mountainbike.be
28/10/2017
Accessoires

Getest: stel je vering beter af met ShockWiz

Gebeten van techniek en wil je het maximum halen uit je vering? Dan is de ShockWiz misschien wel je ding. Via dat handige apparaatje krijg je tips om de druk in je voorvering en achterdemper beter in te stellen. Wij deden de test.
Getest: de ShockWiz
© Kristof Janssen
Groot of zwaar is de ShockWiz niet
© Kristof Janssen
De installatie duurt even: begin er best niet aan vlak voordat je gaat biken
© Kristof Janssen
Stap 1: maak het toestelletje met tie-wraps vast
© Kristof Janssen
Stap 2: koppel de luchtslang aan op het ventiel van de vork of demper
© Kristof Janssen
Stap drie: verbind met de app en kalibreer
© Kristof Janssen
De Shockwiz kan je ook gebruiken voor je demper
© Kristof Janssen
De handige lay-out van de app
© Kristof Janssen
Veel tuning tips
© Kristof Janssen
Leuke gegevens van je rit
© Kristof Janssen
Wat begon als een klein project via crowd funding is voor ShockWiz nu uitgegroeid tot een volledig geïndustrialiseerd product onder de vleugels van Quarq, onderdeel van Sram. Het toestel meet luchtdruk en luchtverplaatsing, en geeft aan de hand daarvan tips om je vering beter in stellen. Het werkt dus enkel met vorken en dempers die worden geveerd met lucht. Tijdens een bikevakantie in de Franse Alpen hadden we de gelegenheid om de ShockWiz uitgebreid te proberen.

Voorbereiding

Aan de slag gaan met de ShockWiz vergt een klein beetje voorbereiding, dus je begint er best niet aan vlak voordat je gaat biken. Als eerste moet je het toestel met een paar tie-wraps vastmaken aan de vorkboog of bij de achterdemper, vervolgens koppel je de luchtslang aan op het ventiel van de vork of demper. De luchtdruk instellen gebeurt dan via het ventiel dat op de ShockWiz zelf zit.

De volgende stap is het kalibreren van de ShockWiz, het toestel moet immers een aantal parameters van de vork of demper kennen, zoals volume en compressie. Je kan deze gegevens direct invoeren, maar nog beter is om het te kalibreren. Via een app op je smartphone, verbind je via Bluetooth met de ShockWiz. Probleemloos verloopt dit echter niet altijd. Eenmaal verbonden begeleidt de kalibratiewizard die je op de app terugvindt je stap voor stap door het proces. Het is wel belangrijk om de stappen goed te volgen, want het instellen moet nauwkeurig gebeuren. Geen zorgen: als je een fout maakt, geeft de software dit aan.

Via animaties wordt op eenvoudige manier uitgelegd wat de bedoeling is. Je hoeft dus echt geen expert te zijn om dit zelf te doen. De eerste keer is wat onwennig, maar de tweede keer ging het al veel vlotter. Het hele proces duurt maar een vijftal minuten. Deel van de kalibratie omvat ook het op druk zetten van de vering, je kan dan in real-time de druk in de vork of demper uitlezen via de app. Het valt op dat de druk die je pomp aangeeft best wel wat kan verschillen met de sensor-uitlezing, geen complete verrassing maar wel goed om je hiervan bewust te zijn. Bovendien verandert de druk in je vering niet als je het slangetje van de pomp loshaalt. Dus het verhaal dat je de vering een paar PSI meer moet oppompen vanwege het drukverlies bij het loskoppelen, klopt niet!

Als je dit proces doorlopen hebt, ben je in principe klaar om te gaan biken. Je kan een nieuwe meetsessie starten via de app en dan is het de bedoeling om te gaan biken. En dat liefst op een track met van alles wat, om je vering zo volledig mogelijk te laten werken. Want enkel met goede data krijg je goed advies, natuurlijk. De ShockWiz heeft een maat voor de kwaliteit van de verzamelde data, dit noemen ze het ‘confidence level’. Hoe hoger die is, hoe juister het advies van de ShockWiz zal zijn. Een goede waarde is 80%, maar als alles goed is ingesteld zou het richting 90% moeten gaan.

Nadat je een stukje gereden hebt, maak je weer verbinding via de app en kun je de data downloaden en indien nodig gaan tunen. De ShockWiz geeft tuning tips voor luchtdruk, progressie van de kamer, rebound, high en low speed compressie en bottom out. Het is belangrijk dat je de aanpassingen doet in de juiste volgorde, omdat deze allemaal invloed hebben op elkaar. Het is dus belangrijk om eerst de druk van de vork goed te hebben en dan pas verder te gaan met de demping.

De ShockWiz maakt onderscheid tussen high en low speed compressie, maar niet bij alle vorken of dempers kan je dit apart instellen. Een puntje van verbetering zou kunnen zijn dat je op de app ingeeft welke instellingen je vering echt heeft, en dat de app daar dan rekening mee houdt.

On the trails

We hadden de luxe om over twee ShockWiz apparaatjes te beschikken, dus kon ik meteen tegelijkertijd de vork (Bos Deville) en de demper (Bos Kirk) van mijn fiets gaan testen en finetunen. De trails in de Franse Alpen waren erg gevarieerd, dus het ‘confidence level’ zat meteen goed. Een goede trail moet van alles wat bevatten om een goed confidence level te geven: snelle opeenvolgende obstakels (worteltapijtjes), diepe harde slagen (drops), jumps, … Ik kan me dus voorstellen dat dit in België wat lastiger is om voor elkaar te krijgen.

De app geeft niet enkel advies, maar ook een heel scala aan statistieken. Zo kan je bijvoorbeeld zien hoeveel sprongen je hebt gemaakt, wat je airtime was, het aantal deep compression events en de dynamic sag. Het advies zelf kan je ook aanpassen. Er zijn vijf tuningstijlen beschikbaar: efficient, balanced, playful en aggressive. Ikzelf ging voor playful. Je kan de tuningstijl echter op elk moment aanpassen.

Op basis van hoe de vering presteert, geeft de app ook een ‘Shock Tuning’ score aan. Het is de bedoeling om deze boven de 90% te krijgen, wat dan betekent dat alles goed is ingesteld en je vering optimaal gaat presteren. Na wat trials te rijden en de data uit te lezen (wat best snel gaat) kwam ik al uit op een confidence level van 99% (prima data dus) en een shock tuning score van 78% voor de demper. De app bevestigde dus dat ik mijn demper eigenlijk al redelijk goed ingesteld had. En dat was ook de bedoeling, want ik had een tijd terug een suspension workshop gevolgd. Enkel de high en low speed compressie mochten wat harder. Nadat ik dat deed, steeg de shock tuning score naar 92%

Voor de vork was het een iets ander verhaal, want daar bleef de shock tuning score hangen rond de 70% en gaf de app aan om de high en low speed compressie te verlagen terwijl deze al helemaal open stond. Na een tijdje merkte ik dat de vork gewoon niet meer goed werkte en dat er iets mis was met het binnenwerk. Nadien heb ik een Pike gemonteerd als vervanging, waarbij ik de shock tuning score na enkele runs op 92% kon krijgen.

Conclusie

De ShockWiz is een schitterend gadget, het advies werkt echt om je vering nog beter te laten werken. Je moet wel de nodige tijd nemen om ermee aan de slag te gaan en de correcties uit te voeren totdat je tevreden bent. Dit apparaatje kan je vering nog net dat tandje beter laten werken dan je zelf zou doen, omdat je gericht advies krijgt.

De aankoopprijs van ongeveer 400 euro is erg fors. Maar je kan een ShockWiz ook huren (onder meer bij LeftyHouse), en dit lijkt me een betere formule omdat eens alles is ingesteld je toch goed bent voor 80% van alle tracks. We hebben wel wat kleine bluetoothissues gehad en hebben de indruk dat de ShockWiz inconsistent advies geeft als de batterijspanning aan de lage kant is. Bovendien zit er geen off-knop aan het toestel, dus best een nieuwe batterij monteren voordat je aan de slag gaat.

Voor iemand die nog net dat tikkeltje meer wil halen uit de performance van zijn vering en demper, en interesse heeft voor techniek, is dit zeker een aanrader.

Met dank aan LeftyHouse voor het advies en lenen van de toestellen.
Auteur: Kristof Janssen
tags ShockWiz
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy