mountainbike.be
15/12/2015
Accessoires

Getest: BBB Sniper stuurlamp

Begin november organiseerde BBB weer eens een Editor Ride, een ontspannen manier voor journalisten om in de praktijk kennis te maken met één van de vele producten uit de BBB-catalogus. En wat is er in deze periode toepasselijker om uit te proberen dan nieuwe fietslampen?
De BBB Sniper heeft een handige afstandsbediening.
© BBB
De BBB Sniper.
© BBB
De 'mount' van de Sniper is compatibel met de Swatlamp.
© BBB
De BBB Swat geeft via de XPE CREE Led 120 Lumen.
© BBB
De BBB Swat beschikt over een waterbestendige aluminium behuizing.
© BBB
De BBB fietsverlichting werd maar al te graag gemonteerd.
© Michiel Rotgans
De journalisten poseren bij de start van de BBB Editor Ride in Dorst.
© Michiel Rotgans

Een Editor Ride van BBB, dat is altijd een feest. Er hoeft niets, er wordt niets verwacht, er wordt voor je gezorgd met lekker eten en drinken, je ziet je collega-schrijvers nog eens én je gaat met z’n allen lekker toeren op een fiets.

Dit keer was Dorst de plek where it all went down, en het ‘rondje Dorst’ is een plek waarvan iedere biker in Nederland wel gehoord heeft. Ik was er zelf evenwel nog nooit geweest, en dat maakte de honger naar een kennismaking er natuurlijk alleen maar groter op. Dat het bovendien een nightride zou worden, mag beschouwd worden als de kers op de taart, zij het dat ik niet van kersen houd. Anyway, ik had er zin in en ik chauffeerde met veel goesting richting Dorst, nabij Breda.

De boerenkoolstamppot met worst en/of spek vooraf smaakte prima, en de presentatie van de nieuwe lampen werd bewust beknopt gehouden: wat spreekt immers meer voor zich dan een test te velde? We gingen twee nieuwe BBB-lampen beproeven, de Swat en de Sniper.

Sommen we eerst even de specs op: de Swat (79,95 euro) is een lichtgewicht usb-oplaadbare koplamp voor racefietsers of forenzen die ’s morgens vroeg of ’s avonds hun rit maken. De lamp geeft via een XPE CREE Led 120 Lumen, in een voor tegemoetkomend verkeer niet-verblindende bundel. Binnenin de waterbestendige aluminium behuizing zit een Li-Ion batterij van 1500 mAh 3.7 V. De Swat heeft 2 standen: aan of uit. Een blauwe batterij-indicator verandert in een rood knipperend licht wanneer het stroomniveau op 5% zit. Het lampje weegt inclusief bracket 115 gram en meet 82x32x27 mm. Het is verkrijgbaar in zwart/blauw of in grijs/zwart.

De Sniper (199,95 euro) is eveneens een stuurlamp (met z’n 203 gram is hij wat zwaar om op een helm te plakken) maar zijn 2 XML-U2 CREE Led’s pompen 1200 Lumen de nacht in. Ook deze lamp heeft een geïntegreerde batterij, een Samsung Li-Ion van 2600 mAh 7.4 V. Is tot 300x oplaadbaar zonder prestatieverlies. De alu behuizing voelt solide aan en je kunt kiezen uit 4 standen van intensiteit. De Sniper meet 115x43x30 mm en is zwart met een goudkleurige voorkant. O ja, niet vergeten: de lamp heeft ook een afstandbediening. Met kabel, maar toch niet te versmaden.

Het journalistenpelotonnetje kreeg voor de aanloopkilometers van het restaurant naar het ‘rondje Dorst’ eerst een Swat ter beschikking, waarna in het bos zou worden overgeschakeld naar de Sniper. De brackets voor beide lampen zijn identiek, dus verwisselen was een peulenschil.

Echt lang heb ik de Swat niet getest, want het was maar een paar kilometer naar het bos, maar voor op de weg geeft de lamp genoeg licht om je veilig een weg te banen in het donker. Door een ingebouwde reflector wordt de lichtbundel in tweeën gedeeld: een brede, minder felle bundel schijnt pal voor je voorwiel, een sterkere bundel reikt verder weg. De bundel vlak voor je voorwiel had van mij een halve meter naar voren gemogen, want je ogen hebben eigenlijk niets te zoeken op de plek waar nu het licht valt. De andere bundel werpt zich dan weer vrij ver vooruit, dus tussen de twee in valt nu een zwarte vlek. Twee bundels creëren kan een lumineus idee zijn, maar dan zou het iets beter uitgevoerd moeten worden.

Het rondje Dorst bleek een rondje vol uitdagingen van het bochtige type. Het parcours dat we reden, ik meen de zwarte route, had in mijn beleving niet meer dan 2 rechte stukken langer dan 50 meter. Voor de rest was het een gooien en smijten van links naar rechts door kuipbochten en gewone bochten. Heerlijk. Maar met een stuurlamp alleen is het soms toch lastig oriënteren. Je kunt namelijk niet de bocht in kijken. De Sniper geeft dan wel een bak licht, maar als dat de struiken in het zonnetje zet in plaats van de road ahead dan heb je nóg geen lichtend pad. Gelukkig had ik ook een BBB Scope 1300 helmlamp meegesnoept, dus mijn twee rondes op het Dorst-parcours konden full speed, een heel stuk zelfs in het wiel van Bart Brentjens, een mountainbike-legende die nog zo graag biket dat hij op een doordeweekse avond lekker mee komt nightriden, en passant zijn sponsor BBB plezierend.

De lichtbundel van de Sniper heeft een krachtige kern, helder genoeg om elke bosmier op je pad te kunnen ontwijken, maar de krans vond ik wat flauwtjes, dus naar de zijkanten toe valt er minder licht op het donkere ongewisse. Geen groot probleem, zeker niet als je met een groepje rijdt. Vervelender is het dat de Sniper niet heel lang meegaat op de hoogste stand, en die wil je eigenlijk toch hebben op een gemiddelde bosrit in de diepe duisternis. In het begin probeer je nog wel om wat batterij te sparen door met de op-één-na hoogste stand te rijden, maar na een paar moeilijkere passages op de trail denk je fuck it, en gooi je de lamp vol open. Hetzelfde als met de eerste regenplassen, daar rijd je met je juist gepoetste fiets eerst nog zoveel mogelijk omheen, maar na die keer dat je er toch in glijdt, zeg je van what the hell, rammen met die handel.

De accu van de Sniper is na een uurtje of twee leeg, en dat is snel. Wellicht klopt het volgens de specificaties, maar onderweg koop je natuurlijk niks voor die wetenschap. (BBB laat weten dat het mogelijk is om hun Energypack (losse accu) aan te sluiten op je Sniper, voor toegevoegde brandduur.)

Na de Editor Ride nam ik de Sniper mee op nog 4 andere nightrides, maar dan vooral als ondersteunende lamp naast de onontbeerlijke helmlamp. Wat ook verbaast is de lange tijd die nodig is om op te laden. Bij inpluggen begint de aan/uit-knop blauw te knipperen, maar na nachtje in het stopcontact knippert de lamp nog steeds. Uiteindelijk stopt het knipperen ten teken van volledige oplading, maar dat duurt dus lang.  

Een pluspunt is de meegeleverde afstandbediening. Met een velcrobandje kun je een drukknop naast je handvat monteren voor een vlotte duimbediening. Veel handiger om de lamp daarmee aan/uit te zetten dan met de lampknop zelf, want dan moet je weer oppassen het bracket niet te verschuiven.

Tot slot nog een woordje over dat bracket. Het heeft een hoge plastic-look en is vanwege een enorm lange inbusbout en losse rubberen vulstukken om stuur-passend te maken niet echt vlot te monteren. Maar als het eenmaal zit, dan zit het, en dan blijven zowel de Swat als de Sniper perfect vast in de ingestelde positie zitten.

Alle info van deze fietsverlichting kan je hier vinden.

Auteur: Roel van Schalen
tags BBB Fietsverlichting Sniper Swat Dorst Editor Ride
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy