mountainbike.be
10/05/2016
Fietsen

Eerste e-mtb in carbon van Mondraker

Het gaat al jaren hard met e-bikes en in navolging daarvan beginnen nu ook e-mountainbikes door te breken. Mondraker presenteerde zijn eersteling in carbon in dit segment, de e-Prime Carbon.
De e-Prime Carbon is een hardtail met trail-aspiraties
© Mondraker
Gemonteerd met de nieuwe Powerpack 500W/h batterij
© Mondraker
De Mondraker Bosch Intuvia Performance display
© Mondraker
De e-Prime Carbon wordt uitgerust met een Bosche Performance CX motor van 75 Nm
© Mondraker
De e-Prime Carbon is een hardtail met trail-aspiraties
© Mondraker
De Mondraker e-Prime Carbon R+
© Mondraker
De Mondraker e-Panzer R
© Mondraker
De e-Prime Carbon is een hardtail met trail-aspiraties, en combineert een laag framegewicht met een overdosis aan comfort en een subliem rijgedrag, aldus Mondraker. Voor modeljaar 2017 zullen er vier nieuwe e-Prime modellen beschikbaar zijn, twee in aluminium en twee in carbon. Alle bikes zijn uitgerust met 27.5 inch wielen, een keuze die samen met Mondraker’s Forward Geometry voor ongeëvenaard fietsplezier moet zorgen. Die geometrie behelst een langere bovenbuis in combinatie met een korte stuurpen. Daardoor komt de voornaaf relatief ver ‘naar voren’ te staan, wat op steile afdalingen en dito klimmen meer stabiliteit zou geven. Een andere eigenschap die het trail-karakter van de e-Prime Carbon kracht bijzet, zijn de velgen met 35 mm interne breedte. Daar passen flinke banden op, met veel grip dus, precies wat je nodig hebt op rough terrain.
 
Een blik op de foto’s van de nieuwste Mondraker doet veel goeds vermoeden, dat moet gezegd. De lijnen van het frame zijn slank en sierlijk, zie de bovenbuis die soepel overgaat in de staande achtervork. Met de productiemethode van Mondraker in het achterhoofd is het aannemelijk dat de constructie ook functioneel top is. Het carbonlaminaat wordt om interne mallen van polystyreen en biologisch afbreekbaar siliconenmateriaal gelegd, en elke nieuwe laag wordt onder hoge druk vacuüm getrokken opdat luchtbelletjes geen kans krijgen zich tussen de lagen te nestelen. Tegelijkertijd kan de hars in het laminaat volledig doordringen tussen de carbonvezels, wat natuurlijk de stijfheid van de buizen ten goede komt.
 
Voor de ophanging van de Bosch motor werd speciale aandacht gegeven aan de bracketregio. De zijdelingse stijfheid is geoptimaliseerd maar ook op de trillingsinvloeden van zowel de ondergrond als van de motor zelf werd het carbon getuned.
Verder comfort wordt ingebracht door de Flat Stays achtervork, die op een strategisch punt zodanig gevormd is dat er een voor een hardtail hoge verticale demping ontstaat.
 
De e-Prime Carbon wordt uitgerust met een Bosche Performance CX motor van 75 Nm, vergezeld van een 500 Wh batterij. Interne bekabeling is vanzelfsprekend, en ook de Boost 148 respectievelijk Boost 110 standaarden vonden hun weg naar Mondraker.
 
Het topmodel e-Prime Carbon RR+ weegt slechts 18.8 kg, indrukwekkend voor een e-mtb op dit moment, de Carbon R+ versie komt op 19.3 kg en de alu versies R+ respectievelijk e-Prime + leggen 19.7 kg om 20 kg gewicht in de schaal. 
Auteur: Roel van Schalen
tags E-MTB Mondraker Bosch
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy