mountainbike.be
30/06/2016
Fietsen

Cannondale Moterra is nieuw e-mtb platform

Op de Eurobike Media Days stelde Cannondale zijn nieuwste full-suspension e-mtb’s voor. De Moterra LT is een endurobike met 160 mm veerweg, de Moterra heeft 130 mm en is bedoeld voor het gewone traliewerk. Mountainbike.be ging ermee de alm af.
De Cannondale Moterra daalt als een bezetene.
© Cannondale
De batterij is afgeschermd door een BatStrap.
© Cannondale
De motor van de andere kant bezien.
© Cannondale
Mooie integratie van motor + accu in een beeld.
© Cannondale
Zo ziet een losgemaakte BatStrap eruit.
© Cannondale
Tandwielen worden almaar groter dezer dagen.
© Cannondale
De Moterra LT is er in 2 uitvoeringen die 5999 resp. 4999 euro kosten.
© Cannondale
Kleurstellingen genoeg voor de Moterra, zo lijkt ons.
© Cannondale
Een Moterra in het groen.
© Cannondale
Ook mooi, Moterra in Cannondale-groen.
© Cannondale
De Bosch Performance CX motor is mooi geïntegreerd.
© Cannondale
De Moterra is er in 3 modellen, voor 5999, 4999 of 3999 euro.
© Cannondale
Voor wie van sobere kleurstellingen houdt.
© Cannondale
Zoals een paar jaar geleden al te voorzien was, worden e-bikes steeds meer één geheel met motor en accu, in plaats van dat het fietsen zijn waar een motor aan plakt en een batterij aan de bidonhouderboutjes vast hangt. Bij de Moterra en Moterra LT zijn motor en accu stijlvol in de onderbuis ingebouwd, en zijn ze tevens functioneel geplaatst. De motor is schuin opgehangen waardoor het mogelijk werd om een zeer korte liggende achtervork te gebruiken. Cannondale claimt dat het de kortste achtervork in zijn klasse is, zodat de bike superwendbaar is. De motorophanging maakt ook dat de kettinglijn optimaal loopt, waardoor de achtervering zijn werk kan doen zonder pedal bobbing.

De speciale ‘torsiebox’ onderbuis plaatst het accugewicht zo laag en centraal mogelijk, en dat komt de wegligging ten goede. Een sterke bodemplaat met BatStrap rubber guard vormen een integraal onderdeel van het frame en beschermen de elektrische componenten tegen steeninslag.
Al met al hebben de Moterra’s volgens de makers de hoogste graad van integratie van een Bosch motor op de huidige markt.
 
Cannondale gebruikte verder zijn kennis van geometrie en rijeigenschappen van de succesvolle mtb’s Habit, Jekyll en Scalpel-Si om de nieuwe e-bikes het juiste mountainbikegevoel mee te geven.
Tijdens een lange testrit op en rond de Fleckalm in Kirchberg gaf de Moterra alvast een prima gevoel. De Fleckalm-trail is nou niet iets wat je direct in onze contreien op de deurmat vindt, met ernstige drops tussen kronkelende wortels door, verraderlijke jumps en heel veel kuipbochten, dus hoe de bike zich in een Vlaams toertochtenlandschap houdt, is de vraag. 130 mm veerweg voor en achter is voor de gemiddelde zondagsrit wellicht aan de royale kant, anderzijds kun je daarmee al eens een stapje van de geëffende paden wagen. De batterij maakt trouwens dat je van het meergewicht toch niet veel last hebt.
Maar van een echte berg af gaat een deel van de eer voor het rijplezier sowieso naar het gewicht van een e-mtb. Omdat zo’n bike zo zwaar is, ruim 20 kg, blijft ie gewoonlijk stevig aan de bodem gekleefd. En als de vering dan nog alle ongemak van onderen af weg filtert, ja, dan geeft dat een machtig gevoel. Ik pakte spelenderwijs secties waarvan ik nooit had vermoed dat ik ze aan zou durven op een fiets, al gingen ze na de tweede, de derde en latere runs steeds minder ontzag inboezemen.
De Moterra stuurt lekker gewillig, houdt vanzelf zijn lijn en remt als een huis. Nee, over de handling van deze e-mtb hoef je je geen zorgen te maken, de wegligging is die van een raceauto, zeker als er de juiste banden onder liggen, in dit geval 27,5x2,8 inch Nobby Nic’s van Schwalbe.
 
De Moterra huisvest een Bosch Performance CX motor van 250 W. Ik vind die motor veel natuurlijker zijn ondersteuning geven dan de Yamaha-motor van de Giant waarvan gisteren een verslag verscheen. Bij de Bosch moet je trapfrequentie hoog zijn om motorkoppel te genereren, en bergop is dat het meest logisch: je gaat dan sowieso naar een klein verzet.
In de afdaling heb je in dit soort berggebied helemaal geen ondersteuning nodig, integendeel, je moet ervoor opletten dat je niet per ongeluk in de hoogste stand (bij Bosch is dat ‘Turbo’) naar beneden duikt, want dan kan een pedaalslag om je trappers goed te zetten voor de komende bocht al genoeg zijn om een snokje vooruit te krijgen waar je niet op rekende. Zoals met alle nieuw materiaal moet je ook een e-mtb leren kennen. De Moterra liet zich evenwel gemakkelijk doorgronden. Waarvoor hulde! 

 
 
Auteur: Roel van Schalen
tags Cannondale E-MTB Moterra
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy