mountainbike.be
09/02/2017
Accessoires

Getest: Bontrager Rally MIPS

Vorige week landde er een bericht in onze mailbox dat Bontrager’s Rally MIPS helm als één van de eerste fietshelmen een certificering heeft gekregen voor gebruik op speed-pedelecs, ofwel snelle e-bikes (die tot 45 km/u halen). De Rally MIPS die we al zo’n 8 maanden in gebruik hebben, wordt daar niet veiliger van, maar zet wel in de verf hoe veilig de helm sowieso al is.
De Rally MIPS in volle blauwe glorie. Een zwarte uitvoering bestaat ook.
© Roel van Schalen
Een verlaagde achterkant zorgt voor extra bescherming.
© Roel van Schalen
De gele MIPS-kooi beperkt hersenletsel.
© Roel van Schalen
Vanaf 1 januari 2017 zijn berijders van speed-pedelec fietsen (en mountainbikes), die snelheden tot 45 km/u kunnen halen, verplicht om een helm te dragen die voldoet aan nieuwe teststandaards. Deze helmen zien eruit als een standaard fietshelm, maar zijn bestand tegen een hogere impactsnelheid en bedekken een groter deel van het hoofd.
De nieuwe wetgeving is bedoeld om het gebruik van helmen te stimuleren die specifiek ontworpen zijn voor extra bescherming bij ongevallen met hogere snelheden, terwijl de helmen toch geschikt blijven voor de fysieke inspanningen die gepaard gaan met het rijden op een elektrisch ondersteunde fiets.
Ondanks dat de Rally MIPS-fietshelmen oorspronkelijk zijn ontworpen als mountainbikehelm, zorgt de extra bescherming van het achterhoofd en het gebied rond de slapen ervoor dat ze perfect geschikt zijn voor het gebruik op speed-pedelec fietsen. Bontrager test zeer nauwkeurig elke helm en stelt zichzelf ten doel om de verplichte teststandaards te overtreffen. Mede daarom is de Rally MIPS voorlopig één van twee ontwerpen die gecertificeerd is en voldoet aan de zogenaamde NTA 8776-standaard. De andere helm is de Cratoni Vigor, maar die heeft meer weg van een scooterhelm dan van een fietshelm (en is ook dubbel zo duur).

Multi-direction Impact Protection System
De Rally MIPS heeft zoals al aangehaald een verlengde achterzijde en is daarmee een echte trail/enduro-helm. Veel bescherming voor je achterhoofd dus, maar natuurlijk springt ook de gele MIPS-sticker in het oog, verwijzend naar de gele MIPS-kooi die aan de binnenkant van de helm zichtbaar is. Als we ‘MIPS’ voluit schrijven dan staat er Multi-directional Impact Protection System, en als we die term uitleggen in het Nederlands dan betekent het dat de MIPS-schaal grotendeels de rotatiekrachten opvangt die optreden bij een val op het hoofd. Die krachten worden dan niet via de schedel doorgegeven aan de hersenen, en daarmee wordt hersenletsel voorkomen dan wel verminderd. MIPS was tot twee jaar terug nog een zeldzaamheid, maar anno 2017 heeft elk helmenmerk wel één of meerdere modellen met dit letsel beperkende systeem in het assortiment.

Echt getest
We gingen natuurlijk niet op pad om moedwillig uit te zoeken of MIPS wel echt meebeweegt met een rotatie op het hoofd. Maar de voorzienigheid was zichzelf niet geweest als ze ons dan niet onvrijwillig kennis had laten maken met het beschermingssysteem. Niet door een val, maar door een quasi-onopgemerkte laaghangende tak waar we op volle snelheid ‘doorheen’ dachten te knallen. De tak gaf niet mee zoals verwacht, we bleven er een fractie lang aan haken, genoeg om het stuur te moeten loslaten en halfslachtig tot stilstand te sukkelen. Het resultaat was een pijnlijke nek en een verschoven en bekraste helm, die meteen de vraag opriep of MIPS hier nu aan het werk was geweest. Met andere woorden: was de schade anders nog groter geweest? De hardheid van de dreun deed vermoeden van wel, en met gemengde gevoelens kwamen we thuis: geschrokken van de klap zat de rit er meteen op, maar we hadden daarnaast ook de voldoening van het ‘meteen echt getest’. Niet dan?

Hoofdpijntje
Als er al twijfel was aan MIPS, dan was die met deze unfriendly encounter wel weggenomen. Wat de Rally MIPS niet wegnam, na verschillende ritten ermee, was een achteraf-gevoel van hoofdpijn. Zo’n licht zeurend hoofpijntje dat komt doordat de helm te strak gespannen heeft gezeten. Ja hallo gabbertje, span hem dan minder strak, zegt dan een logisch denkend wezen. Toch liggen de zaken subtieler: af en toe is er een helm waarbij de grens tussen te strak (en hoofdpijn) en te los (en een wiebelend gevoel tijdens het fietsen) niet goed te trekken is. En dat heeft niet zozeer met het merk te maken en zelfs niet met het model, maar gewoon met je eigen unieke hoofd. Daar passen niet alle helmen even goed op. Ook onze blauwe Rally MIPS beloofde vele onbezorgde ritjes toen we hem voor het eerst pasten. Met 411 gram geen lichtgewicht, maar wel voorzien van een prima pasvorm, een fijne aansluiting rondom, een nauwkeurig instelbaar verstelsysteem dankzij fijne vertanding, een goede hoogteverstelbaarheid (drie standen) en een vizier dat uit je gezichtsveld geschoven kan worden. Alles aanwezig voor nog maar eens een epic ride en een juichende review. Totdat in de praktijk bleek dat ons hoofd en de Rally MIPS nooit echt zouden gaan matchen.
 
Conclusie
Kan gebeuren: de Rally MIPS en ons welbepaalde hoofd vormden geen match made in heaven. Dat neemt geenszins weg dat de Bontrager helm een puik stukje werk is, die op vele hoofden wél perfect zal passen. Bovendien biedt hij met het bewezen MIPS een pak extra veiligheid ten opzichte van helmen zonder dat systeem en kan hij zo gebruikt worden op de speed-pedelec die wie weet nog eens over de vloer komt. Krijg je de prijs dan ook nog in beeld (129,99 euro) dan mag de Rally MIPS gerust een schot in de roos worden genoemd.  
Auteur: Roel van Schalen
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy