mountainbike.be
01/07/2017
Fietsen

Daar is ie: de nieuwe Epic fully van Specialized

De Epic van Specialized, één van 's werelds meest populaire volgeveerde fietsen, kreeg een grondige update. Meest opvallend? Een nieuwe Brain, een volledig vernieuwd frame en een aangepaste geometrie. Er is bovendien veel aandacht voor de eigen vrouwenlijn.
De nieuwe Epic S-Works fully, met Shimano-afmontage
© Specialized
De nieuwe Epic S-Works fully, met Sram-afmontage
© Specialized
De Expert-versie van de nieuwe Epic
© Specialized
De nieuwe alu Chisel hardtail
© Specialized
In het vorige modeljaar gooide Specialized een hardtailversie van de Epic op de markt, nu wordt zijn fully dus in een nieuw jasje gestoken. Om het met de woorden van de Amerikaanse fietsenbouwer te zeggen: lichter, slimmer en sneller. Het resultaat volgens de marketingmannen? "De snelste mountainbike." De nieuwe Epic wordt dus opnieuw in de markt geplaatst als een pure racemachine.

Lichter, dat heeft de Epic te danken aan zijn nieuwe frame. Dat werd een stuk slanker, maar is volgens Specialized nog altijd even stijf als voorheen. Het S-Worksframe weegt 345 gram lichter dan zijn voorloper, de Comp/Expert 525 gram. De S-Works klokt nu af op 1863 gram voor frame + hardware, en daarmee doet hij lichter dan zijn grootste concurrenten. Ook de achtervork van het frame bestaat voor zowat het hele Epic-gamma uit carbon, maar de grootste gewichtsbesparing komt er door het wegnemen van één van de draaipunten aan de achterdemper.

Slimmer, daar heeft de nieuwe Brain alles mee te maken. Het mechanisme dat op basis van de ondergrond voor jou berekent in welke stand je achterdemper gaat werken, werd volledig herontworpen. De Brain 2.0 ziet er een stukje slanker uit, werd meer naar achter geplaatst en kreeg een nieuw binnenwerk om de oliestroom te verbeteren. Resultaat volgens de bouwers: een snellere en betere reactie op de schokken in het terrein. "Alles draait erom de snelheid te behouden tijdens impacts", aldus Specialized. Dat wordt bereikt via 'regressieve damping': vanaf een bepaalde snelheid zal de demping gelijk blijven in plaats van te vergroten. Ook opvallend: Specialized maakt voor zijn nieuwe Brain de switch van Fox naar Rock Shox.

Een aangepaste geometrie, afgekeken van de Epic hardtail, moet ervoor zorgen dat de fiets op alle terrein sneller wordt. De afstand tussen bottom bracket en balhoofdbuis werd een centimeter langer (en dus mag je stuurpen een centimeter korter, voor een beter stuurgedrag), de hoek van die balhoofdbuis is aangepast om beter om te kunnen gaan met het steeds ruiger wordende terrein, en de voorvork kreeg een 'custom offset'. Dat zorgt voor een verbeterd rijgedrag, zowel bergop als bergaf.

Ook nieuw is dat de SWAT Tool niet langer geïntegreerd is in het frame, maar los onder de bidonhouder wordt voorzien. De nieuwe S-Works pen werd aanzienlijk lichter, er is geen bottom bracket 30 meer om de duurzaamheid te vergroten, en bij de keuze van uw banden kan u tot een breedte van 2.6 gaan. Wat voorvork betreft wordt niet langer de RS1 gebruikt maar de nieuwe SID en Reba van Rock Shox. De 100 mm veerweg voor en achter is nu op alle Epics voorzien, net als de keuze voor een single drivetrain: voor een voorversnellingsapparaat is geen mount voorzien.

Chisel: nieuwe alu hardtail

Ook nieuw bij Specialized: de Chisel, een aluminium hardtail gericht op competitierenners. Het frame is door zijn D'Aluisio Smartweld design 'superlicht' (om en bij de 1350 gram) en stijf, de geometrie werd eveneens afgekeken bij de Epic hardtail en is bedoeld om een echte racefiets te creëren, en de alu fiets beschikt verder over recente snufjes als geïntegreerde kabels, een tapered balhoofdbuis, compatibiliteit met een XCP dropper en ruimte voor de 148 mm Boosttechnologie. De voorvork is de nieuwe Judy of Reba, en de fiets is ook beschikbaar met dubbele voorplaat.

Eigen vrouwenlijn

De nieuwe Epic en Chisel komen bovendien met een eigen vrouwenlijn. Met aangepaste maten (tot XS), herwerkte raakpunten (een nieuw Myth-zadel en specifieke stuurbreedtes en cranklengtes op basis van de aangepaste maatvoering) en een veersysteem dat werd aangepast aan de gestalte en rijstijl van vrouwen. Uiteraard kreeg de vrouwenlijn ook een eigen kleurendesign.

Prijstabel

MEN'S S-WORKS EPIC XTR DI2: 9999 EURO
MEN'S S-WORKS EPIC XX1 EAGLE: 8999 EURO
MEN'S EPIC PRO: 6999 EURO
MEN'S EPIC EXPERT: 4999 EURO
MEN'S EPIC COMP CARBON: 3999 EURO
MEN'S EPIC COMP: 2999 EURO
MEN'S S-WORKS EPIC FRAMESET: 5299 EURO
 
WOMEN'S S-WORKS EPIC: 8999 EURO
WOMEN'S EPIC COMP CARBON: 3999 EURO
WOMEN'S EPIC COMP ALLOY:  2999 EURO

MEN'S CHISEL EXPERT – 2X: 1799 EURO
MEN'S CHISEL EXPERT – 1X: 1799 EURO
MEN'S CHISEL COMP: 1499 EURO

WOMEN'S CHISEL EXPERT: 1799 EURO
WOMEN'S CHISEL COMP: 1499 EURO
Auteur: Simon Lamon
tags Specialized Specialized Epic Specialized Chisel
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy