mountainbike.be
08/04/2017
Fietsen

Getest: de Podium Carbon Pro RR van Mondraker

Geen mountainbike op de recentste editie van Velofollies die zoveel bekijks had als de Mondraker Podium Carbon Pro. Met dank aan de geknikte bovenbuis en de geïntegreerde stuurpen beschikt de Spaanse fiets over voldoende magie om alle ogen naar zich toe te trekken. Maar heeft hij ook de capaciteiten in zich om te schitteren op volle snelheid? Wij deden de test.
De Podium Carbon Pro RR van Mondraker: een vinnige racebak
© Photopress.be
De geknikte bovenbuis en de geïntegreerde stuurpen trekken de blikken
© Photopress.be
De cockpit van de snelle bolide
© Photopress.be
Standaard afgemonteerd met XT Di2 en een dubbele voorplaat
© Photopress.be
De snelle look van de Mondraker Podium
© Photopress.be
Fox levert de beproefde lichtgewicht 32 Step Cast met 100 mm veerweg
© Photopress.be
Wedstrijdbikers en snelle recreanten vinden hun gading in deze Podium
© Photopress.be
Het design van de fiets past perfect bij onze Mountainbike.be-tenues
© Photopress.be
Doet de naam Mondraker niet meteen een belletje rinkelen bij u? Niet zo vreemd, want de Spaanse fietsenfabrikant verdiende vooral zijn sporen in de ruigere mountainbikedisciplines die in België niet meteen van dichtbij gevolgd worden, zoals de downhill. In die discipline kaapt Mondraker op het allerhoogste niveau dikke prijzen weg. Met Danny Hart heeft de fabrieksploeg van het merk zelfs de regerende wereldkampioen in de rangen.

De Spanjaarden van Mondraker mikken echter ook op de Belgische markt en dus op de crosscountry, de discipline waarin ze met de Spanjaard Carlos Coloma de eigenaar van een olympische medaille in de rangen hebben. Blikvanger binnen het XCO-gamma van Mondraker is de hardtail Podium Carbon Pro, waarvan wij het RR 29’er-model onder de poep kregen geschoven voor een doorgedreven test.

Racebak

Opvallen doet de Podium Carbon Pro, zoals u hierboven las, in eerste instantie vooral dankzij zijn karakteristieke uiterlijk. Dat wordt in sterke mate bepaald door de bovenbuis, die in een steile hellingsgraad vertrekt vanuit de zadelbuis, maar net voor de aansluiting met de balhoofdbuis een knik maakt en minder steil verderloopt. Uiteindelijk gaat de bovenbuis naadloos over in de stuurpen. Aerodynamica ten top, en aangezien de bovenbuis iets minder extreem knikt dan in het verleden het geval was bij Mondraker, ziet het er – naar onze bescheiden mening - bijzonder fraai uit. Ook het design van de fiets kan ons bekoren. Ook al omdat het zwarte frame met z’n gele en blauwe decals best mooi samengaat met ons Mountainbike.be-tenue.

Maar goed: uiterlijk is één, de manier waarop de fiets rijdt is uiteraard een stuk belangrijker. De eerste testkilometers maken ons al meteen duidelijk dat de naam van de fiets niet zomaar is gekozen: dit is een tweewieler voor bikers die snel willen gaan en op een plekje op het podium mikken. Een vinnige crosscountryracebak. Licht, met zijn 9,5 kilogram (zonder pedalen). Ultrastijf, dat voel je al als je de eerste keer op de pedalen gaat staan en amper kracht verloren ziet gaan. En razendsnel in de bochten, want de fiets stuurt – volgens Mondraker met dank aan de geïntegreerde stuurpen – erg scherp.

Shimano, Sram en Fox

Ook de afmontage van onze RR 29er is top. De schakelgroep is van het huis Shimano: de elektronisch geschakelde XT Di2. Mondraker koos voor een dubbele voorplaat (36/26t) in combinatie met een sprocket met elf tandwielen (11-42t). Meer dan voldoende bereik dus. De remmen zijn van Sram, wiens Level TLM-remmetjes ons kunnen bekoren. De voorvork wordt geleverd door Fox: de beproefde lichtgewicht 32 Step Cast met 100 mm veerweg.

De Mavic Crossmax carbonwielen (met Boosttechnologie voorin en achterin) vergroten alleen maar de stijfheid van de fiets. De tubeless Maxxis Ikon Maxx Speed-banden deden perfect hun werk. De cranks zijn van Next, stuur en zadelpen van Onoff en het zadel van Fizik. De versnellings- en remkabels worden – zoals dat standaard is geworden op dit niveau – netjes weggewerkt in het frame, dat onderin werd afgewerkt met een beschermende plaat.

Kopen of niet?

Zijn er ook punten waarop de Mondraker tekort schiet? Omwille van zijn snelle crosscountrykarakter trek je met de Podium beter niet naar het ruwste bergachtige of Ardennenterrein. Logisch ook, want daarvoor is een hardtail sowieso niet het meest geschikte materiaal. De Podium is, mede door zijn stijfheid, ook niet de meest comfortabele van alle hardtails, al filtert de afgevlakte achtervork een deel van de trillingen weg en creëert hij zo meer comfort voor je achterwerk en rug. Daarnaast ervaarden we de hoge bovenbuis in de praktijk af en toe als belemmerend. En de klem die de zadelpen op zijn plaats moest houden deed het bepaald niet feilloos, al hebben we een sterk vermoeden dat het hier om een uitzonderlijk probleem bij ons testmodel ging.

Is de fiets enkel geschikt voor wedstrijdbikers? Neen. Ook een recreant kan met de Podium zijn hart ophalen: uit het zadel op je lokale singletrack van boom naar boom spurten, jezelf door de bochten gooiend en ieder hellinkje omhoog sprintend als een halve gare, of gewoon een snelle toertocht rijden: je beleeft er sowieso bakken plezier aan met deze fiets. Al vermoeden we dat de wedstrijdbiker sneller dan een recreant geneigd zal zijn om het stevig prijskaartje te betalen dat aan deze fiets hangt: de Podium Carbon Pro RR kost, mede door zijn uitmuntende afmontage, 5.999 euro.
Auteur: Simon Lamon
tags Mondraker
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy