mountainbike.be
17/02/2016
Fietsen

Getest: Cadenz CHT01

Cadenz is een heel nieuw fietsenmerk dat enkel online te koop is. Voorlopig bestaat de collectie uit twee racefietsen en één mountainbike. Mountainbike.be ging eens kennismaken met die laatste, een hardtail. Op een toertocht in Hellendoorn.
De Cadenz CHT01
© Cadenz Bicycles
Stoere bike, die CHT01
© Cadenz Bicycles
De CHT01 is een echte laagvlieger.
© Cadenz Bicycles
Een nieuw fietsenmerk starten, de meesten van ons zullen een weg vol beren zien als ze eraan denken. Grizzlyberen. Coen Bosch ziet dat anders. Het zullen niet allemaal roze konijntjes zijn die speels zijn pad gaan kruisen maar met internet in beeld als marktplaats van de toekomst en een jonge generatie die steeds meer gewend is om producten aan te schaffen op basis van gebruikersbeoordelingen of (deskundigen-)reviews, liggen er volop kansen om iets moois te bewerkstelligen, aldus de oprichter van Cadenz Bicycles.
Bosch licht toe: “De oudere generatie kopers wil ‘eerst nog even langskomen’ voordat ze toehappen, de jongeren zeggen ‘ik vind die fiets mooi en ik heb erover gelezen en ik wil hem kopen’. En ze verwachten een doos thuis.”
 
Cadenz Bicycles is net als Canyon en Rose Versand een puur internetmerk, een online bedrijf, maar wel met offline service. Want daaraan ontsnap je als fietsenproducent niet: net als bij een auto is er bij een fiets onderhoud nodig. Bij Cadenz kies je zelf waar je het onderhoud laat doen. Ofwel bij een fietsenmaker in de buurt ofwel in de werkplaats van Cadenz zelf. Al is bij een Cadenz de spreekwoordelijke gratis eerste servicebeurt na 500 km helemaal niet nodig, ‘want wij zorgen ervoor dat de fiets al direct bij de levering op en top afgesteld is’. De nieuwe Cadenz is zelfs afgemonteerd en ingesteld op maat van de klant, want een bikefit zit inbegrepen in de service. De bikefit kan bij de klant thuis of op kantoor plaatsvinden. Met het statische systeem van Cyclefit is volgens Bosch het gros van de fietsers juist te positioneren.
 
Maar om je te onderscheiden in een toch al overvolle markt moet een nieuwkomer natuurlijk nog iets extra’s hebben. Bij Cadenz is het de mix van een A-merk uitstraling en een betaalbare prijs die klanten over de streep moet trekken.
Als je de CHT01 ziet en de prijs van € 1.799 erbij neemt dan maakt de eerste indruk alvast indruk. De lijnen van het frame zijn strak doch elegant, en de onderbuis heeft nabij het bracket dezelfde curve als bij het balhoofd, wat een zekere symmetrie oplevert. Het frame van 1100 gram is helemaal van carbon en gaat vergezeld van een rigide vaste voorvork. Het geheel in matzwart geeft inderdaad de A-merk uitstraling waar Cadenz mee in het oog wil springen.
 
Als ik op pad ga met de CHT01 (van: Cadenz HardTail, versie 1) valt allereerst het smalle stuurtje op. Snel zal vervolgens duidelijk worden dat dit een bike is om vooral laag mee te vliegen. Met het stuurtje blijf je bijvoorbeeld minder snel achter een boom haken dan met de brede riser bar waarmee ik gewend ben te biken, maar je hebt ook duidelijk minder hefboom om de gewenste koers af te dwingen. Dat rijdt nerveuzer. Ook de vaste voorvork gedraagt zich (natuurlijk) heel anders dan mijn gewoonlijke RockShox. Hij geeft geen millimeter mee, en dat is in sommige situaties heel prettig (staand klimmen), op andere momenten minder wenselijk (wasbord, oneffen terrein). De (afgezaagde) conclusie moet weer zijn dat het erg van je rijstijl en van je gewoonlijke fietsterrein afhangt wat de beste keuze is, verend of vast. Ik blijf maar bij mijn verende vork, al zou van een eerlijke vergelijking pas sprake zijn als ik eerst twee maanden met de vaste vork had getest.
 
De Cadenz is met zijn 9 kg een stuk lichter dan mijn eigen fully, wat bij de bunny-hops over omgevallen bomen en op de spaarzame hoogteverschillen rond Hellendoorn duidelijk een voordeel is. Ook bij het aanzetten uit bochten is er een klein surplus aan been-power voelbaar, maar daarentegen viel de winst die ik verwachtte te kunnen ervaren op een kilometerslang durende technische trail met honderdduizend bochten toch wat tegen. Het ‘verlies’ dat je hebt bij het aanzetten na elke bijna stilstaande draai of 180 graden turn wegens indrukking van de vering, bleek minder groot dan ik had ingeschat. Het grotere comfort van een goed afgestelde verende vork geeft wat mij betreft dan toch de doorslag boven het lichtgewicht en de grotere directheid van een vaste vork.
 
De geometrie van de Cadenz zit helemaal snor. Uiteraard moet je in overweging nemen dat deze HT is ontworpen voor het vlakke Nederland en polder-België, maar wie vooral daar crosst, die heeft aan de CHT01 een perfect gereedschap. Je krijgt een racy zit met een scherp stuurgedrag, zonder dat het ten koste gaat van de stabiliteit van de fiets.
De custom testfiets had een 1x11 Shimano XT aandrijflijn – ook weer helemaal op maat van vlakke toertochten – en de Vredestein banden bleken op het vaak drassige parcours uitstekend te voldoen. Alle elementaire onderdelen (aandrijving, cassette, wielenset, stuur, zadel) zijn overigens naar eigen wens te kiezen op de website.
 
Cadenz Bicycles is inmiddels ruim een jaar online. Niet alleen de eerste indruk (het zien) is me goed bevallen, ook de tweede indruk (het rijden) beviel, en zelfs de derde indruk (de details) belooft veel goeds: Cadenz gaat voor no-nonsense, dus is er een BSA-bracketpot met schroefdraad (duurzamer en onderhoudsvriendelijker dan het momenteel hippe ‘press-fit’), een standaard zadelpen (31.6 mm, en geen 30.9 of andere exotische maten), een achterpat naar keuze voor QR of steekas, etc.

Cadenz heeft nu al de juiste cadans te pakken.
 
Auteur: Roel van Schalen
tags Cadenz Bicycles; CHT01
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy