mountainbike.be
29/11/2016
Onderdelen

Getest: Morgaw Trian Enduro zadel

Morgaw is een relatief jonge zadelfabrikant die zich vooral toelegt op high-end zadels. Na verschillende jaren ervaring te hebben opgedaan met carbon, kwam men in 2014 op de markt met een nieuw concept. Mountainbike.be ging daarmee op pad.
Het Trian Enduro zadel van Morgaw zoals wij het testten.
© Morgaw
Vergeleken met Ergon en San Marco zadels is de Trian smal en kort..
© Roel van Schalen
Duidelijk te zien: elastomeren tussen rails en zadel.
© Roel van Schalen
Uiteraard is er ook een zwarte uitvoering.
© Morgaw
Personaliseren kan door middel van gekleurde boutjes.
© Morgaw
En dan krijg je bijvoorbeeld zilver met groen.
© Morgaw
Of met rood.
© Morgaw
Of met geel.
© Morgaw
De elastomeren zijn er in 3 hardheden.
© Morgaw
Een zadel is een heel persoonlijke aangelegenheid. Dat wordt tenminste altijd gezegd. Mij is nooit helemaal duidelijk geweest waarom dat zo zou zijn, want ik heb eigenlijk nooit problemen met een zadel, terwijl ik gedurende het jaar toch op heel veel verschillende modellen zit. Het één is al eens wat harder dan het ander, en een kuipvorm of een vlak silhouet maakt ook verschil (voor je beweeglijkheid op het zadel). Maar voor de rest raakt een mens overal aan gewoon, dus ook een zadel zal na verloop van tijd niet meer opvallen.
 
Zo verging het me ook met het Morgaw Trian Enduro zadel. Twee maanden lang zat het op mijn full-suspension mtb, en het was in de plaats gekomen van een SMC4-L zadel van Ergon, wat op zijn beurt de plek had ingenomen van een Selle San Marco Rolls zadel, eentje uit de kist met fiets-meuk de dato vorige eeuw. Die Rolls, dat is een klassieker uit vervlogen tijden, voor op racefietsen, loeizwaar en onooglijk op een mountainbike maar met een wat mij betreft ongeëvenaard zitcomfort. Daarom had ik het uit die meuk-kist gevist.
De Ergon SMC4-L was met 157x287 mm breder én langer dan de Rolls (145x280 mm) en leverde ook bijzonder goed werk op het vlak van comfort. Bijna zo goed als de Rolls, die wat ronder van vorm is en daarom anatomisch wat beter aansluit op je zitvlak. Het mijne althans.
De Morgaw is in dit gezelschap met zijn 133x270 mm een dreumes, ook in gewicht (testmodel met ovale rails: 220 gram). Dat laatste is natuurlijk een pre, wetende dat de Ergon 300 gram doet en de Rolls 406 gram (slik). Maar is de Morgaw daarom een betere keuze?


Het hangt er vanaf. Zoals gezegd maakt het mij na jarenlang testen op vele tientallen zadels niet zoveel uit welk zadel er op mijn bike zit. Na verloop van tijd is je lichaam gewend aan de nieuwe zitsteun, hebben de spieren zich aangepast en weet je niet meer beter. Wel is het zo dat bij mijn anatomie een breder zadel beter past, en de aloude Rolls voorziet veel beter in die comfortbehoefte dan het Morgaw-model. Ook de Ergon is meer op mijn maat. Maar voor diegenen die met dichter bijeen staande zitbotten zijn toebedeeld, pakt de Morgaw waarschijnlijk beter uit.
 
In zijaanzicht doen de zadels niet veel voor elkaar onder: ze hebben een vlakke contour. Naar voren en naar achteren schuiven gaat echter bij de Ergon het beste omdat diens vorm dat meer toelaat en omdat het de langste van de drie is. De Morgaw blijft in dit opzicht toch wel achter. Ten eerste vanwege de geringe lengte: daar is natuurlijk minder plaats (al kan het zijn dat kleinere bikers ook minder voor/achter-beweging nodig hebben, waardoor die geringe lengte toch lengte genoeg is, maar dat durf ik niet te zeggen). Ten tweede omdat Morgaw de Trian Enduro als een specifiek enduro-zadel promoot, maar desondanks geen echt uitgesproken brede neus heeft, iets wat je toch zou verwachten bij een zadel waarmee veel geklommen moet worden (want bij klimmen kruip je automatisch op de punt van je zadel, en een beetje ondersteuning in de frontlinie is dan bijzonder welkom).
 
Tot zover de vergelijking van de Morgaw met de twee andere zadels. Hoogste tijd voor de unique selling points van het merk, die zijn immers nog niet aan bod gekomen. Welnu, Morgaw maakt modulaire zadels. Je kunt je Trian een persoonlijke toets geven door zelf de kleur te kiezen van de boutjes waarmee de elastomeren aan het zadel bevestigd zitten. Er zijn 10 kleuropties, dus altijd wel eentje die past bij je framekleuren.
Interessanter is het evenwel dat schaal en rails afzonderlijke delen zijn die met toevoeging van elastomeren tot een geheel worden geschroefd. De elastomeren worden geacht een trillingsdempende werking te hebben die het contact tussen rijder en fiets minder hard maakt. Niet dat een Morgaw zadel de vering van een mtb vervangt, maar er zou toch een positieve werking van de torderende werking van het zadel uitgaan naar rug en onderlijf, volgens Morgaw.
Ik vind het wel een aardig idee, dat de rails als het ware onderdeel gaan uitmaken van de fiets en dat het zadel als intermediair werkt tussen fiets en rijder, wiegend op elastomeren (met een hardheid die afhankelijk is van het rijdersgewicht). Maar in de praktijk merkte ik weinig van de deinende werking. Waarschijnlijk omdat er al rubber (van banden) onder me zat, plus lucht (in de banden), plus een demper (van de achtervering): allemaal verende elementen die het eventuele kleine surplus dat van de Trian Enduro zou komen volledig onzichtbaar maakten.
 
Nu ik het zo zeg, ‘het kleine surplus’, dringt het door dat een micro-suspensie zoals waar hier sprake van is, misschien toch niet zo’n aardig idee is. Wanneer je lichaam als geheel wordt ontlast van trillingen, dan komt dat je comfortgevoel ten goede. De voor- en achtervering van een fully zorgen daarvoor, bijvoorbeeld. De fiets als geheel neemt energie van de ondergrond op die anders door je lijf had moeten worden verwerkt. Maar om nu je rug te gaan ‘dempen’ ten opzichte van je benen – en dat is wat een micro-suspensie doet – dan levert dat volgens mij meer rugpijn op dan dat het tegengaat. Immers, je onderrug krijgt voortdurend ‘wipjes’. In het begin voelt dat prettig aan, maar na verloop van uren wordt het een belasting voor je lage onderrug. Met verende zadelpennen op racefietsen heb ik al vergelijkbare ervaringen genoeg. Als de flex teveel is, lijdt je onderrug daar op den duur onder. Stap je meer gebroken van je fiets dan je had verwacht. En je had toch zo’n flexibele zadelpen?
 Het luistert heel nauw, die mate waarin een zadelpen mee moet geven. Niet te weinig moet het zijn, maar zéker  niet te veel. Bij uitbreiding geldt dat dus ook voor een zadel met vibratie-dempende aspiraties.
 
MIjn kennismaking met Morgaw levert al met al gemengde gevoelens op. Vorm, uiterlijk, specs en idee staan me wel aan, maar de technische c.q. ‘anatomische’ werking hebben me niet overtuigd. Bij natte omstandigheden was er vooral geregeld gekraak te horen, vanwege vuil dat tussen de bewegende delen tussen rails en zadel kruipt. Een positieve noot klinkt nog wel voor het microfiber zadeldek dat bij mijn testzadel wit was (ook zwart en zilver zijn verkrijgbaar): dat bleek goed wit te houden te zijn. 

Bestellen kan via Mountainsports Distribution

Kostprijs van het Morgaw Trian Endurozadel:
• met alu-rails: € 120,00
• met carbon-rails: € 160,00
 
Auteur: Roel van Schalen
tags Zadel Morgaw
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy