mountainbike.be
21/12/2016
Accessoires

Getest: tubeless fietspompen

Nog niet zo heel lang geleden was het best wel een uitdaging om je tubeless mountainbikebanden geïnstalleerd te krijgen. Voor een beetje een vlotte montage moest je minstens over een compressor kunnen beschikken, want met een standaard voetpomp kreeg je onmogelijk voldoende snel de nodige hoeveelheid lucht in de band. Met de komst van speciale tubeless fietspompen is dat probleem verleden tijd en wordt een tubeless bandje leggen een gemakkelijk karweitje. Mountainbike.be vergeleek drie tubeless-oplossingen met elkaar.
De drie contenders van deze test: Zéfal, Bontrager en Topeak.
© Roel van Schalen
De Bontrager Flash Charger heeft een gepolijste pompbuis.
© Bontrager
De Topeak JoeBlow Booster is een krachtige tubeless-pomp.
© Topeak
De Zéfal Tubeless Tank is de meest compacte oplossing voor het tubeless-probleem.
© Zéfal
Welke manometer is beter afleesbaar?
© Roel van Schalen
Het display van de JoeBlow Booster is duidelijk afleesbaar.
© Topeak
De slang zit bij Zéfal netjes opgeborgen aan de onderkant.
© Zéfal
Bij de Tubeless Tank is nog wel een eigen fietspomp nodig.
© Zéfal
Tegenwoordig is een tubeless band monteren kinderspel. Steeds meer velgen zijn tubeless-ready en een velglintje leggen is indien nodig ook zo gebeurd (bijvoorbeeld om waterafvoergaatjes te dichten, zoals bij Mavic Crossmax wielen). De banden zelf laten zich over het algemeen gemakkelijk (genoeg) om de velg leggen, de tubeless-ventielen hebben een solide afdichting en dus hoef je enkel nog maar voorzichtig om te gaan met de anti-lekmelk, zodat er geen kliederboel ontstaat.
Om de band op druk te krijgen, kun je vertrouwen op de nieuwste hogedrukpompen met een extra laadkamer. Daarin wordt eerst een flinke hoeveelheid lucht onder druk gebracht die dan even later in één beweging kan worden toegevoerd aan de band. De band vult zich en spant zich tegen de velgrand, en de anti-lekmelk zorgt voor de hermetische afdichting van alle kieren en gaten. Zó gepiept dus, een tubeless bandje leggen.
 
We onderwierpen drie systemen aan een test: de speciale tubeless-pompen Flash Charger en JoeBlow Booster van respectievelijk Bontrager en Topeak, en een los reservoir van Zéfal, de Tubeless Tank. Voor het Zéfal-systeem heb je nog een eigen fietspomp nodig.
 
BONTRAGER Flash Charger
Het Amerikaanse onderdelenmerk van fietsenfabrikant Trek ontwikkelde met de Flash Charger een fietspomp met dubbele kamer. De grootste van die twee is de laadkamer, waarin lucht wordt opgeslagen tot de gewenste druk. De Flash Charger vult zich in 30 slagen tot 8 bar. Ter vergelijking: de Topeak-pomp heeft 2 slagen minder nodig (maar is ook iets hoger), de Zéfal-tank in combinatie met de Topeak-pomp komt toe met 29 slagen. Daarin ontlopen de drie elkaar dus nagenoeg niet.
Is de Bontrager gevuld en de slang aangesloten op het tubeless-ventiel dan volstaat het omhoog lichten van de rode hendel om de band in een oogwenk te vullen. Meer fool-proof kan het niet.
De Flash Charger is van constructie absoluut een degelijk stukje materiaal. Metalen voet, aluminium cilinders, waarvan eentje glanzend gepolijst en sterke kunststof armaturen die de metalen onderdelen met elkaar verbinden. De rode hendel werkt een tikkeltje gemakkelijker dan de draaiknop bij Topeak, en de manometer heeft een schaalverdeling zowel in psi als in bar. De getallen zijn echter kleiner en daardoor is de meter minder duidelijk afleesbaar dan die van Topeak, die grotere schaalverdelingen heeft. Verder beviel ons het handvat van de JoeBlow Booster beter dan dat van de Flash Charger, omdat de eerste toelopende uiteinden heeft en de tweede uitlopende uiteinden, die – overdreven gesteld - in je handen ‘snijden’ als je veel kracht moet zetten (bij heel hoge drukken).
 
TOPEAK JoeBlow Booster
De JoeBlow Booster is een flinke maat groter dan zijn kompaan JoeBlow Mountain, een fietspomp die tot 5 bar gaat, speciaal voor mtb-banden. Daar zijn we we al jaren heel erg tevreden over, want dankzij de flinke oversized pompbuis zijn maar enkele slagen nodig om een band op druk te krijgen. Zelfs tubeless banden installeren gaat met de Mountain prima, al vergt het bij de ene band/velg combinatie soms meer pogingen dan bij de andere.
De JoeBlow Booster gaat echter verder. Topeak omschrijft hem als ‘half luchtcompressor, half pomp’, en dat is niets te veel gezegd. Net als bij de Bontrager pomp is ook hier de werking eenvoudig: je sluit de pompkop aan op het ventiel en brengt eerst een luchtkamer met 1 liter inhoud op druk (de pomp is bestand tegen 11 bar). Door een switch om te zetten, vult de band zich met de hoge druk en kan de tubeless band zich tegen de velgrand klemmen. Je kunt gewoon door blijven pompen tot de band zich helemaal genesteld heeft. Veel extra slagen waren daar niet voor nodig bij de banden die we monteerden.
De Booster is zeer solide uitgevoerd, met een stabiele metalen voet en twee aluminium cilinders. De overige bouwstenen zijn van duurzaam en sterk kunststof, waarbij het lekker brede en enigszins anatomisch gevormde handvat extra opvalt. Zoals het een moderne pomp betaamt, heeft de JoeBlow Booster een ontluchtingsknop om snel overtollige druk af te laten en zitten er op de juiste plek bevestigingspunten om de slang netjes op te bergen. De manometer is groot en zit hoog, en is dus vlot afleesbaar. Als kers op de taart is de Booster ook nog een fraaie pomp om te zien. Grijstinten, zwarttinten en het felle geel van Topeak: stijlvol.  
 
ZÉFAL Tubeless Tank
De Franse fietspompenspecialist Zéfal heeft een andere oplossing voor het tubeless oppompen: een vrijstaand luchtreservoir met voetpedaal. Voordeel hiervan is dat je geen geheel nieuwe fietspomp hoeft aan te schaffen, maar dat je het goed functionerende exemplaar uit je fietsschuur gewoon kunt blijven gebruiken. Nog een voordeel is de beperkte ruimte die de Tank inneemt: hij zal mee op reis gemakkelijker een plaatsje vinden tussen andere bagage dan zo’n lange en amper efficiënt op te bergen fietspomp van 75x25 cm. Bovendien is de Tubeless Tank de helft zo licht en (bijna) de helft zo duur/goedkoop als de beide concurrenten.
De Tubeless Tank heeft een ingang vooraan waar de meeste pompkoppen op passen en een luchtkamer van 1 liter inhoud. Zéfal raadt aan om de Tank te vullen totdat de manometer 10 bar aangeeft, maar het apparaat kan een druk tot maximaal 16 bar aan. Aan de onderkant van de Tubeless Tank zit netjes een slang opgeborgen. Die slang sluit je aan op het ventiel en zodra de Tubeless Tank voldoende gevuld is, trap je op het voetpedaal bovenop om de lucht richting band te laten vloeien. De werking is net als bij de beide andere tubeless-systemen uit deze vergelijking volledig fool-proof. Er kan nauwelijks iets mis gaan.
 
CONCLUSIE
De drie tubeless-systemen die we uitprobeerden, zijn wat werking betreft zeer aan elkaar gewaagd. De gebruikswijze toonde zich als vanzelf en zowel het vullen met lucht als het overhevelen ervan naar de tubeless band verliep immer zonder haperen.
Wie nog een goede pomp heeft en zo min mogelijk geld wil uitgeven, is het beste af met de Tubeless Tank. Compact, krachtig en prijsbewust.
De beide fietspompen verschillen enkel op details van elkaar: mochten we niet naar het geld hoeven te kijken dan kozen we de Topeak, om zijn prettige handvat, duidelijke manometer en stabielere voet. Maar eerlijk is eerlijk, eigenlijk doet de Bontrager er niet voor onder met zijn net iets prettigere releasehendel en de 20 euro lagere prijs.
 
Merk Model Gewicht Afmetingen Prijs
BONTRAGER Flash Charger 2.864 gram hoogte: 68 cm 129,99 euro
TOPEAK JoeBlow Booster 3.454 gram hoogte: 75 cm 149,90 euro
ZÉFAL Tubeless Tank 1.674 gram 35,5x14x17 cm 79,95 euro
 
Auteur: Roel van Schalen
tags Topeak Tubeless Bontrager Zefal Fietspompen
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy