mountainbike.be
11/10/2017
Fietsen

Getest: de Canyon Inflite CF SLX

Al eens aan een cyclocrossfiets gedacht om de toertochtwinter door te komen? Wij deden de test met de Inflite CF SLX van de Duitse internetspecialist Canyon.
Getest: de Canyon Inflite CF SLX
© Photopress.be
Opvallen doe je met deze Inflite sowieso
© Photopress.be
Lichtgewicht, vinnigheid en snelheid. En dan hebben we het over de fiets!
© Photopress.be
Schouderen doe je met deze fiets zonder pijn
© Photopress.be
De Sram Force CX1: lekker simpel
© Photopress.be
De H31 Ergocockpit uit één stuk ligt goed in de hand
© Photopress.be
Het tandprofiel van Quarq moet de ketting op zijn plaats houden
© Photopress.be
Alle versies van de Inflite CF SLX zijn nu verkrijgbaar
© Photopress.be
Dat deze vernieuwde Inflite straks onder de poep van Mathieu van der Poel zal gaan geschoven worden, dat las u eerder op onze website. Deze cyclocrossfiets is niet zomaar de eerste de beste, laat dat dus duidelijk zijn. Zo ziet hij er trouwens ook niet uit. Door de bijzondere bocht die het frame maakt ter hoogte van de verbinding tussen de boven- en zadelbuis heeft deze crosser een erg opmerkelijk karakter. Dat wordt extra in de verf gezet door de overwegend gele kleurstelling met zwarte toetsen en door de aero-look die ons doet denken aan de racefietsen van de laatste generatie.

Waarom zou je eigenlijk voor een crossfiets gaan als mountainbikefanaat? Niet omwille van het comfort uiteraard: op deze Inflite vind je net als op zijn soortgenoten vanzelfsprekend geen voor- of achtervering die iedere oneffenheid wegfiltert, geen piemelverzetje waarmee je de steilste klim kan bedwingen, en geen banden van vijf centimeter en meer die je massa’s grip en extra comfort bezorgen. Neen, trek niet met een crossfiets naar een Ardennenmarathon, want hij en jij overleven het niet.

Wat biedt die crossfiets dan wel? Lichtgewicht, vinnigheid en snelheid. En net daarin blinkt deze carbon Canyon Inflite CF SLX extra uit. We waren nog maar aan onze eerste testmeters in de Kempense bossen bezig, of we raasden reeds als Mathieu-wannabees rakelings van boom naar boom. Door de specifieke zit op een crossfiets en het hogere bottom bracket draai je een stuk vinniger de bochten door dan met een MTB, en dat is bij deze Inflite in hoge mate het geval. Het smalle stuur van een crossfiets en zijn smallere banden helpen je daar alleen maar verder bij. Het gaat niet alleen heel snel, het is bovendien ook bijzonder leuk.

Dat deze Inflite CF SLX meer weg heeft van een racefiets dan van een mountainbike, dat merk je in het accelereren na een bocht: de fiets voelt bijzonder strak aan. Niks van je pedaalslagen gaat verloren. In de praktijk zorgt dat ervoor dat je na iedere bocht alle lucht uit je longen perst om je snelheid opnieuw de hoogte in te jagen. Op de geasfalteerde stroken voel je trouwens meteen dat je op 33 mm smalle Schwalbe-bandjes rondrijdt en niet op 2.2 inch MTB-banden: je gaat opmerkelijk sneller vooruit, en dat leidt tot beduidend hogere gemiddeldes. En dat gevoel heb je trouwens ook als je met deze lichte Inflite (7,7 kg) een helling voor de wielen krijgt.

Waarom die bijzondere knik aan de kruising bovenbuis/zadelbuis waarover we het net hadden? Die zorgt ervoor dat de bovenbuis hoog blijft liggen, maar dat er toch ruimte is voor een langere, meer flexibele zadelpen, en die moet voor meer comfort zorgen. Bovendien voelt de afgeronde hoek onderaan comfortabel en stabiel aan tijdens het schouderen van de fiets. De bovenbuis is trouwens ook afgevlakt, en daardoor ‘snijdt’ hij niet in je schouder. Een trap of een iets langere loopstrook is met deze fiets geen straf.

Comfort?

De Inflite is dus zo snel en zo goed in het bochtenwerk als Max Verstappen op een F1-circuit, maar is hij ook comfortabel genoeg om er tientallen kilometers boomwortels en bonkige boerenwegels mee te overleven? Die langere zadelpen zou voor een verhoogd comfort zorgen, maar in de praktijk voelt m’n rug na een kleine twee uur in het bos toch aan alsof ik van Parijs naar Roubaix ben gefietst en terug. Ondanks een geschikte bandendruk voelen mijn rugspieren zo vermoeid aan dat m’n snelheid en alertheid er duidelijk onder gaan leiden. Misschien zijn wij mountainbikers met al onze veringsystemen gewoon iets te verwend?

De afmontage van deze Canyon Inflite CF SLX, die rechtvaardigt zijn prijskaartje: 3.999 euro voor de 9.0 Pro Race-versie, de hoogste in de reeks. Deze versie is afgemonteerd met Force CX1. Lekker simpel, die enkele voorplaat, om tijdens het rondrazen in het bos niet na te hoeven denken over voor- én achteraan schakelen. En met die 11-speed cassette achteraan heb je toch voldoende bereik voor iedere toertocht op Vlaamse bodem. De Force-shifters hebben een hoge look, maar liggen wel uitstekend in de hand. Ook de schijfremmen van Sram doen hun werk prima. De Inflite is ook verkrijgbaar als frameset of in een Sram Rival of Shimano Ultegra afmontage.

Ook de H31 Ergocockpit (stuur en stuurpen uit één stuk) verdient zeker een vermelding: hij ziet er niet alleen fraai uit, maar ligt ook uitstekend in de hand. De tubeless-ready carbon Assault LE wielen (21 mm velgbreedte, 41 mm diep) van ons testmodel zijn van Reynolds en zowel voor- als achteraan uitgerust met steekas. Als bandjes werden de Schwalbe X-One 33 gemonteerd. De Prime Carbon 11-speed cranks van Quarq zorgen voor een prima schakelgedrag, het SLR Lite-zadel van Selle Italia voor een ongeschonden achterwerk en de kettinggeleider uit eigen Canyon-huis houdt alles op zijn plaats.

Ook belangrijk, maar zelf niet getest: Canyon denkt ook aan zijn minder grote klanten. De twee kleinste formaten van de Inflite CF SLX hebben 650b wielen om de beweeglijkheid te behouden, en aangepaste formaten van remschijfrotors en cockpit.

Alle versies van de Inflite CF SLX zijn verkrijgbaar via http://www.canyon.com/nl-be/road/inflite/
Auteur: Simon Lamon
tags Canyon
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy