mountainbike.be
05/11/2016
Accessoires

Getest: Endura Char fietsbril

Een zonnebril in de winter, dat lijkt een contradictio in terminis. Maar een fietsbril doet meer dan alleen beschermen tegen de zon, zeker als er fotochromische lenzen in zitten. Wij testten de nieuwste bril van Endura.
De Char is slank en compact.
© Endura
De Endura Char met zwart montuur.
© Endura
Rood is ook altijd een veilige keuze.
© Endura
De Char in wit past bij vrijwel elke outfit.
© Endura
De beste zonnebril is geen zonnebril. Dat is een bekende wijsheid die ik zelf heb bedacht. Hij is in de loop der jaren tot mij gekomen door herhaaldelijk te ondervinden dat hoe meer je bij zonnig weer een zonnebril draagt, hoe moeilijker het daarna wordt om nog meer zonnig weer te ondergaan zónder zonnebril. Je gaat een zonnebril nodig hebben om bij zon te overleven zonder dichtgeknepen ogen en de daaruit voortvloeiende hoofdpijn. Voor mij dus geen zonnebril in de zomer, niet tijdens het buiten zijn, niet tijdens het autorijden, en ook niet om de coole jongen uit te hangen op een terras.

Maar een regel zou geen regel zijn zonder bijbehorende uitzondering, en voor zonnebrillen maak ik die uitzondering als ik ga fietsen. Want dan heeft een zonnebril plots andere voordelen dan ‘bescherming’ tegen de zon. Een bril beschermt tegen vliegjes, tegen koude wind in de winter, tegen zwiepende takken bij het biken, plus, en niet in het minst: hij verschaft enorm coole looks. Een hoofd met fietshelm alleen ziet er vaak gewoon niet uit, maar in combinatie met een bril wordt dat weer rechtgetrokken. Een sportbril maakt de outfit compleet, en is inmiddels niet meer weg te denken, kijk maar naar een profpeloton of op een doodgewone toertocht: er rijdt er genen ene zonder bril.
 
Voilà, bij het fietsen is een zonnebril dus een must. Ze zijn er in duizenden soorten, kleuren en maten, dus aan het aanbod zal het niet liggen om je gading te vinden. Wil je echter geen tijdrovende zoektocht ondernemen dan raad ik aan om meteen al uit te kijken naar een bril met fotochromische lenzen. Voor degenen die daar nog niet van gehoord hebben: dergelijke lenzen passen zich aan veranderende lichtomstandigheden aan. In volle zon kleuren de lenzen donker, is het bewolkt dan worden ze transparanter. Op die manier heb je dankzij één set lenzen een allround bril die bij elke fietsuitstap zijn nut bewijst.
Toen kledingspecialist Endura aanbood om één van hun fietsbrillen uit te proberen - helemaal nieuw als productcategorie bij de Schotse fabrikant - keek ik snel of er ook eentje met fotochromische lenzen tussen zat. Wat zo bleek te zijn, en dat bracht de bedenktijd op het aanbod terug tot precies 0 seconden.
 
Spectaculair van design vind ik de Char niet, hij springt niet in het oog zoals een Oakley Jawbreaker of een Rudy Project Fotonyk, maar hij zat vanaf het begin wel precies zoals een bril moet zitten - op mijn hoofd dan. Daarnaast is hij bijzonder solide afgewerkt. Zowat elke sportbril is van kunststof, oneerbiediger gezegd ‘van plastic’, maar ook op het oog zie je meteen de verschillen tussen echt ‘plastic’ en ‘hoogwaardige kunststof’. Bij de Char komt een en ander naar voren bij de dubbele schroefjes voor de neusbrug, het blijkt uit het subtiele logo dat enkel op het linkerpootje is aangebracht, je merkt het aan de beweging van de scharnieren en aan de verstelbare uiteinden van de pootjes. De Char behoort tot de betere fietsbrillen.
 
Endura’s nieuweling arriveerde in een fraaie brillendoos, voorzien van een antistatisch brillenzakje en een extra setje lenzen, transparant van kleur. Die bleven tijdens de lange en zonnige nazomer nog even onaangeroerd, maar gaan zeker hun nut bewijzen tijdens de wintermaanden, wanneer je wel bescherming wilt tegen koude en tegen zwiepende takken, maar daarnaast ook een helder en onbelemmerd zicht. Tijdens de testperiode genoten we heerlijk van de fotochromische lenzen, die het zicht onder alle omstandigheden die we tegenkwamen op één en hetzelfde niveau hielden. Heel lichtjes verduisteren ze je blik, of je nu in volle zon rijdt of in een schaduwrijk bos.

De Char werd al snel de bril die ik voor elke rit uit de kast pakte, gewoon omdat ie zoals gezegd lekker allround is en goed past. De ventilatieopeningen in de lenzen doen voelbaar hun werk – wind stroomt langs je ogen – maar verhinderen niet dat de bril aanslaat wanneer je even stil staat. De anti-fog behandeling werkt maar ten dele, en daarin verschilt de Char dus niet van enige andere fietsbril die ik al heb gebruikt.

De lenzen zijn van prima kwaliteit. Ze vertonen na tientallen uren intensief gebruik (met modder, tak-contact, schoonwrijven) nog geen krasjes en dat is bij brillen van mindere kwaliteit vrijwel altijd wél het geval.
 
De Char is er met zwart, rood of wit montuur en kost 69,99 euro.
Auteur: Roel van Schalen
tags Endura bril Char
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy