mountainbike.be
22/08/2016
Fietsen

Test: Trek Remedy

Voor 2017 zijn er heel wat veranderingen in het gamma van Trek. De Remedy die voorheen in een 650B en 29” versie verkrijgbaar is, zal voor komend jaar enkel met 650B wielen te verkrijgen zijn. Dit komt omdat de Slash, Trek’s echte endurowapen, volledig overstapt naar de grote wielen. De veerweg van de Remedy groeit naar 150 mm vooraan (160 mm bij de RSL versie) en 150 mm achteraan. De geometrie is ook iets meer enduro met een langere reach, een meer gematigde balhoofdhoek en een lager geplaatst bottombracket. Mountainbike.be was 9 dagen op pad met de gloednieuwe Remedy RSL in de Franse Alpen.
Het nieuwe Remedy-frame ziet er lekker smooth uit
© Kristof Janssen
De Trek Remedy 2017 enkel nog verkrijgbaar met 650B wielen
© Kristof Janssen
De Remedy is uitgerust met de nieuwe Lyrik voorvork en is voorzien van de 110 mm Boost aansluiting
© Kristof Janssen
De “Drop line” dropper voorziet in 125 mm traploos instelbare veerweg
© Kristof Janssen
Dankzij toepassing van de 148 mm Boost standaard achteraan kan je erg brede banden monteren
© Kristof Janssen
Voor het echte Alpenwerk steek je beter een 30 of zelfs een 28 ipv een 32
© Kristof Janssen
De wielen zijn Bontrager Line Comps, een tubeless ready set met erg brede velgen
© Kristof Janssen
De Sram Guide RS remmen zijn goed moduleerbare remmen
© Kristof Janssen
De kabels wordt intern door het frame geleid
© Kristof Janssen
© Kristof Janssen
De Remedy is uitgerust met de nieuwe Lyrik voorvork
© Kristof Janssen
De Knock Block belet dat de vork het frame kan raken
© Kristof Janssen
De Remedy is uitgerust met de nieuwe Lyrik voorvork
© Kristof Janssen
De nieuwe Remedy is uitgerust met een zogenaamde metrische demper
© Kristof Janssen
De nieuwe Remedy is uitgerust met een zogenaamde metrische demper
© Kristof Janssen
De nieuwe Remedy is uitgerust met een zogenaamde metrische demper
© Kristof Janssen
De Lyrik en de Deluxe demper strijken de bultjes mooi vast
© Kristof Janssen
Op snelle afdalingen voelt de fiets erg stabiel aan
© Kristof Janssen
Voor 3.500 euro krijg je best veel bike van Trek
© Kristof Janssen
Met een topkwaliteit veersysteem en bijzonder goede onderdelen
© Kristof Janssen

Frame

Het nieuwe Remedy-frame ziet er lekker smooth uit, met een bovenbuis die de zitbuis redelijk laag kruist, waardoor je veel ruimte hebt om te manoeuvreren. Er zit een extra versteviging gelast op de zadelbuis en de rode lak van onze testfiets zag er erg goed uit. Dankzij toepassing van de 148 mm Boost standaard achteraan kan je erg brede banden monteren. Zelfs met de 2.4” brede Bontrager SE4 team banden was er nog plaats genoeg bij de achterbrug om modder af te voeren. Bredere banden monteren had natuurlijk ook gekund. Boost was oorspronkelijk voorzien om 29” wielen stijver te maken, maar druppelt om dezelfde reden nu ook door naar 650B wielen.

Het frame is voorzien van pressfit lagers (PF92) en een E2 taps toelopend balhoofd. De kabels wordt intern door het frame geleid, waarbij er brede poortjes voorzien zijn om overal gemakkelijk bij te kunnen. Het frame heeft ISCG-mounts om een kettinggeleider te kunnen monteren.

Trek wilde het Remedy frame nog stijver maken en daarvoor is de onderbuis recht en groter in diameter geworden. Hierdoor raakt de vork bij het draaien net de onderbuis. Om dit te beletten zit er een stop bij het balhoofd die belet dat de vork het frame kan raken. Trek noemt dit Knock Block. Een inkeping in de bovenste kap van het balhoofd stopt de rotatie, de spacers en de stuurpen hebben groeven om ervoor te zorgen dat de onderdelen ten opzichte van elkaar niet kunnen draaien. Dat betekent wel dat je niet zomaar de spacers  en de stuurpen kunt veranderen. Om ervoor te zorgen dat je toch een andere stuurpen kan monteren is er een specifieke spacer verkrijgbaar die deze groeven niet heeft.

Geometrie & veersysteem

Voor 2017 vult de Remedy eigenlijk het gat dat de Slash achterlaat. Daarom is het frame voorzien van een meer enduro-gerichte geometrie met onder andere een langere reach en een lager BB. De balhoofdhoek bedraagt 66 graden, bij de RSL versie wordt de hoek nog iets flauwer (65.5 graden) omdat er een 160 mm vork in plaats van een 150 mm exemplaar gemonteerd wordt. De Mino-link is ook nog aanwezig. Door deze om te draaien wordt de balhoofdhoek een halve graad vlakker en het BB zakt met een goede centimeter in de ‘vlakke’ stand. De maatvoering van Trek werkt met echte en virtuele maten, zo was onze testfiets een 18.5” maat.

Het veersysteem blijft ongewijzigd, er wordt nog steeds een full floating brug gebruikt (de demper hangt zwevend op tussen de staande en liggende achtervork). Een concentrisch draaipunt aan de achterkant (ABP) zorgt ervoor dat de vering onafhankelijk werkt van het remmen. Nieuw voor dit jaar is dat Trek van Fox overstapt naar Rock Shox voor de demper. Trek monteert een RS Deluxe demper, die door Trek suspension labs onder handen is genomen. De demper is ook voorzien van de RE:Aktiv technologie die Trek vorig jaar ontwikkeld heeft. Deze innovatie komt oorspronkelijk uit de F1-wereld en werd door Trek samen met Penske en Fox ontwikkeld voor mountainbikes. In wezen zit er een frequentiegevoelige klep in de demper die opent bij de lichtste schokken afkomstig van het terrein maar die gesloten blijft bij trapinvloeden. Dit zorgt voor een demper die boterzacht aanspringt en niet veel doet tijdens het trappen.

Componenten

Uiteraard monteert Trek onderdelen van het huismerk Bontrager. De wielen zijn Bontrager Line Comps, een tubeless ready set met erg brede velgen. De banden zijn SE4 Team issue exemplaren en zien er best massief uit in hun 2.4” breedte. Het rubber is voorzien van sterke, stugge zijflanken waardoor je met iets lagere drukken kan rijden zonder risico’s op burpen. Na 10 dagen biken in de alpen was er al een beetje slijtage aan de noppen te zien maar niks onoverkomelijks, en we zijn ook geen enkele keer lek gereden. Op een of andere manier vonden we de wielen toch redelijk zwaar lopen, dus wat ons betreft mag er geüpgraded worden bij een volgende versie.
Het stuur is een stevige 78 cm breed, heeft een diameter van 35 mm en wordt geleverd met een 50 mm stuurpen. Zoals gezegd is hij wel aangepast voor het knock block systeem en kan je hem dus niet zomaar uitwisselen.

Dropper

Het is even waard stil te staan bij Treks eigen dropper die vanaf nu ook standaard gemonteerd wordt. De “Drop line” dropper voorziet in 125 mm traploos instelbare veerweg. De bediening zit links op het stuur waar normaal de shifter zit. De hendel ziet er hetzelfde uit als een shifter en uit en de kabel wordt geklemd aan de shifter waardoor je speling heel makkelijk kan wegregelen of snel een nieuwe kabel kan monteren . De pen zou gemakkelijk te onderhouden moeten zijn vanwege de gesloten cartridge. De dropper lijkt prima in elkaar te zitten met zo goed als geen zijdelingse speling en de shifter is ook erg gemakkelijk te bedienen. Bij het testen van de fiets hebben we op geen enkel moment een probleem gehad met de dropper, maar een dikke week is natuurlijk wat kort om een gegrond oordeel te vellen.

Vork

De Remedy is uitgerust met de nieuwe Lyrik voorvork en is voorzien van de 110 mm Boost aansluiting. Hierdoor is er meer plaats voor de voorband. Het valt op dat de vork stijver is (zeker als je meteen kan vergelijken met de Pike; we hebben dezelfde tracks gereden met beide vorken), de buitenpoten zijn nog steeds 25 mm breed, maar de poten zijn iets dikker en de vorkboog is ook dikker geworden waardoor de vork echt stijver aanvoelt. Vergeleken met de Pike merken we dat de vork nog iets fijngevoeliger aanspreekt, dit komt door de negatieve veer die een groter volume heeft gekregen. In afdalingen voel je dat de nieuwe Lyrik meer support geeft dan de Pike, het verschil is klein maar zeker voelbaar. Net zoals bij de Pike kan je nog steeds tokens monteren om de vork progressiever te maken. De Remedy is uitgerust met de Dual Position Lyrik. Je kunt de veerweg instellen tussen 130 en 160 mm. De nieuwe cartridge laat je ook toe om de compressie in stapjes aan te passen in plaats van in drie vaste standen.  De nieuwe Lyrik is 150 gram zwaarder vergeleken met de Pike.

De Sram Guide RS remmen zijn goed moduleerbare remmen, maar vergeleken met Shimano XT’s zijn ze net iets minder krachtig.

De Sram X01 groep schakelt prima. Het 32-tands direct mount tandwiel vooraan  is voor het stevigere klimwerk te veel van het goede, voor het echte Alpenwerk steek je beter een 30 of zelfs een 28.

Demper

De nieuwe Remedy is uitgerust met een zogenaamde metrische demper waarover al heel wat gezegd en geschreven is. Het komt erop naar dat een heel aantal spelers (RS, DVO, Cane Creek, Manitou, Suntour, X Fusion) zijn gaan samenzitten om het oerwoud aan demperconfiguraties (inbouwlengtes, slag, bushing afmetingen, .. ) uit te dunnen en te vereenvoudigen. De term ‘metrisch’ betekent dat inbouwlengtes en slag van de demper nu uitgedrukt zullen worden in stappen van hele millimeters in plaats van in inches. Waar de klassieke dempers bijvoorbeeld 216.9X57.1 mm afmetingen hebben, is de metrische variant 230X60mm. Doordat de demper voor dezelfde slaglengte eigenlijk langer wordt, is er meer overlap voor de bushings gecreëerd waardoor de demper iets vlotter (met minder frictie) zal werken. Een ander voordeel is dat er nu gebruik gemaakt wordt van lagers in plaats van een bushing aan de mount die het meeste zal roteren. Andere voordelen zijn een bredere schacht (meer olie, meer controle over de instellingen) en betere afdichtingen om het vuil buiten te houden.

Rijervaring

Als je de fiets uit de doos haalt voelt hij best fors aan, met name vanwege het gewicht van wielen en banden. De wielen zijn tubeless ready maar de fiets wordt geleverd met binnenbanden. Het Bontrager zadel was niet echt compatibel met mijn achterste dus dat heb ik meteen vervangen door iets anders. De Mino-link stond al in de gematigde stand dus dat was ook prima.
We hebben de fiets in totaal 9 dagen gebruikt op een trip door de Alpen. Eerste stop was l’Alpe d’Huez en Les2Alpes waar we een paar dagen bij Legenduro gebiked hebben, daarna zijn we doorgereden voor een weekje biken bij Alpinesingletrack in de omgeving van Briancon.

Meteen bij aankomst zijn we de fiets opgesprongen om nog een liftje te nemen in bet bikepark van Auris. Als je op de fiets springt en het gaat bergop vond ik de bike wat zwaarder lopen, vermoedelijk door het forse gewicht van wielen/banden. Echter na een paar dagen biken word je dit wel gewoon en dan is het prima. De geometrie van de fiets, met zijn iets steilere zitbuishoek zorgt er voor dat je comfortabel kan klimmen. Voor echt lange en steile klimmen is het 32 blad te groot, je monteert best een 30 of zelfs een 28.

De vork heeft de mogelijkheid om de veerweg te reduceren tot 130 mm, maar dit is naar mijn mening echt niet nodig. Het voorwiel heeft helemaal niet de neiging om te gaan steigeren. De goede werking van de achtervering zorgt er ook voor dat het achterwiel bij het klimmen netjes aan de grond blijft plakken en bijna niet bobt. De demper heeft bovendien ook een klimstand die je kunt gebruiken, maar ook dat was voor mij niet echt nodig.

De fiets is pas echt in zijn element als het bergaf gaat, dat hebben we dan ook veelvuldig gedaan. We zijn met de fiets in Les2Alps geweest, naar oa de Megavalanche track en vele trails in Briancon die gaan van snelle flowtrails tot langzame technische trails bezaaid met veel rotsen. Met in totaal ongeveer 20.000 daalmeters hebben we de nieuwe Remedy goed aan de tand gevoeld. Verschillende afdalingen heb ik ook met mijn eigen fiets gedaan om goed te kunnen vergelijken.

Het valt meteen op dat je niet moet wennen op de fiets, hij voelt meteen vertrouwd aan en dat is natuurlijk een goed teken. De werking van de achtervering was echt super. Waar dit bij de vorige modellen met de DRCV demper al top was, is het met de nieuwe RS Deluxe demper nog steeds erg goed. De demper is echt enorm gevoelig en springt aan bij de kleinste bobbels.

Op snelle afdalingen voelt de fiets erg stabiel aan, vergeleken met mijn eigen fiets die iets korter is van bovenbuis voel je wel duidelijk een verschil. De Lyrik en de Deluxe demper strijken de bultjes mooi vast en zorgen dat de wielen stevig aan de grond blijven kleven. Wat ik wel merkte is dat je de voorkant relatief laag is (de balhoofdbuis is erg kort) waardoor ik wel wat moeite had om het voorwiel omhoog te krijgen. Ook grote slagen worden goed verteerd, je hebt nooit het gevoel dat je bottomt met de achterkant, mijn indruk is dat de demper minder travel lijkt te gebruiken maar toch altijd voldoende reserves heeft.

Het Knock-Block systeem heeft voor mij als nadeel dat je het stuur net niet ver genoeg kan verdraaien, dus bij hele krappe switch-backs kom je wel in de problemen. Je wordt gedwongen om in deze situatie het achterwiel om te gooien en zo verder te gaan. Dit is wel een beetje vervelend want als je zo kijkt, zou Trek de draaivrijheid nog iets groter kunnen maken zonder dat de kroon effectief de buis raakt. Ook hier wen je wel aan na verloop van tijd, maar niettemin is dit een belangrijk punt ter verbetering.

Tijdens het testen van de bike zijn we slechts één probleem tegengekomen: het verlies van het Minolink plaatje dat de EVO-link en staande zitbuis verbindt. Dat ligt nu ergens op een piste op l’Alpe d’Huez. Vermoedelijk was dit niet goed op moment vastgedraaid. Flink balen maar gelukkig stuurde Trek meteen een nieuw stukje op en konden we weer verder biken.

Conclusie

De nieuwe Remedy is een erg knappe bike geworden. Voor 3.500 euro krijg je best veel bike voor je geld, met een mooi afgewerkt frame, een topkwaliteit veersysteem en bijzonder goede onderdelen. Enige upgrade die we zouden aanraden is een kleiner blad vooraan en een iets lichtere wielset. Totaalgewicht van deze bike klokt iets lager af dan 14,5 kg (rijklaar).

+ mooi afgewerkt frame
+ top  werking van de achterkant
+ goede prijs/kwaliteit verhouding

32 blad te groot
- wielen/banden zijn redelijk zwaar
 
Auteur: Kristof Janssen
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy