mountainbike.be
29/12/2015
Accessoires

Getest: Bontrager Flare R achterlicht

Een achterlicht, dat verwacht je in de winter, want het past bij donker, kou en wind. Toch kregen we de Flare R al in april toegestuurd, midden in de lente! De Flare R is namelijk óók voor overdag bedoeld. Zo zagen wij Fabian Cancellara tijdens de proloog van de Ronde van Frankrijk in Utrecht uitpakken met de Flare R.
De Flare R van Bontrager produceert 65 lumen
© R. van Schalen
De Flare R kan met de cliphouder aan een zadeltasje bevestigd worden.
© R. van Schalen
Met de rubbersluiting kan de lamp aan de zadelpen vastgemaakt worden.
© Bontrager
De Flare R met rubbersluiting om de lamp aan de zadelpen vast te maken.
© Bontrager

Bontrager zelf formuleert het als volgt: “Wij fietsers, we concurreren met automobilisten om aandacht, want sommigen van hen zijn aan het sms'en, eten of aan het bellen, en als er een manier is waarop we de fiets of de fietser groter kunnen maken dan ze feitelijk zijn, dan zou dat natuurlijk heel prettig zijn”.

De Flare R is een achterlicht met extra zichtbaarheid en het garandeert hierdoor meer veiligheid tijdens het fietsen, of het nu dag of nacht is. Bontrager speelt hierbij in op de vraag om het fietsen in het algemeen veiliger te maken. En dat is helemaal niet slecht gezien. Veel auto’s zie je tegenwoordig immers overdag ook met ontstoken verlichting rond rijden.

Het krachtige 65 lumen achterlicht heeft een lens die zorgt voor een sterk geconcentreerde lichtbundel. In combinatie met een continu flitspatroon levert dat ook overdag een zeer goede zichtbaarheid op. De Flare R zou meer dan 2 km ver reiken. Dat hebben we niet exact nagemeten, maar een snelle proef op en neer naar het eind van de straat, 700 meter verderop, leert dat de lamp al van ver net zo dwingend de aandacht trekt als een blauw zwaailicht in de verte op de snelweg. Vooral in knipperstand.

Ga je ’s avonds op pad dan valt de Flare R nog veel meer op. Op nightrides kregen we van verschillende kanten het verzoek of het lampje niet ‘zachter’ kon, of, na verloop van tijd, helemáál uit, wegens te verblindend. Rijd je in groep, dan wordt de Flare R dus als te indringend ervaren. Of je moet natuurlijk ‘hekkensluiter’ spelen.

Ga je er alleen op uit, dan geeft de Flare R zonder meer extra veiligheid, en dan kun je naar believen kiezen uit vier unieke lichtstanden. In Day Flash modus knippert de lamp met een onregelmatig patroon en een sterkte van 65 lumen voor maximale zichtbaarheid overdag (brandduur 5,75 uur), in Day Steady stand brandt de lamp op 25 lumen (4,25 uur), in Night Flash modus flitst de Flare onregelmatig met korte periodes van verhoogde intensiteit (23 uur lang) en in Nighttime Steady stand is er constant 6 lumen sterk licht (21 uur).

In de verpakking zitten een cliphouder om de Flare R aan een zadeltasje of aan een lusje achterop je jas te bevestigen maar ook een bracket met rubbersluiting om de lamp aan de zadelpen vast te maken. De prijs is 59,99 euro. Niet te veel voor een dosis extra verkeersveiligheid.
 

Auteur: Roel van Schalen
tags Fietsverlichting Bontrager Flare R
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy