mountainbike.be
29/06/2016
Fietsen

Giant heeft nieuwe full-suspension e-mtb

Ze worden bij ons met argusogen bekeken, de elektrisch ondersteunde mtb’s. Maar wat een plezier valt eraan te beleven. Mountainbike.be is momenteel op de Eurobike Media Days en mocht mee op een uitgebreide trail-trip in en rond Kirchberg op een Giant Full-E+.
De display is duidelijk en lekker compact.
© Giant
De splinternieuwe EX-1 groep van Sram
© Giant
De Fox demper leverde perfect werk af.
© Giant
De bediening gaat via de linkerduim.
© Giant
Rotors van 203 mm zorgen voor brute brakepower.
© Giant
Mooie integratie van frame, motor en accu.
© Giant
Big fun op de Full-E+.
© Giant
De Full-E+ komt er in 3 uitvoeringen.
© Giant
Stabiele vaart downhill.
© Giant
De Eurobike Media Days zijn een drietal testdagen voor journalisten, ruim vóór de eigenlijke Eurobike-beurs, zodat er genoeg tijd is om fietsen te testen en om alle bijbehorende info te verwerken. Het event wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd. Mountainbike.be doet verslag vanuit Kirchberg i. Tirol.
 
Giant had voor zijn persevent een batterij van zijn nieuwste e-mtb Full-E+ klaar staan en daar moest natuurlijk op gereden worden. De volgeveerde Full-E+ (what’s in a name?) pakt je al direct dankzij z’n stoere uiterlijk. De gehele onderste framepartij is een mooi staaltje van integratie van framebuizen, motor en accu en de graphics zijn al even pakkend. Giant koos voor een SyncDrive-motor van Yamaha, en rustte de testbikes uit met een Fox Float Performance DPS demper achteraan en een RockShox Lyric RT3 voorvork. Van de demping alvast geen kwaad woord. Schakelen kon met de splinternieuwe EX-1 groep van Sram, de allereerste groepset die speciaal ontworpen is voor e-mountainbikes, en die de extreem hoge schakelbelasting ervan moet kunnen weerstaan. De groep telt niet meer dan 8 kransjes achteraan: 11-13-15-18-24-32-40-48 tanden. Ook de ketting is breder en de buitenplaatjes zijn afgestemd op een vlotte switch van de ene naar de andere versnelling. Schakelen kan met opzet maar stap voor stap, zodat bij het versnellen vanuit lage snelheid de ketting niet bam-bam-bam naar een zwaarder verzet kan worden geforceerd, zodat zowel accu als drivetrain er ongenadig van langs krijgen.
Het schakelen ging aanvankelijk met het nodige geratel gepaard, maar werd beter na fatsoenlijke afstelling. Toch overtuigde de EX-1 niet direct. De grote tussenstappen (van 24 naar 32 naar 40 naar 48) vragen veel van de derailleur en zijn geregeld ook te groot voor een soepele overgang naar je persoonlijk juiste tred. Wordt ongetwijfeld doorgetest en verbeterd.
 
Dan de rijervaringen. Onder leiding van een lokale gids gaan we op pad. De Full-E+ is intuïtief te bedienen via je een controle-unit vlak bij je linkerduim. De display op de stuurpen springt aan en de ondersteuningsstanden lichten op. Off, Eco, Normal of Power. Rechttoe rechtaan dus. Zelfs in ‘Off’ modus komt de Full-E gemakkelijk op gang. Hij weegt volgens Giant dan ook slechts een ruime 20 kg, een prima getal voor een fully. Na minder dan een kilometer duiken we de eerste trappenserie af. Niet te veel denken en die andere gasten maar achterna, duidelijk allemaal ervaren bikers, zoals ze op hun voorwiel remmen om het achterwiel in de juiste rijrichting bij te trekken.
De Full-E+ verteert het geklapper van de houten treden vlotjes. Later tijdens de rit wordt duidelijk hoe goed de vering werkt en dat hij ook perfect op ons gewicht is afgesteld. De Fox-demper veert duidelijk in bij het trappen bergop, maar het zadel blijft netjes horizontaal, en je klimt dus supercomfortabel. Bij het afdalen neemt de Full-E het meeste van de ongein van de ondergrond op, zodat je als aarzelende laaglander ook heelhuids beneden kunt komen.
Het schoeisel onder de Full-E+ is van Schwalbe: Rocket Ron’s in 27,5+ uitvoering. Ze kunnen op 1,2-1,3 bar gereden worden en geven op die manier lekker veel grip. Giant maakt wat mij betreft de perfecte keuze met een 27.5+ platform. Grote wielmaat, veel rubber dus veel grip, en toch vlot op gang kunnen komen.
 
De verkennende aanloop gaat over nette tracks, waar je niet al te veel skills voor nodig hebt. The real stuff vind je op de Fleckalm. In plaats van de gondellift nemen we de harde weg, want we hebben tenslotte een e-mb. In 15 minuten klim je 500 hoogtemeters en dan lonkt de fun van een kilometerslange downhill. De Fleckalm-trail is bij de eerste run een heftig geval voor een laaglander als ik. Houd rekening met krampen in de vingers en be ready om elk moment je verstand op nul te switchen, bij een plotselinge drop of bij een boomwortelsectie die zo uit de Lord of the Rings is gekopieerd.
De Full-E+ dendert naar het dal met een plezier van een moeder die cupcakes bakt. Met de 203/203 mm rotors aan boord is ie gelukkig prima in toom te houden. Dat is heel andere koek dan de armzalige 140 mm schijfjes waar roadbikes van voorzien worden! Hij laat zich gedwee in de bochten leggen, houdt mooi zijn baan en wil niks liever dan hard vooruit gaan.
 
Bergop is zelfs een e-mtb geen garantie voor overal boven geraken. Sommige trails zijn zo woest en drops in tegengestelde richting zo nasty dat het wandelen geblazen is. We kregen van alles wat voorgeschoteld: een lange supersteile uphill met veel gladde boomwortels waar je met gevoel voor evenwicht en geen slippende medebikers voor je juist boven kon geraken, maar ook secties waar zelfs de meest behendige riders in 4 pogingen niet zonder voet aan de grond op kwamen. Dus was er veel duwen bij, en een e-bike weegt dan natuurlijk behoorlijk door. Neem niet zomaar je meisje mee op e-mtb-tocht in de high mountains, of je moet van alles dubbel doen houden.
 
Wat direct opviel aan de Yamaha-motor is dat de ondersteuning pas aangrijpt als je een hoge kracht uitoefent op de pedalen, met andere woorden als je een zwaar verzet duwt. Dat betekent automatisch een lagere trapfrequentie. De veelgebruikte Bosch-middenmotor werkt dan heel anders. Daarbij is juist een hoge trapfrequentie nodig (= relatief lage kracht) om de hulpmotor te activeren. Daar moet je bergop op de juiste manier terugschakelen om geholpen te blijven worden, bij de Yamaha moet je veel zwaarder zien te duwen. Minder voor de hand liggend wanneer je gewend bent altijd zo klein mogelijk te trappen.
Met het accugebruik dien je in het hooggebergte voorzichtig om te springen. Constant op Power-modus fietsen put de batterij vlot uit, terwijl die stand wel de aantrekkelijkste is. Het is duidelijk dat de grootste uitdaging voor e-bikefabrikanten erin ligt om de actieradius te vergroten, net zoals dat bij elektrische auto’s het geval is. Ik schat dat je in dit soort terrein na 1-1,5 uur full gas wel uitgerangeerd bent op een e-bike, al hangt eea natuurlijk samen met stijgingsgraad, rijdersgewicht, temperatuur, rijstijl, etc. Wij kregen onderweg een verse accu aangereikt, dus we hoefden niet angstig te bezuinigen op batterij-energie om toch maar vooral niet stil te vallen ergens midden in het woud. Maar wie geen secondant heeft op een meeting point ergens onderweg, kan maar beter zuinigheid met vlijt praktiseren. Blijf je nog lekker in shape ook, want e-mtb’en gaat alles behalve gratis.
 
De Giant Full-E+ serie bestaat uit Full-E+ 0 SX, Full-E+ 1 en Full-E+ 2, met telkens iets aflopende specs voor de voorvork, de demper en de drivetrain.
 
Auteur: Roel van Schalen
tags E-MTB Giant Full-E+ Full suspension
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy