijking met de Crossmax ST wielen van 23.4 mm een enorm verschil is. De banden staan minder ‘bol’ gespannen en gedijen bij de natuurlijkere vorm die ze kunnen houden ten opzichte van het velgbed. En dat voel je wel op onrustige ondergrond.
 
In stijfheid doet het carbon uit Xiamen, China niets onder voor de als zeer stijf bekend staand Crossmax-wielen. De naven in de wielen herbergen voor en achter 15x100 respectievelijk 12x142 mm steekassen, netjes volgens de heersende moderne normen dus. Dat betekent zonder aarzelen de bochten in, zonder voorbehoud de technische passages aframmelen en vol vertrouwen staand op de pedalen accelereren.
 
We hebben de wielen nu een kleine maand in gebruik en onvolkomenheden zijn nog niet aan het licht gekomen. Met DT Swiss naven aan boord viel er logischerwijze weinig te vrezen met betrekking tot het rijklaar maken van de wielen: monteren van standaard cassette (10 of 11 speed) en steekassen is kinderspel. Een ander verhaal zou het zijn aangaande de betrouwbaarheid van het carbon van mogelijk dubieuze herkomst. China-carbon zou wel eens rare gevolgen kunnen hebben, zo gaat de mare. Of dat nog altijd zo is, daar willen we geen boude uitspraken over doen. We zagen afgelopen weekend nog dat zelfs bij topcarbon de onderbuis van een frame zomaar in tweeën kan breken (in de laatste Ronde van Vlaanderen).

Wat we wel met zekerheid kunnen beweren, is dat onze testset, die besteld werd bij Farsports, supersnel geleverd werd in een stevige kartonnen doos. Op de site is prominent te lezen dat je 18 maanden garantie krijgt op de wielen en dat een eventueel nodige vervanging binnen 3 maanden zal gebeuren.
Wat we ook weten, is dat op internet  snel wordt doorverteld of een product te vertrouwen is of niet, en dat je het best altijd vooraf eens goed nagaat of er niet al wat gebruikersfeedback te vinden is over het product. Malafide verkopers zijn gelukkig meestal geen lang leven beschoren op internet.
Daarnaast dien je altijd te bedenken dat wie geld wil besparen op dure carbon wielen, daarvoor een prijs betalen moet in de vorm van ‘op hoop van zegen’, ofwel dat je moet kunnen terugvallen op een goed inschattingsvermogen.
Ten slotte: houd vooraf ook altijd rekening met invoerrechten en taksen. De douane is niet van gisteren en een groot pakket zoals een set wielen gaat niet altijd onopgemerkt voorbij.

Onze testwielen staan momenteel voor 683 dollar in de uitverkoop. Reken daar nog 125 dollar aan transportkosten bij plus mogelijk douanekosten en tel uit je winst.

De webshop van Farsports vind je op www.wheelsfar.com
 
Auteur: Roel van Schalen
tags Carbon wielen
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy